Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på: hvis en er litt kraftig og har litt mage, kan det gjøre det vanskelig å utføre en lapraskopi operasjon da?

Og hvordan er det å få narkose? må jeg har sånn rør ned i halsen for å hjelpe å puste? (er vel en forholdsvis kort operasjon men...)

Aldri blitt operert før jeg..

Endret av lisa*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan svare meg på dette?? :lete:

Skrevet (endret)

vet ikke noe om lap operasjon... men kan aldri tro det har noe å si hvor stor mage man har..

Narkose derimot, har jeg hatt, og man får ikke noe rør nedi halsen, man puster helt fint selv... ikke bekymre deg, narkose var bare deilig! du får et stikk i armen og må puste inn noe gjennom nesa og så sovner du... Eneste var at jeg var kvalm etterpå, men gikk over. Fikk noe cola for å få opp blodsukkeret.

Lykke til!

Endret av theamoren
Gjest Gjest
Skrevet

ved narkose blir man selfølgelig intubert, altså får et rør ned i halsen... man puster ikke lengere selv ved narkose...

Gjest Gjest
Skrevet

Man puster selv når man har narkose, men man de setter ned et rør i halsen i tilfelle luftveiene kolapser, men den går ikke helt ned i lungene. Røret settes i og tas ut når du er i narkosen, du kan bli litt sår i halsen, det er det eneste.

Skrevet (endret)

Magens størrelse har ikke mye å si (så lenge ikke den ikke er kjempestor). Hvis du blir lagt i narkose, blir du intubert. Dvs som de skriver over - at du får en slange ned i luftrøret. Denne blir lagt ned når du sovner og fjernet med en gang du har våknet.

Endret av Anemsi
Gjest Ally_29
Skrevet

Hei!

Det er ikke alltid nødvendig med plastrør under narkose, etter det jeg har skjønt. Luftveiene kan holdes åpne ved at anestesilegen eller sykepleieren holder kjeven din slik at du puster selv uten at tungen stenger for luftveiene. Det vil typisk være ved kortvarige inngrep. Det kan jo være aktuelt ved lapr., men jeg vet ikke.

Intubasjon er nødvendig dersom du må gis muskelavslappende medisin som lammer pustemusklene.

Men uansett vil plastrøret føres inn etter at du har sovnet, så du merker det ikke.

Jeg har vært igjennom flere små og store operasjoner, og har hatt narkose fem ganger. Det er ikke noe stress. Å sovne inn er bare deilig - du har ikke sjans til å holde deg våken. En litt bisarr opplevelse. Jeg har vært lite plaget av kvalme etter å ha våknet.

Jeg vet ikke om et eventuelt plastrør fjernes før eller etter man har våknet. Selv har jeg fått fjernet plastrør/slange i våken tilstand bare etter to av operasjonene. Men jeg vet ikke om det var "narkoserøret" eller en annen slange. Uansett var det ikke vondt, men en litt ubehagelig opplevelse. Men det er fort gjort.

Masse lykke til - det kommer til å gå helt fint!! :)

Skrevet (endret)

Ok... da hadde jeg et lite inngrep... :sjenert:

Ikke gru deg til narkosen hvertfall. Var kjempedeilig...

Endret av theamoren
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt lap og har litt stor mage. Da jeg fikk narkose tror jeg ikke jeg fikk noe rør i halsen. Da satte de det inn og tok det ut før jeg våknet hvertfall. Ikke var jeg noe sår i halsen heller, så tror ikke jeg fikk det.

Operasjonen er ikke noe å grue seg for, gikk kjempefint hos meg hvertfall. Va støl i magen en ukes tid etterpå, og litt groggy når jeg våknet av narkosen. Ellers hadde jeg ingen plager.

Skrevet

Jeg har vært med på noen lap.skopier som student. Jeg tror du vil bli intubert. En lapraskopi tar som regel en del lenger tid enn en lapratomi. Det spørs litt hva som skal gjøres, men 2-3 timer på opr.bordet er ikke uvanlig skjønte jeg.

Jeg ble også forklart av anestesilegen at de fjernet slangen i halsen først etter at pas hadde våknet, for å være sikker på at pas puster på egen hånd. Men han sa også at de fleste som har vært i nakose ikke husker at de ble vekket på opr.bordet. Det første de fleste husker er å våkne på oppvåkningen/postopr og da har de jo for lengst fjernet tuben i luftrøret.

Skrevet

Hei på deg!

Jeg er operasjonssykepleier og tror jeg kan svare deg ganske greit på dette :jepp:

Ved narkose blir du intubert, dette skjer når du sover og du kjenner ingenting. Anestesilegen/sykepleier fører et plastrør ned i halsen din. Via dette får du oksygen til lungene. Når dette fjernes er du fremdeles såpass trøtt at du knapt husker noe. Du vil evt kjenne litt sårhet i halsen en dag etterpå, men dette er ikke farlig. Det skyldes at slimhinnen i halsen din blir litt tørr under inngrepet, slik at det er en liten irritasjon der.

Hva angår laparoskopi er ikke dette noe problem i det hele tatt! Dersom pasienten lider av adipositas(overvekt) finnes det ekstra lange inngangsporter(troacarer) for instrumentene :)

Skrevet

Kaster meg på denne ;) Jeg skal snart kalles inn for laparoskopi pga muskelknuter på livmoren, har flere av de og noen ganske store. Er noen som vet om de kan fjernes via laparoskopi? Jeg tolket det slik når legen snakket om operasjonen, men så etterpå lurte jeg på om jeg hadde misforstått og de skulle bare "ta en titt" før de gikk videre med det. Noen som vet? Jeg har i likhet med ts aldri vært operert før og vet ikke helt hva jeg skal forvente.

Skrevet
Kaster meg på denne ;) Jeg skal snart kalles inn for laparoskopi pga muskelknuter på livmoren, har flere av de og noen ganske store. Er noen som vet om de kan fjernes via laparoskopi? Jeg tolket det slik når legen snakket om operasjonen, men så etterpå lurte jeg på om jeg hadde misforstått og de skulle bare "ta en titt" før de gikk videre med det. Noen som vet? Jeg har i likhet med ts aldri vært operert før og vet ikke helt hva jeg skal forvente.

Man kan behandle myoma uteri (muskelknuter på livmoren) lapraskopisk. Men dette er noe legen/kirurgen vurderer, så det er det bare h*n som kan svare deg på.

Skrevet
Man kan behandle myoma uteri (muskelknuter på livmoren) lapraskopisk. Men dette er noe legen/kirurgen vurderer, så det er det bare h*n som kan svare deg på.

Takk :) Finner vel ut av det om ikke altfor lenge, har vært inne til 2 ultralyds-undersøkelser allerede, sist hos en "muskelknut" ekspert, håper de tar "knutene" i operasjonen..

Skrevet

Takk for svar! :) Nå har jeg operert.. en del sår i halsen ja, så hadde nok puste rør.. men det verste var at det var komplikasjoner. dvs. blødninger under operasjonen. Måtte overnatte på sykehuset til observasjon.. + dren ut i fra der jeg blødde.

Nå er jeg komt hjem, en del sår og støl ja! og operasjonssåret ved navlen ser ikke spesielt fint ut! men kommer seg vel.. er vel itt hovent.. ?

Så nå får jeg håpe at operasjonen virker for det den skulle! :jepp:

Skrevet

"Gratulerer" med vel overstått! Bra å høre at det gikk fint. Operasjonssåret kommer sikkert til å bli fint - det er garantert hovent nå. Jeg hadde en skikkelig "pølse" (rød, tjukk og fæl) på arret mitt en stund etter å ha blitt hjerteopererert (måtte sage opp brystbenet). Men etter en stund ble det helt hudfarget, slett og fint. Så arret blir nok så og si usynelig om ikke så lenge. (Hvordan arret blir er vel forresten avhengig av den enkelte person - noen kropper lager fine arr, andre ikke...)

Krysser fingrene for at operasjonen "virker"!!

Hilsen meg :)

Skrevet

Hei hei!

Grattis med vel overstått!Så bra det greit for deg!

Arrene forsvinner de, bare pass på å ikke eksponere dem for sollys i ca 1/2- 1 år, så blir de helt borte :) Får du sol på dem blir de ofte veldig hvite og synlige.

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...