Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er redd maskina mi slit litt om dagen (problem med straumkontakten, den svitsjar over på batteri og ein må skru og styra for å prøva få den tilbake på straum igjen..maskina er vel snart 5 år, så den er vel sliten også...). Difor...treng eg forslag til kva eg kan kjøpa med god samvittigheit :) Eg har lenge hatt lyst på ein MacBook, men har høyrt mange ikkje heilt likar desse maskinene samanlikna med vanleg PC. Tatt i betraktning at eg ikkje er flink med data, så trur eg at det må verte ein vanleg PC. Er veldig glad i design, og oppdaga at Dell har fått nokre fargerike (og med mønster!) som heiter Dell Inspiron.

Det eg treng ein data til er å vera på nettet og surfa litt...ingen avanserte greier. Men det er jo greit å ha ei data som ikkje er heilt ubrukeleg heller. Difor lurar eg på om eg skal vurdera denne Dell Inspiron. Har ikkje hatt Dell før, kun HP.

Ser dei har ei til 4000 (Dell 1525) omlag, men har denne alt ein treng? http://www1.euro.dell.com/content/products...;l=no&s=dhs

Det som har vore verst med den dataen eg har no er at den bråkar veldig, og vert fort varm og skrur seg av. Er dette endå noko som skjer på nye maskiner?

Håpar nokon kan hjelpa meg, fordi eg trur eg treng ny ganske snart...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har en Dell Inspiron 6400. Det er en stor kladd av pc, det er ikke spesielt lekkert design. Har hatt den nesten i to år nå, og det har ikke vært noe galt med selve pc'en. Det eneste er at jeg har klart å ryke strømkontakten på den to ganger, og da har de kommet på døra dagen etter med ny, gratis strømkontakt. Selv om garantien hadde gått ut.

Så jeg er veldig fornøyd med Dell :) Beste er at når man kjøper, kan man oppgradere pc'en til akkurat det man trenger, så jeg oppgraderte vel skjerm, batteri og harddisk.

Edit: Skrivefeil

Endret av Ce'Nedra
Skrevet

Jeg har også en Dell Inspiron 6400 (18mnd gammel). Veldig fornøyd med denne. Ulempen med Dell kanskje er hvis det er noe galt med den så må den sendes tilbake og fikses før du får den sendt hjem igjen (Sendingen skjer forresten med budbilfirma). Har ikke opplevd å måtte gjøre dette, så det kan godt være at det går kjapt og smertefritt.. Har ellers fått bare god service av Dell - rask levering og hyggelige på telefon (måtte ringe support en gang), men det tok litt tid å komme gjennom til dem.. Likte forresten ikke McAfee (virusprogrammet som fulgte med, men bruker et annet nå). Stort sett fornøyd, ja :jepp:

Gjest Gjest_T_*
Skrevet

Hei.

Husk at hvis det er under 5 år siden du kjøpte maskinen din kan du reklamere på strømadapteren. Da skal du få en ny. Hvis det er batteriet som det er noe galt med så er det dessverre bare 1 års reklamasjonstid på, fordi dette er en forbruksvare.

Når det kommer til Dell har jo noen anbefalinger (har selv jobbet der):

- Kjøp gjerne en maskin som ikke er så dyr, men pass på at du kjøper en serviceavtale samtidig. Hvis noe blir galt kommer det tekniker hjem til deg, istedet for at du må sende maskinen inn i 2 uker.

- Husk alltid på reklamasjonsretten din. Selv om serviceavtalen har gått ut, har du 5 års reklamasjonsrett hvis noe går i stykker. Da kan det hende du må sende maskinen inn, men samtidig får du alt gratis (bud som henter og bringer maskinen)

- Hvis delen som har gått i stykker kan byttes av deg selv, sender Dell delen med bud istedet for å ta den inn på service.

De nye inspiron-maskinenen er veldig fine i designen, ikke like klumpete som de var for 2-3 år siden.

Så lenge du husker på reklamasjonsretten din, så er pc-kjøp av Dell temmelig smertefritt. Supporttelefonen er bra, og finner dere ut hva som er problemet over telefon kan du ha en maskin som fungerer helt fint dagen etter :)

Lykke til med kjøp av ny pc, enten det blir en Dell, eller et annet produkt.

:)

Skrevet

Takk for svar, begge to :) Kva meinar du når du seier at straumkontakten har blitt øydelagt to gongar, Ce`Nedra? Er dette vanleg at kontakten ikkje vil gi straum? Kanskje det er enkelt å fikse det eg også slit med?

Høyrest iallfall ut som om Dell har ein super kundeservice! Det eg synes høyrest litt spooky ut med Dell er at det er så mange valgmoglegheitar, eg har jo ikkje peiling på kva eg skal velga!

Skrevet

Hei Gjest_T :)

Takk for supert svar! Eg må til å rekna på når eg kjøpte maskina...trur det var hausten 2003. Då er det endå under 5 år sidan, kanskje eg skal reklamera på straumadaptaren! Eg er jo ellers nøgd med maskina (bortsatt frå at den bråkar veldig med vifta og kan ikkje ha den på fanget sidan den vert for varm og skrur seg av). Batteriet har alltid vore dårleg, det som er feil no er eitt eller anna med straumkontakten. Om det er i maskina eller i ledninga er eg usikker på. Kontaktar eg berre HP via mail og fortel om situasjonen, forresten?

Tusen takk for gode tips med hensyn til kjøp av maskin via Dell, sånne treng eg verkeleg. Er så kjedeleg å sitta igjen etter eit kjøp og vera etterpåklok! Skal notera meg det du skriv her :)

Skrevet (endret)

Jeg har rett og slett røket hele strømkontakten (ledningen). Driver og drasser den med meg rundt i huset, og har sittet med en "knekk" på ledningen slik at den nok har blitt dårlig pga. det.

Ellers valgte jeg Inspiron 6400 fordi en kompis av meg som er Dell-reparatør fortsatt ikke hadde reparert en slik en.. ;)

Når det gjelder oppgradering, få litt hjelp av noen du kjenner som har peil. Det meste er egentlig greit, men jeg oppgraderte batteriet for å kunne ha med pc'en på skolen uten å drasse med poweradapteret.

Skjermen oppgraderte fordi jeg spiller pc-spill, og lagringsplass er jo alltid kjekt. Det blir fort fullt hvis man ikke har en annen man legger inn bilder på f.eks.

Edit: Forresten vil jeg si at pc'en min er veldig stillegående også. Samboer'n har en Acer til 20.000 og den blir jeg nesten sliten i hodet av.

Endret av Ce'Nedra
Skrevet

Hei igjen, Ce`Nedra :)

Åja, går det an også? hehe.. Eg la forresten ei puta over den der boksen (adapteret) på ledninga slik at den vart for varm og tok kvelden. Heldigvis hadde eg gratis tilgong på ledningar med adapter på akkurat då ;)

Heldig du er som kjenner nokon som likar å reparera ;)

Veit knapt kva oppgradering er...men skal høyra med folk eg kjenner som har peiling, er berre så redd det kjem til å ta så lang tid at eg kanskje vert verande utan maskin leeenge.

Ja, ein vert faktisk temmeleg sliten av den duringa som kjem frå dataen til tider, så ei som er stillegåande er nesten eit must! Og ei eg kan ha på fanget...utan å ha gryteunderlag under!! :ler:

Skrevet

Jeg har en Dell Inspiron 9300 , samboeren min har en Dell precision M6300 , vi har en gammel stasjonær Dell som er 6 år gammel , men fremdeles går som ei kule og aldri har vært på service + at vi også har hatt en serverr fra Dell i ca et år nå .

