Gå til innhold

Far kjøper bare dyre ting til datteren vår

Anbefalte innlegg

Gjest Paddindton
Skrevet

Først, jeg og min ex er ikke bestevenner, men vi har en sammværsordning som fungerer fordi jeg synes det er viktigere at hun er sammen med faren sin, enn at jeg står på mine rettigheter. Hennes far har alltid hatt tilgang på mye penger, og brukt mye penger... Sånn på en litt harry måte, han og kjæresten hans elsker at det står Armani, Vercarce ol på ting, sånn at man kan se det...

Han lar også generøsiteten sin gå utover datteren sin, selv om hun ikke liker det. Vi bor og hun går på skole på østkanten, er mange aleneforeldre med dårlig råd i klassen ol. Når hun er hos han har hun bare designerklær fra D&G, Dior, Ralph Lauren ol, og hun synes det er flaut og gå med de på skolen. I tillegg kjøper han alltid de kuleste gadgentene til henne, hun fikk i-phone til jul (og er 8 år) Den ligger urørt i esken, hun synes det er kjempeflaut. Hun vil jo bare være som andre, alfså hun bryr seg veldig om hva hun har på seg, men det skal være WOW.... hehe. Hun har kommet lei seg hjem fra skolen flere ganger fordi de andre har kallt henne snopp, bortskjemt ol. Jeg har ved flere anledinger hørt at hun har sagt at ting er fake, at hun kjøpte det i Tyrkia. Uansett hva jeg sender med av klær når hun skal til faren så får hun ikke bruke det, datteren hans skal gå med design.... OG de støgge klærne jeg sendte med kan jeg bare glemme å kle dattra hans i.... Og hun kommer oftere og oftere hjem fra skolen og gråter, men hun tør ikke å si noe til faren sin for han blir så sint og jeg må love å ikke si noe heller.

Sukk, hva gjør man. Min ex er ikke typen man snakker med og som ingår komprmisser.. J

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet
Hun har kommet lei seg hjem fra skolen flere ganger fordi de andre har kallt henne snopp, bortskjemt ol.

Du mener forhåpentligvis snobb. ;)

Har du i det hele tatt snakket med din eks om dette? Det går jo kanskje bare an å få han til å forstå at datteren din er lei seg fordi hun ikke får bestemme selv hvilke klær hun skal gå med.

Skrevet

Selfølgelig mener jeg snobb....

Nei, det går ikke an å få han til å forstå at en 8 åring heller vil gå med en hettegenser fra WOW enn en med D& G på. OG dattra hans skal f*** meg ikke gå rundt å se ut som dattra til en trygda alkholisert alenemor....(jeg er hverken trygdet eller drikker, så han mener det generelt..) Og han kan ikke skjønne at hun ikke synes det er kult å ha dyrere og bedre mobil, ipod, solbriller you name it enn de andre barna. Det er som om han synes han gjør henne en tjeneste med å holde på sånn, men han gjør henne bare ulykkleig. Du aner ikke hvor mange gensere og mobiltelefoner ol hun har mistet, mens når hun er hos meg så glemmer hun aldri en ting... Sist hun "mistet" mobilen si sa hun til pappa, at nå kan vi vel bare kjøpe sånn til 1 krone, siden jeg mister de så fort... men neida...

Virker kanskje som ett luksusproblem, men når du er 8, vil man ikke skille seg ut, den ene eller andre veien...

Skrevet

Jeg hadde satt ned foten.Det dreier seg jo om datteren og hennes trivsel.Hvis han ikke kan godta det er det jo noe virkelig galt med han...

Jeg var sånn før,at jeg unngikk problemer selv om jeg ikke var enig med exen alltid.Det går ikke i lengden.Hvis vi ser at barna våre ikke har det bra,hva enn det måtte være,er det vår plikt som foreldre å hjelpe dem.

Men jeg vet hvordan du har det og det er skikkelig kjipt.Håper faren til datteren din forstår snart :sukk:

Skrevet
Sukk, hva gjør man.

Enkelt: Selg det (bytt det som kan byttes) og sett pengene inn på sparekonto til datteren din. Hvis det er så mye verdier som du sier ville jeg i hvert fall gjort dette. Det blir for dumt at hun skal 'miste' alt, samtidig som jeg skjønner at hun ikke vil bruke det i hverdagen. På denne måten unngår dere at faren kaster bort penger ut av vinduet (ok, litt, men ikke alt!) og datteren din får noe positivt ut av dette.

