Gjest Gjest_Eli_* Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Hei. Prøver å planlegge årets ferie for meg og min datter på 9 år. I utgangspunktet ønsker jeg 1 uke på "safari" kombinert med 1 uke med sol og sjø. Har funnet noen sånne truer i Afrika, men har skjønt at sommeren ikke er sesongen der (altså turene går fra oktober til april). Ønsker noe mer en å bare dra til "syden". Noe som hun kan oppleve og lære noe av. Noen som har noe tips, backpakking er ikke helt greia for meg. Må vite at jeg skal bo med en viss standard. Budsjett på ferien er rundt 50.000,- Alle tips mottas med takk
Mixelite Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Ønsker noe mer en å bare dra til "syden". Noe som hun kan oppleve og lære noe av. Noen som har noe tips, backpakking er ikke helt greia for meg. Må vite at jeg skal bo med en viss standard. Budsjett på ferien er rundt 50.000,- Alle tips mottas med takk Med det budsjettet du har, har du jo mange muligheter! Hva med en historisk reise i Hellas? Antikkens vugge etc. etc. Dette er jo noe som kommer inn i skolefagene før eller senere. Alexander den stores rike i nordhellas f.eks. Selv reiser vi til Chios med jevne mellomrom og der har man nok av historie og opplevelser å ta av. Øya har, som resten av Hellas, en dramatisk historie. Genoveserne styrte Chios i en lang periode og her står nok av herregårder igjen i Kambos-distriktet til minne om dem. Det sies også at Kristoffer Columbus var herfra. Sikkert er det iallfall at Columbusnavnet fortsatt eksisterer på øya. Senere overtok tyrkerne og slutten på deres styre ble en blodig massakre som Eugène Delacroixs berømte maleri "massacre of Chios" beskriver. Klosteret Nea Moni som står på Unescos verdensarvliste har et helt skap med levninger etter de som ble massakrert og landsbyen Anavatos som er bygget i sten slik at den går i ett med omgivelsene ble tilfluktssted for kvinner og barn som kastet seg utfor de høye klippene for å unnslippe tyrkerne da de nærmet seg. I byen ruver fortsatt tårnet på den ene moskeen deres og inne bak festningsmurene i gamlebyen finner man blant annet restene av et tyrkisk bad. I Daskalopetra finner man Homers læresten. Her sies det at han satt med sine studenter og ser man godt etter, er det merke etter rumpene deres i steinen ;-) Chios er en ganske rik øy som har livnært seg på produksjon av mastiki, en kvae fra mastiktreet. Dette treet sies å avgi kvae kun på Chios og kun på de sørlige deler i Mastichoria(mastiklandsbyene). Alle forsøk på å produsere kvae andre steder har vært mislykket. Kvaen brukes til alt fra malingproduksjon, kosmetikk, tannkrem, medisin(dokumentert virkning mot magesår), likør/brennevin, snop, iskrem... I tillegg til mastiken er Chios kjent som skipsrederøya i Hellas og mange har vært/er sjøfolk. Herfra kommer majoriteten av greske skipsredere, selv om de nå bor utenlands og bare returnerer til Chios/Inousses på ferie. I senere tid har Chios gjort det stort på fiskeoppdrett og et firma herfra kjøpte nylig opp et oppdrettsanlegg utenfor Bergen. I tillegg har Chios mange godt bevarte landsbyer, hovedbyen er moderne og pulserende, dryppstensgrottene i Olympi, Arkeologiske utgravninger, varm kilde i nord, flotte strender både med og uten solsenger, nydelig mat, trivelige mennesker, museer, Korais bibliotek som er kjent for sin samling av gamle skrifter, kort båttur til Cesme i Tyrkia med Izmir bare en times busstur derfra igjen. Det Chios _ikke_ har er en stor og pulserende turistindustri. Flyplassen er for liten til å ta imot store charterfly, så her lander kun noen få(ca 7) små charterfly i uka. Her bor man på hoteller med fastboende som nærmeste nabo, man spiser på tavernaer som hovedsaklig har greske gjester og derfor ikke har "turisttilpasset" matlagingen sin. Hvis du _virkelig_ vil ha en stor opplevelse, så forsøk å bo på Marcos place i karfas! Stedet har en lang og spennende historie og kalles i dag klosteret fordi de siste som innehadde det, før Markos, var munker. Her bor man i rennoverte munkeceller på et område med furuskog og god luft bare et steinkast fra stranden på feriestedet Karfas! Jeg var så heldig å få bo der nå i mars og har lagt noen bilder derfra på flickr. http://www.flickr.com/photos/24753020@N07/...57604149723899/ Det ligger også flere Chios i mars-bilder på http://www.flickr.com/photos/24753020@N07 og på hjemmesiden min(i signaturen) finner du mer informasjon og bilder fra øya. Ellers har Chios rikelig med hoteller av god standard. På karfas finner du Erytha, Golden Sand og Sea View. I Megas Limnionas Sun village, I Agios Ioannis Sea Breeze, i Volissos Pirgos village, i Mesta har de rennovert gamle hus inne i festningslandsbyen til høy standard, ved Chios by finner du Grecian Castle... Lykke til med ferieplanleggingen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå