Cathie Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Vi skal på hyttetur sammen med en del folk og skal stå for middag en av dagene. Vi kommer til å være ca 8 personer, og det er et fancy kjøkken der som er finere enn det vi har hjemme, så utstyr og sånn er nok ikke noe problem. Tenkte jeg skulle lage en oksestek med rødvinssaus og fløtegratinerte poteter. Men så er det den steika da, hvor stor må den være til 8stk? Og finnes det flere typer oksestek? Har ikke laget det før, så jeg har liksom ikke noe å gå etter... Så, hva kjøper jeg og hvor lenge skal den stå ca? Temp på steketermometer? Tips for å få den ekstra god?
Gjest nextlife Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Hvis du beregner ca. 200 g kjøtt bør det holde, altså ei stek på ca 1.6 kg. (Om den er større så kan restene brukes f. eks. til pålegg.) Den beste typen er stek er den søm kalles surret oksestek, den er lett å skjøre etterpå, og du slipper å surre den selv. Hvis du vil ha den rosa inni skal steketermometeret ende på ca 55 grader, vil du ha den gjennomstekt bør du nok steke den til 63-65 grader. Jeg synes oksestek blir best når den får langtidssteke, hvis du setter termostaten på 55 grader vil den jo aldri nå høyere temperatur,- og ikke bli overstekt. Hvis du synes det går litt sent kan du sette temperaturen litt opp mot slutten. Jeg gnir steken inn med salt og pepper,-og gjerne annet krydder (kommer helt an på hva dere liker, f. eks timian, hvitløk, rosmarin o.l. Jeg legger den enten i leirgryte eller stekepose sammen med litt løk, gulrot, laubærblad og selleri, da steker den i sin egen kraft og blir mør og fin, og kraften kan du bruke i sausen. Når steken er ferdig, la den hvile i 15-20 min før du skjærer den opp. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå