Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

7-åringen har altså en tann som har vært løs i to måneder. Før påske prøvde vi å ta den ut, da var det litt sånn 'la oss nå endelig få ut den tanna', men det var umulig å få ordentlig tak på den, så vi lot det være.

Nå har tanna begynt å skifte farge (lys gråtone) og tannkjøttet nedenfor er rødere enn andre steder. Vi får ikke lov å røre tanna fordi det er vondt og han prøver å unngå å spise med den. Jeg er bekymret for tanna som er under, men vet ikke helt hva vi skal gjøre.

Vi har prøvd med tråd og med fingrene, men det er umulig å få tak i den (liten, spiss og glatt, i midten nede). Da vi prøvde oss med tang ble det bare hyling og grining, så det ble ikke noe av... Men vi føler at den bør komme ut snarest.

Noen med noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til tannlegen, så fjerner h*n den.

Skrevet

Det høres jo ut som at tanna er betent på sett og vis. I så måte må du ta en tur til tannlegen med gutten å sett på det.

Skummelt ja, men verdt det tror jeg. :)

Skrevet

Jeg sa til ham da vi prøvde å ta den ut ikveld at vi må til tannlegen hvis vi ikke får den ut (men ikke som en trussel). Han er en liten pyse og vil absolutt ikke til tannlegen (han har skjønt at tannlegen må bruke en tang av noe slag), det er stor fare for at han ikke vil åpne munnnen en gang :roll:

Og nå som mor har sett hvordan det ser ut nedi der, syns jeg det er leeenge å vente til over helgen... :sjenert:

Noen alternativer mens vi venter?

Skrevet (endret)

I alle dager, hvorfor tar dere ikke ungen med til tannlegen? Har tanna skifta farge i tillegg til tannkjøttet så er det fare for at tanna over er skadet allerede. Den han skal ha resten av livet sitt.

Endret av la Flaca
Skrevet
Jeg sa til ham da vi prøvde å ta den ut ikveld at vi må til tannlegen hvis vi ikke får den ut (men ikke som en trussel). Han er en liten pyse og vil absolutt ikke til tannlegen (han har skjønt at tannlegen må bruke en tang av noe slag), det er stor fare for at han ikke vil åpne munnnen en gang :roll:

Og nå som mor har sett hvordan det ser ut nedi der, syns jeg det er leeenge å vente til over helgen... :sjenert:

Noen alternativer mens vi venter?

Jeg er kansje usaklig nå, men så du dagens barne TV?

Der var det nemlig en liten film om to gutter som skulle trekke tenner etc. hehe

Iallefall så er poenget mitt at der brukte de karamell. hehe...

Kansje prøve noe å spise som man må "tygge" men som samtidig er så godt at man fort glemmer den vonde tanna? :) og er man heldig så kommer den ut ved å gjøre det på den måten. :)

Gjest Gjest
Skrevet
I alle dager, hvorfor tar dere ikke ungen med til tannlegen? Har tanna skifta farge i tillegg til tannkjøttet så er det fare for at tanna over er skadet allerede. Den han skal ha resten av livet sitt.

Jeg så ikke hvordan det så ut før i ettermiddag.

Jeg er kansje usaklig nå, men så du dagens barne TV?

Der var det nemlig en liten film om to gutter som skulle trekke tenner etc. hehe

Iallefall så er poenget mitt at der brukte de karamell. hehe...

Kansje prøve noe å spise som man må "tygge" men som samtidig er så godt at man fort glemmer den vonde tanna? :) og er man heldig så kommer den ut ved å gjøre det på den måten. :)

Han vil ikke tygge noe med den tanna...

Skrevet

Dette er veldig vanlig, og heldigvis er ikke sjansen stor for at den nye tanna under blir skadet, da den er ganske ferdig dannet allerede :) Tannen blir annerledes i fargen fordi det ofte bare er et hult "skall" igjen, og tannkjøttet kan bli rødt og irritert fordi det er vanskelig å holde området rent.

Det er MYE lettere å få tak i tannen om dere bruker litt dopapir eller tørkepapir, og om det ikke går får dere få tannlegen til å gjøre det til uken :) Ofte er tannen så løs at det er bare å vippe de ut, og dette tar sjelden mer enn 1 sekund :) Men det er viktig at dere er svært klare på at dette MÅ gjøres til barnet, og at h*n faktisk ikke har noe valg når det gjelder den saken.

Skrevet

Tusen takk, Bokormen, det var veldig opplysende! :)

Vi har prøvd å bruke tørkepapir, men det er helt umulig å få ordentlig tak på tanna. Det viktigste er at det ikke er fare for at tanna under er skadet, det er tross alt den han skal ha i 80 år til.

Det ser ikke ut til at det er mer vi får gjort i helgen, så det blir nok tannlegen til uken. Håper det går uten for mye hyling.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville latt tanna vere i fred.Det blir ikke noe bedre av å drive å slite enda mer.La tannlegen se på den,og etter det vil nok gutten din frykte han mindre.

Gjest Gjest
Skrevet

Gå til tannlegen, de er vant til små barn som er redde og vet ofte hva de skal si for å roe dem ned. Sørg for at han får bedøvelse (ikke sprøyte, men hvis de dryppper litt bedøvelse på tannkjøttet blir det numment, tannlegen min gjorde alltid det før han satte selve sprøyta). Selv om han sannsynligvis ikke trenger bedøvelse vil det være en trøst å først få beskjed om at tannlegen kan gjøre noe for at det ikke skal gjøre vondt.

Jeg vokste selv opp med tannlegeskrekk (har det til en viss grad fortsatt) etter en fæl opplevelse hos tannlegen, så pass på at det blir en "hyggelig" opplevelse (gå til en tannlege som er vant og flink med barn).

Skrevet

Mamma'n min lurte meg da jeg var liten og festet en tråd til den ene melketanna som ikke ville ut. Så ble jeg plassert på en stol ute i gangen og tråden festet på dørhåndtaket inn til stua. Herlighet, -jeg skjønte ingen ting før mamma rev opp døra i en fart- og ut fòr tanna!! :legrine:

Vet ikke om jeg hadde gjort det samme til mine barn, men det er litt morsomt å tenke på.

Mitt råd er å bestille time og få tannlegen til å se på tanna hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...