Vi er veldig fornøyde , men har måttet skifte strømadapter til min laptop flere ganger , eller rettere sagt Dell sendte ut tekniker eller sendte ny adapter i posten.

I forhold til vifta di , så lurer jeg på om du har støvsugd den ?

Det setter seg ofte mye støv inne i vifta , så hvis du aldri har støvsugd den , så burde du kanskje prøve det .

Gjest lucy d-.-b
Skrevet (endret)
Hei Gjest_T :)

Takk for supert svar! Eg må til å rekna på når eg kjøpte maskina...trur det var hausten 2003. Då er det endå under 5 år sidan, kanskje eg skal reklamera på straumadaptaren! Eg er jo ellers nøgd med maskina (bortsatt frå at den bråkar veldig med vifta og kan ikkje ha den på fanget sidan den vert for varm og skrur seg av). Batteriet har alltid vore dårleg, det som er feil no er eitt eller anna med straumkontakten. Om det er i maskina eller i ledninga er eg usikker på. Kontaktar eg berre HP via mail og fortel om situasjonen, forresten?

Tusen takk for gode tips med hensyn til kjøp av maskin via Dell, sånne treng eg verkeleg. Er så kjedeleg å sitta igjen etter eit kjøp og vera etterpåklok! Skal notera meg det du skriv her :)

Hei. Det var jeg som var Gjest_T. Var bare på en maskin jeg ikke ville logge inn på.

HP har en egen supporttelefon du kan ringe, regner med at du finner nummeret på deres nettsider. Jeg ville ringt, for support over mail kan ta en stund. Da får du raskere orden i problemet. Forhåpentligvis har HP samme prosedyrer som Dell, og de finner da ut over telefon om det er kabelen det er noe galt med.

Forresten, ang vifta. Har du noen gang skrudd maskinen forsiktig opp og fjernet støv? Evt blåst vekk støv som sitter i vifta? Det er nemlig ikke alltid mer som skal til. I tillegg er det dessverre slik at en laptop, paradoksalt nok, ikke skal ligge i fanget. Den kvitter seg med varme gjennom vifte og riller på undersiden av maskinen, og hvis de blir tildekket (i tillegg til at du gir varme fra kroppen til maskinen) blir systemet fortere overopphetet. Komponentene sitter jo så tett i en slik maskin, vet du..

:) Bare spør hvis du lurer på noe mer.

Edit: Forresten, jeg ville ikke nevnt at det var en pute som gjorde at adapteret tok kvelden. Selv om det ikke burde skje av så lite, så kan det hende at de mener det er du som har ødelagt den ved "missbruk", og da får du ingen ny gratis.

Endret av lucy d-.-b
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Eg vart visst litt borte...HP-maskina mi kom aldri på igjen etter at den vart avskrudd (måtte sitja ved maskina heile tida og fiksa på ledninga slik at den ikkje skulle skru seg av...). Sit no med ei flunkande ny Dell Inspiron med lilla blomstrar :hjerter_rundt: Tok med ein serviceavtale og alt er berre fryd for tida :) Bestilte den over telefon på onsdag og idag har eg den (henta den sjølv hos transportfirmaet...)!

Tusen takk for gode råd alle saman! Sånt er gull verdt! :klem:

Endret av Discokula
Skrevet

Så flott! :)

Gøy at de har fått flere lokk, jeg har et havblått et ;)

Skrevet
Så flott! :)

Gøy at de har fått flere lokk, jeg har et havblått et ;)

Ja, eg er veldig nøgd så langt ;) Havblått er nok temmeleg forfriskande, vert du ofte tørst av det? :ler: Kan ein forresten bytta lokk sjølv?

Skrevet
:) På min kan jeg ta av lokket og sette på et annet om jeg vil det i alle fall.. Lokket kom vel utenom også mener jeg å huske, tror jeg bestilte det i tillegg. De har vel kanskje kommet opp med en bedre løsning nå vil jeg tro, for lokket mitt gjør også pc'en litt bredere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...