Skrevet

Vent til hun er 14 og er kjempe happy å bli kalt "snobb" og ha en harry genser med d&g på. :-D

Men synes faktisk Glynis ga deg en veldig bra tips!

Skrevet

Det er jo ikke farens feil, hvis verken mor eller datter sier noe til han. Jenta spiller sikkert glad når hun får tingene, så faren tror det er sånn hun vil ha det, og at det er mora som kjøper feil ting. Det er iallefall feil å selge sakene uten at faren har fått vite at dette ikke er noe som jenta ønsker!

Du sier at det ikke går an å inngå kompromisser med faren, og det er sikkert en dårlig idé at du skal fortelle han at han skal slutte å kjøpe dyre ting. Men jeg er sikker på at han vil høre på jenta si, derfor burde dere lagt det fram for han sammen. Du bør ikke være den som snakker mest, men være der som en støtte for jenta. Hvis det blir en diskusjon mellom deg og faren, blir han nok bare tverr.

Skrevet

Ja selg de tingene hun "mister" på finn eller qxl, og sett pengene på sparekonto. Da har hun penger til å kjøpe slike ting senerere når det er kult for henne.

Gjest Yihaa
Skrevet

Er det virkelig slik at 8-åringer reagerer på prisen på medelevers klær? Min 8-åring har iallefall ikke peiling på om sine klassekamerater har billige eller dyre klær. Og om mobilene er dyre eller ei er dem revnende likegyldig - det holder at de ser litt tøffe ut. Eller helt banalt som at en gutt ikke vil ha rosa eller lilla mobil.

Jeg bare stiller spørsmålstegn ved at barn i den alderen er så bevisst på dette med merker og pris....

Skrevet

Dette syns jeg høres veldig merkelig ut. Det er jo en omvendt problemstilling til den vi vanligvis hører om: "Datteren min blir får kommentarer fordi hun IKKE har dyre merkeklær og kun har en billig telefon som er fire år gammel".

En annen ting er at jeg syns det er merkelig at de andre barna i klassen (2. klasse?) har så mye greie på alle disse merkene. De andre klassingene jeg kjenner vet ikke om at en genser det står D&G på er dyrere enn en det står H&M på... Hvis de andre barna i klassen ikke har tilgang på dyre gadgets så skjønner jeg ikke at de så lett spotter en Iphone på en måte. Hvordan vet de at den er rådyr hvis dette er ting de ikke omgir seg med? De må jo være en usedvanlig oppdatert gjeng i forhold til priser og merker, og det på ting som er langt utenfor deres rekkevidde?

Hva ville man gjort hvis man hadde dårlig råd eller bare rett og slett ikke hadde lyst til å hive seg på merkekarusellen for 8 åringen sin, og denne samtidig ble ertet for det? Jo, man hadde selvsagt tatt det opp på et foreldremøte, man hadde sagt fra til lærern. Det er ikke akseptabelt at barn erter hverandre fordi man har "feil klær" uansett om feilien ligger i at de er for billige eller for dyre.

For å være helt ærlig, så syns jeg dette lukter konflikt mellom mor og far. I stedenfor å backe henne opp og være glad for at hun har en far som har lyst og råd til å gi henne fine kvalitetsting så vinkler du det som om det skulle være en belastning for henne og at far gjør så hun blir mobbet. På meg virker det som om du er bitter fordi far har bedre råd enn deg rett og slett, og at du er bitter fordi far har muligheter til å gi henne ting ikke du har mulighet til.

Jeg syns du skal ta opp med skolen at datteren din blir mobbet fordi hun har klær med D&G merker på, samt fordi hun har Iphone. Det at klassemiljøet er slik allerede i 2. klasse sier jo en del om miljøet og terskelen i klassen, og er helt sikkert noe som gjenspeiler seg på andre områder også, og det er det viktig at tas tak i. Å løse dette ved at far får forbud mot å kjøpe dyre ting til barnet sitt syns jeg blir helt feil. Og - om noen år kommer nok datteren din til å selv kunne forklare pappa hvilke dyre ting hun ønsker seg, hvilke dyre ting som er "kule" (på lik linje med at hun forteller deg at hun vil ha WOW-klær nå), og da kommer det jo deg til gode at det faktisk er en far som kan skaffe henne alle disse dyre tingene.

