Gå til innhold

Vanskelige flekker på ulltøy...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg har to skjønne små som går i barnehage. Hver dag i den kjølige årstiden har de begge på seg ullundertøy innerst. Dermed blir det mye ullvask på oss. Det er helt greit, jeg vasker på ullprogram og med Milo.

Det jeg blir litt frustrert over er det rosa ulltøyet til min yngste, min datter. Hun søler nemlig noe helt vannvittig når hun spiser...og selv om vi gjør det vi kan med smekker og denslags...så blir det uansett søl. Søl gjør ingen ting. Unger må ha lov til å gjøre det. Men jeg opplever at det er så vanskelig å få bort flekkene på ulltøyet! Vanlig bomullstøy vaskes lett rent...men ullprogrammet vasker ikke alle flekkene bort. Det blir igjen mørke flekker og skjolder på det lyse og fine ulltøyet. Det ender dermed med at jeg stadig må fylle på med nytt tøy, for det er ikke noe hyggelig å sende lilletulla i barnehagen med tøy som jo er rent, men som ikke ser rent ut. Likevel er det kjedelig å måtte kaste ulltøy som jo egentlig er både nytt og fint, men som har umulige flekker.

Noen gode råd? Må jeg innfinne meg med dette? Eller er det kanskje vaskemaskinen som må byttes ut?

På forhånd takk for gode råd. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme problem selv jeg med pjokken min. Han nermer seg 4 år da, så han søler ikke så mye lenger, det ligger mere i at han "tegner" seg både her og der. Her om dagen satt han ved kjøkkenbordet å tegnet, så plutselig ser han opp og er helt grønn i ansiktet og oppover hele armen. Den kvite ullbodyen han hadde på seg så heller ikke ut, jeg lærte iallefal da at han ikke er gammel nokk til tusj. :flau:

Angående hvordan få de bort lurer jeg og på det. :)

Min vaskemaskin tror jeg ikke er egnet for å vake diverse ullundertøy til de små. :( Det hender tidt og ofte at noe går hull på. *sukk*

Noen gode tips om vaskemiddel for hand som gjør susen? :)

Skrevet

Farg klærne med en mørkere farge når de blir for stygge.

Skrevet
Farg klærne med en mørkere farge når de blir for stygge.

Hehe, det var faktisk genialt, jeg har ikke tenkt på det. hehe

Skrevet

Dette er det jeg bruker på vanskelige flekker: Melk. Dette funker på rødvin, tomatsaus og andre vanskelige flekker. Hell melk på tøyet. gni skikkelig, for så å skylle grundig. Hvis ikke flekken går bort ved første forsøk, gjenta prosessen. Etter at du har gjort dette, vasker du tøyet som vanlig.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Sitronsåpe er supert til fjerning av flekker på ull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...