Gå til innhold

Hva vil det si å ha hest på fór?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har en datter med hestedilla. Det høyeste ønsket hennes er å få egen hest, noe som er helt uaktuelt. Hun sier da at det er mulighet å ha hest på fór og at det ikke koster så mye, men klarer ikke å forklare hva det egentlig er å ha hest på fór. Kan noen være greie å forklare litt rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil si at du leier hesten. Betaler for å få lov til å stelle og ri den

Skrevet
Jeg har en datter med hestedilla. Det høyeste ønsket hennes er å få egen hest, noe som er helt uaktuelt. Hun sier da at det er mulighet å ha hest på fór og at det ikke koster så mye, men klarer ikke å forklare hva det egentlig er å ha hest på fór. Kan noen være greie å forklare litt rundt dette?

Når jeg hadde hest, satte jeg den bort på fôr noen dager i uken. Å ha hest på fôr betyr at man disponerer hesten et gitt antall dager i uken, og betaler for dette.

Den gangen hadde jeg utgifter til oppstalling og fôr på ca. 3300,- pr. mnd. Min forrytter betalte 1750,- pr. mnd for å ha hesten på halvfôr, dvs. 15 dager pr. mnd. Jeg sto som eier selv for alle andre utgifter til hesten, slik som utstyr, hovslager og veterinærutgifter. I stallen hvor vi hadde hesten vår, var det et uttall av variasjoner over dette. Noe satte bort hesten sin en dag i uken, andre fler. det som var felles hos oss, var at man betalte en brøk av de månedlige oppstallingsutgiftene avhengig av hvor ofte man hadde hesten.

Skrevet

Tusen takk for svar. Da ble jeg litt klokere. Høres ut som det å ha hest på for kan komme til å koste en del. Jeg synes i grunnen at det er dyrt nok med ridekursene og utstyret. I første omgang får vi kanskje heller sjekke ut muligheten til å få være stallvakt. De jobber en del i stallen og får som "betaling" lov til å ri et visst antall timer.

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg drev med hester , men tror ikke det er så dyrt å ha en rideskolehest på for . De leies som regel ut til forryttere i helgene .

Husker ikke hvor mye penger det koster , noen hundre kr i måneden må du nok regne med , men du kunne jo undersøke helt konkret hva det kostet ?

Skrevet
Nå er det lenge siden jeg drev med hester , men tror ikke det er så dyrt å ha en rideskolehest på for . De leies som regel ut til forryttere i helgene .

Husker ikke hvor mye penger det koster , noen hundre kr i måneden må du nok regne med , men du kunne jo undersøke helt konkret hva det kostet ?

Det er verd å sjekke ut. Noen hundrelapper i mnd. høres jo greit ut. Jeg trodde det ville være mye dyrere enn det. De skal jo ha 250,- kr hvis du skal ha en ekstra ridetime. Uansett så skal min datter få holde på med ridingen. Det er virkelig hennes store interesse. Jeg derimot holder meg på betryggende avstand til disse store dyrene ;).

Gjest Gjest_Gerd_*
Skrevet
Høres ut som det å ha hest på for kan komme til å koste en del.

Kommer helt an på hvor hesten står oppstallet.

Er jo ikke alle staller man betaler en leie på 3000 kr.

Skrevet
Kommer helt an på hvor hesten står oppstallet.

Er jo ikke alle staller man betaler en leie på 3000 kr.

Jeg har en hest, og har selv fôrryttere på min hest.

Jeg tar 100kr dagen, hvor de har en fast dag i uka. Dette er det det koster å ha hesten min på stallen der for en dag, og dette er en ganske akseptert pris hos de fleste.

Jeg må dog si at når jeg var i 13-14 års alderen fant jeg hester å ri gratis (også de nå nylig red jeg gratis til jeg fikk min egen hest). Det finnes hesteeiere som av ulike grunner låner bort hesten sin, men da skal det sies at dette kan være hester som er krevende, og kanskje ikke er så gode læremestere for barn (avhengig av hva slags gren hun liker å ri i, hva hun vil lære, og hva slags hester hun liker). Selv valgte jeg alltid de vanskeligste hestene å ri- de som det var størst risiko for at jeg datt av på... huff mamma var sikkert livredd!! Uansett lærte jeg veldig mye av å være fôrrytter, og jeg synes det er flott at du vil la din datter få ri og holde på med hester=)

Alle som holder på med hester får god selvtilitt fordi det gir stor mestringsfølelse, som igjen er viktig for læring, trivsel osv... ;)

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Jeg er fôrrytter for en ponni og rir på den noen ganger i uken, jeg betaler 100kr pr gang jeg er der og da steller jeg hesten ,møkker og rir:)

Skrevet

På enkelte staller kan man ha hest på for gratis, dette varierer. Men det krever som regel at forrytter er erfaren og 'voksen', noe som egentlig er vanlige krav fra de som ønsker forrytter. Så det skader ikke å undersøke litt rundt omkring på forskjellige staller. Flere hesteeiere er bare glade for å finne noen som er seriøse og til å stole på som tar seg av og rir hesten noen dager i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...