Og å begynne å selge ting far kjøper til henne... Er det ikke da bedre å ta en prat med far og si at hun skiller seg ut på skolen med disse D&G klærne og at moten i hennes klasse går mer mot WOW? Fortelle far at hun gråter fordi hun har "feil" klær fordi hans snillhet slår feil for henne, og spørre om han ikke heller kan kjøpe klær og ting som er "riktig" i hennes øyne?

Skrevet

Det går ikke ann å snakke med far, jo mer jeg sier, jo mer ønsker far å gjøre det motsatte. Datteren min prøver å si i fra, men hun er kjemperedd for faren sin. Hun kan fortsatt tisse på seg på dagtid om hun er sammen med han, fordi hun ikke tør å si i fra at han må stoppe bilen, at hun må tisse når de handler ol. Hun har sagt at hun ikke vil bruke de klærne på skolen, at hun kan bruke de når de kommer fram ol. Man han har en mening om at folk skal se hva slags famile hun kommer fra (og det er ikke noe å skryte av...)

Min datter går i 3, og jeg merker at hun og veninnene er veldig opptatt av klær og mote, men ikke på merkenivå. Hun blir i stor grad kommentert av de i 4-5, de som har eldre søsken og så tror jeg mye kommer av hva familien kommenterer. "Alle" i området vet hvem faren er, han kommer alltid i dyre spesielle biler, pragende merkeklær og veldig mange vet at han ikke alltid har opperert på den riktige siden av loven... Og det gjør at det nok blir pratet ekstra mye om. Når han i tillegg kjøper vanvittig dyre bursdagsgaver til veninnene hennes om det er en som har bursdag på hans uke gjør alt bare værre.

Gjest GossipGirl
Skrevet
Dette syns jeg høres veldig merkelig ut. Det er jo en omvendt problemstilling til den vi vanligvis hører om: "Datteren min blir får kommentarer fordi hun IKKE har dyre merkeklær og kun har en billig telefon som er fire år gammel".

En annen ting er at jeg syns det er merkelig at de andre barna i klassen (2. klasse?) har så mye greie på alle disse merkene. De andre klassingene jeg kjenner vet ikke om at en genser det står D&G på er dyrere enn en det står H&M på... Hvis de andre barna i klassen ikke har tilgang på dyre gadgets så skjønner jeg ikke at de så lett spotter en Iphone på en måte. Hvordan vet de at den er rådyr hvis dette er ting de ikke omgir seg med? De må jo være en usedvanlig oppdatert gjeng i forhold til priser og merker, og det på ting som er langt utenfor deres rekkevidde?

Hva ville man gjort hvis man hadde dårlig råd eller bare rett og slett ikke hadde lyst til å hive seg på merkekarusellen for 8 åringen sin, og denne samtidig ble ertet for det? Jo, man hadde selvsagt tatt det opp på et foreldremøte, man hadde sagt fra til lærern. Det er ikke akseptabelt at barn erter hverandre fordi man har "feil klær" uansett om feilien ligger i at de er for billige eller for dyre.

For å være helt ærlig, så syns jeg dette lukter konflikt mellom mor og far. I stedenfor å backe henne opp og være glad for at hun har en far som har lyst og råd til å gi henne fine kvalitetsting så vinkler du det som om det skulle være en belastning for henne og at far gjør så hun blir mobbet. På meg virker det som om du er bitter fordi far har bedre råd enn deg rett og slett, og at du er bitter fordi far har muligheter til å gi henne ting ikke du har mulighet til.

Jeg syns du skal ta opp med skolen at datteren din blir mobbet fordi hun har klær med D&G merker på, samt fordi hun har Iphone. Det at klassemiljøet er slik allerede i 2. klasse sier jo en del om miljøet og terskelen i klassen, og er helt sikkert noe som gjenspeiler seg på andre områder også, og det er det viktig at tas tak i. Å løse dette ved at far får forbud mot å kjøpe dyre ting til barnet sitt syns jeg blir helt feil. Og - om noen år kommer nok datteren din til å selv kunne forklare pappa hvilke dyre ting hun ønsker seg, hvilke dyre ting som er "kule" (på lik linje med at hun forteller deg at hun vil ha WOW-klær nå), og da kommer det jo deg til gode at det faktisk er en far som kan skaffe henne alle disse dyre tingene.

