Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Hei alle sammen! Trenger litt råd fra samboere her. Jeg har lest en del på forumet i det siste, og virker som mange her har en såkalt sambo Saken er at jeg skal flytte til høsten, for å videreutdanne meg. Kommer fra en liten bygd, og skal flytte til en stor by langt unna. Jeg kjenner ingen der, og det blir rett og slett en veldig stor omveltning på alle måter. Har bodd hjemme hos foreldrene mine hele mitt liv (er nettopp fylt 19). Jeg og kjæresten min har snakket om å flytte sammen. Han er nettopp ferdig i militæret, og skal jobbe nå, tenkte han. Så "hvorfor ikke flytte til byen sammen med meg?" Det er kjempespennende og koselig å prate om, kribler i magen! Men samtidig tenker jeg jo at det er et stort steg. Vi har vært sammen i (kun?) et år. Jeg elsker ham, men aner ikke hvordan det blir å bo sammen 24/7. Er redd for å finne ut at vi er veldig forskjellige, at vi skal krangle mye, at han ikke skal gjøre husarbeid, at vanene våre irriterer hverandre... ja, dere forstår. Jeg prøver å ikke være forelsket og naiv, for det er jo mange som gjør det slutt uten at det var planen, og da står de jo fullstendig på bar bakke. Noen erfaringer, eller meninger?
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Jeg ble samboer da jeg var 19. Han studerte allerede i den byen, jeg begynte å studere der og vi fant oss en liten leilighet sammen. Det gikk i grunnen over all forventning. Husarbeid var aldri noe stort problem, vi hadde begge bodd for oss selv (jeg bodde på hybel i to år mens jeg gikk på vgs) og hadde lært oss det viktigste. Måtte han gjøre husarbeid da han bodde hos foreldrene sine eller ble han veldig bortskjemt? Hvis han har vært vant til å ha plikter, tror jeg det kan gå bra. Det er fint om dere snakker godt ut om husarbeid, økonomi og festnivå før dere flytter sammen for å se om dere har omtrent de samme forestillingene. Lykke til!
Gjest StockDama Skrevet 29. mars 2008 #3 Skrevet 29. mars 2008 Vi flyttet sammen etter et år. Ingen problemer så langt. Hvis du har noe du bekymrer deg for, hvorfor ikke avklare hva dere skal gjøre på forhånd? hvor mye og ofte skal husarbeid gjøres og lignende.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 Vi flyttet sammen etter et år. Ingen problemer så langt. Hvis du har noe du bekymrer deg for, hvorfor ikke avklare hva dere skal gjøre på forhånd? hvor mye og ofte skal husarbeid gjøres og lignende. Greit nok med slike ting, det skal vi ordne. Men det er bare at jeg ikke aner hva jeg går til, på en måte? Og jeg og kjæresten har vel på det meste tilbringt 4 dager sammen. Er bare kjempenervøs, og usikker
Gjest StockDama Skrevet 29. mars 2008 #5 Skrevet 29. mars 2008 Er ikke det bare litt spennende da? =D Og om det ikke funker så betyr ikke det at dere må slå opp. Kan alltids skaffe dere hver dere leilighet og fortsatt være kjærester.
Fiol Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Jeg er 19 og har også tenkt til å prøve å flytte sammen med kjæresten til sommern. Vi har vært sammen i snart 3 år da, men fortsatt kjenner jeg litt på den samme følelsen om dette kommer til å gå bra eller ikke. Jeg har prøvd hybellivet før, mens han har bodd hjemme til nå. Men jeg tenker som så at det er greit å prøve ut om det funker nå, isteden for å vente enda noen år og kanskje da finne ut at det ikke funker. Vi har snakket mye om dette, og andre sier det er viktig å bli enig om fordelig av oppgaver osv så småkrangler ikke oppstår hele tida, og det er nok lurt, selv om kjæresten og jeg ikke krangler mye. Uansett er det en erfaring som kan være grei å ha med seg til senere også
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Synes egentlig det er greit å ha bodd litt for seg sjøl før en flytter sammen med noen. Vet at det har gått bra fro noen , og ikke så bra for andre. Og siden dere har vært sammen i bare et år, der han har vært i militæret det meste av tia, vil jeg råde deg til å ta det litt med ro. Nyt det å være kjærester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå