Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ligger en "vanlig" strømregning på? Jeg bor med samboeren min, i en kjellerleilighet, som ligger på rundt 50 kvadratmeter ++. Broren til samboeren min bor over, med kone og en baby. Da vi ikke har fått egen strøm-måler enda, fikk vi en regning på nesten 6000, som vi måtte dele best mulig. (Vi slapp å betale den, da det ble masse uenigheter siden vi ikke har egen måler). Jeg tenker, vis det er ca 50-50 på den regningen, så har vi brukt JÆVLIG mye strøm!! Går det an? Jeg er helt sjokert.

Vi har varmekabler på alle rom, men føler ikke det kommer noe særlig varme av den, så jeg har en liten oljeovn i gangen. De fleste varmekableme står på ca 20-23 grader. På kjøkkenet lyser den ALLTID rødt. Bruker den da mye strøm, når temperaturen aldri kommer opp på det de står på?

Er det noen som vet hva som er dyrest? Er det kun varmtvann som er skikkelig dyrt? Da tenker jeg på dusjing osv. For det blir en del dusjing hos oss.

Eller hva med tørketrommel? Er det dyrt? Og oppvaksemaskinen? Bruker sikkert oppvaksemaskinen annen hver dag. Og når vi bruker tørketrommelen, så må jo den stå på over 1 time før det blir tørt.

Jeg trenger masse råd og tips, om hvordan å spare strøm! Så håpe rpå masse,masse svar :o)

Videoannonse
Annonse
Gjest Shayla
Skrevet

Vi har en leilighet i blokk på 45kvm, vi har kun en liten ovn på badet og varmtvann er innkl i husleien, våre strøm regning ligger på 1000 pr kvartal.

Det som tar mest strøm er tørketrommel og vaskemaskin. Evt oppvaskmaskin.

Hørtes ut som du hadde mye strøm stående på overalt, varmekabler trekker også en del strøm selv om de kun står på 20 grader.

Ville sett etter om jeg faktisk trengte at alle varmekablene sto på 24-7, siden dere bor i kjeller kan jeg tenke meg at gulvene kan være litt kalde, men det fins mange fine gulvtepper som kan gjøre at dere sparer noe strømutgifter.

Hvis varmekablene på kjøkken alltid lyser rødt tyder det på at den står på hele tiden og aldri kommer opp i den graden den er satt til, så denne ville jeg satt ned til lampa sluttet å lyse rødt. Her kan du hvertfall spare litt.

Ellers må du være flink til å vaske økonomisk, fyll opp vaskemaskine og tørk mest mulig på klesstativ, hva skal dere med tørketrommel?

Nå som våren kommer snart tørker også klærne kjempe fort utendørs.

Tenk økonomisk og se hva du virkelig trenger..

Dere må jo selvfølgelig dusje, men tenk over hvor lenge dere dusjer, dusjer begge hverdag tar dette en del strøm.

Dere kan kanskje også spare litt på å bytte strømleverandør..

Få hvertfall deres egen måler!

Har dere penger til 3000 kr i strømutgifter er det jo ikke noe problem men...

Gjest 4AB7EA
Skrevet

Varmekablene trenger ikke å stå på mange og tyve grader i hele leiligheten. Jeg ville satt dem ned til 15-18 grader og så ville jeg hatt tilleggsvarme i de rommene man sitter stille. Når de lyser hele tiden betyr det at de står på og bruker kraft på å prøve å nå termostattemperaturen.

Som tilleggsvarme i en kjellerleilighet ville jeg valgt en ovn som gikk på noe annet enn strøm. Det finnes f.eks. gassovner som gir en god og behagelig varme.

Ellers ville jeg ha fått installert egen måler - det er den eneste måten dere kan få full kontroll på deres eget forbruk.