Og å begynne å selge ting far kjøper til henne... Er det ikke da bedre å ta en prat med far og si at hun skiller seg ut på skolen med disse D&G klærne og at moten i hennes klasse går mer mot WOW? Fortelle far at hun gråter fordi hun har "feil" klær fordi hans snillhet slår feil for henne, og spørre om han ikke heller kan kjøpe klær og ting som er "riktig" i hennes øyne?

Unger er utspekulerte, det kan være nok at noen få kjenner til merkene, og begynner å "snakke" om dem.

Skrevet
Unger er utspekulerte, det kan være nok at noen få kjenner til merkene, og begynner å "snakke" om dem.

Og for at noen få skal begynne å snakke, er det nok at foreldrene til en har nevnt det.

Gjest Gjest
Skrevet

Ehh.. jeg har hatt i-phone i flere mnd, er bare å kjøpe den i USA ol og crake den da, så funker de fleste funksjonene. Du får bestilt den til norge for rett under 4.000.....

Skrevet
Ehh.. jeg har hatt i-phone i flere mnd, er bare å kjøpe den i USA ol og crake den da, så funker de fleste funksjonene. Du får bestilt den til norge for rett under 4.000.....

Og jeg kjenner en som har kjøpt seg iphone for 700 kr, men hva så? Er ikke det som er poenget her, men at det ikke er noe en tredjeklassing vanligvis har..

Gjest Gjest
Skrevet
Og jeg kjenner en som har kjøpt seg iphone for 700 kr, men hva så? Er ikke det som er poenget her, men at det ikke er noe en tredjeklassing vanligvis har..

Det var til den som sa et i-phone ikke finnes i norge...

Skrevet
Det var til den som sa et i-phone ikke finnes i norge...

Beklager, jeg tolket det som at du mente at iphone ikke var noe spesielt og eksklusivt for jenta å ha!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenkte først å svare at du kunne vel bare la henne bruke de fine klærne og tingene når hun er hos pappa'n sin og så kan hun bruke noe annet hjemme? Men så ser jeg at hun sannsynligvis bor hos faren sin også i ukedager når det er skole, og da blir det jo litt verre.

Minner meg faktisk om min egen oppvekst. Foreldrene mine var ikke skilt, men moren min har alltid vært opptatt av mote. Jeg husker at hun insisterte på at jeg skulle gå med fine moteklær fordi det var det "alle ungdommer ville ha". Hun forstod ikke hva som var galt med meg som ikke ville det. Jeg trivdes bare ikke i de klærne. Var ikke noe bra for selvtillitten å ha det sånn selvom jeg sikkert så innmari "kul" ut rent objektivt sett. Når jeg inni meg hørte med til nerdene og de skoleflinke som likte å lese Illustrert vitenskap og diskutere politikk i storefri så ble det helt feil for min del. De kule hang jeg jo ikke med!

Uff, langt ble dette, vet ikke om det var noen hjelp. Jeg tror dessverre det nok er datteren din selv som må ta dette opp med sin far. Kanskje hun kan få ham med på shopping i de butikkene hun liker? Har lite tro på at _du_ kommer noen vei med å ta dette opp.

Skrevet

tror nesten det kan bli feil dersom du forteller faren hennes at dette er et problem for datteren deres, han vil mest sannsynlig ikke tro deg fordi hun ikke har sagt noe selv, men oppfatte det som at du blander deg inn osv... tror faktisk det beste du kan gjøre er å oppmuntre datteren din til å være ærlig med faren sin, dvs sørge for at hu skjønner at det ikke er farlig å fortelle pappa at man helelr vil ha det enn det og at de andre barna på skolen kommenterer slike ting....Dette kan ikke komme fra deg dersom hun ikke selv også nevner det for han ofte.. hvis hun sier i fra hver gang han kjøper noe og han ikke respekterer det hadde det jo vært greit for deg å si i fra, men så lenge hun ikke sier noe til farne sin tror jeg kun det vil skape problemer for datteren din, dvs han vil spørre henne og hun vil ikke tørre å fortelle sannheten og far vil bli mindre samarbeidsvillig... for meg virker det som om problemet er at hun ikke tørr å være ærlig med han ikke at han kjøper merkeklær.... men hvordan du skal løse det ander jeg virkelig ikke, som sagt ville det beste være å sørge for at datteren din føler seg trygg på at hun kan fortelle pappa alt, og at det er greit selv om han blir lei seg...... men uansett lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...