Husk også at en gang varmer opp alle tilstøtende rom dersom døren til disse står åpen . Det samme gjelder selvsagt kjøkkenet eller et hvilket som helst annet rom. Hvis varmekablene i rommet noen sinne skal ha en sjanse til å slå seg av må dørene lukkes mellom rommene.

Slå av lys i rom dere ikke oppholder dere. Skru av vannet når dere såper dere inn både når hendene vaskes og når dere dusjer - dermed sparer dere vann.

Skrevet (endret)

Jeg bruker omtrent 300 kr i måneden inkl nettleie. Leilighet på 65 - 70 kvm, husker ikke helt.

Endret av Pax
Gjest Gjest
Skrevet

Strømregningen er vanligvis rundt 2500 pr.mnd. Boligen er 140 kvm og vi er 4 personer.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva ligger en "vanlig" strømregning på? Jeg bor med samboeren min, i en kjellerleilighet, som ligger på rundt 50 kvadratmeter ++. Broren til samboeren min bor over, med kone og en baby. Da vi ikke har fått egen strøm-måler enda, fikk vi en regning på nesten 6000, som vi måtte dele best mulig. (Vi slapp å betale den, da det ble masse uenigheter siden vi ikke har egen måler). Jeg tenker, vis det er ca 50-50 på den regningen, så har vi brukt JÆVLIG mye strøm!! Går det an? Jeg er helt sjokert.

Vi har varmekabler på alle rom, men føler ikke det kommer noe særlig varme av den, så jeg har en liten oljeovn i gangen. De fleste varmekableme står på ca 20-23 grader. På kjøkkenet lyser den ALLTID rødt. Bruker den da mye strøm, når temperaturen aldri kommer opp på det de står på?

Er det noen som vet hva som er dyrest? Er det kun varmtvann som er skikkelig dyrt? Da tenker jeg på dusjing osv. For det blir en del dusjing hos oss.

Eller hva med tørketrommel? Er det dyrt? Og oppvaksemaskinen? Bruker sikkert oppvaksemaskinen annen hver dag. Og når vi bruker tørketrommelen, så må jo den stå på over 1 time før det blir tørt.

Jeg trenger masse råd og tips, om hvordan å spare strøm! Så håpe rpå masse,masse svar :o)

Om du har varmekaabler på alle rom, så drar de mye strøm. tørketrommel også. Så jeg synes ikke tre tusen var så ille.

Skrevet

Vi bor i en leilighet som er 60 kvm. Vi har strømregninger på 4-5000 i kvartalet. Vi har egen måler, og leiligheten er i sokkelen. Vi er to voksne og ett barn.

Har varmekabler på bad og stue/kjøkken, samt en oljeovn vi bruker når det er kaldt. Varmekablene står på 18 grader.

Bruker ikke oppvarming i andre rom.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bruker omtrent 300 kr i måneden inkl nettleie. Leilighet på 65 - 70 kvm, husker ikke helt.

Hvilket kraftlag tilhører du? eg finner ikke et kraftlag med så billig nettleie...

Gjest Gjest
Skrevet

herregud, du skal være glad dere ikke har egen måler. med kabler i allerom så er dere storbrukere av energi.tørketrommel en time? a du skulle iallefall fått betalt din del hadde det vert meg.

vi har bolig på to et. 100 kvadrat. Kun varmekabler på badet. De står på 18 grader. Bruker ikke strøm til oppvarming, har ikke tørketrommel. Har ike lys på rom vi ikke er og ikke annen oppvarming. Dører settes opp der vi vil ha en lunk fra vedfyringen.

Vi hadde regning på 1670 kr, vi betaler strømmen annenhver mnd.

Skrevet

Tusen takk for alle svar, setter stor pris på det. Ska skru ned på varmekableme der vi er mest, også skru av der vi ikke trenger noe særlig varme. Får kjøpe inn fler filleryer til gulvene (kjempe billig på ikea).

Jeg kan ikke så masse om dette, så er gla for råd og tips :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...