Gå til innhold

Lesesalmat

Anbefalte innlegg

Gjest lesegjest
Skrevet

Hver gang jeg setter meg på lesesalen for å studere blir jeg sulten. :popcorn: Jeg sitter og leser og har lyst på a little something, og det er sikkert mange som er som meg - særlig i eksamensperioden.

Det er mye stillesittende arbeid, og det skal ikke så mye til for å unnskylde en sjokoladebit som belønning, motivasjon eller energitilskudd. Dette er ikke bra.

Jeg lurte på om noen har tips til sunnere lesesalsnacks? Jeg vil også ha tips til artigere, sunnere og billige alternativer til brødskivene. (Jeg er så priviligert at jeg har tilgang til både kjøleskap, varmtvann og mikro:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hjernen din lever av karbohydrater. Lesesalsgodis har faktisk et godt formål.

Gjest Ansjoni
Skrevet

Pleier alltid å trøste meg med at man forbrenner masse når man sitter og konsentrerer seg hardt ;)

Hvis du har tilgang til kjøleskap kan du jo oppbevare ting som frukt,bær,grønnsaker og juice, cottage cheese og yoghurt, du kan lage supper hjemme og ha i porsjonspakker og varme i microen- det kan du jo da også gjøre med andre ting, salater av ymse slag osv, mulighetene er uendelige

:)

Skrevet
Hjernen din lever av karbohydrater. Lesesalsgodis har faktisk et godt formål.

Men den funker veldig dårlig om blodsukkeret går i dass... Lesesalsgodis er ikke bra. Spis grønnsaker!

Gjest gjest_en
Skrevet

Slenger meg på de som sier at lesesalmat er en bra ting. Det er faktisk en grunn til at du blir sulten når du sitter og leser. Forskning viser at når man sitter og konsentrerer seg om noe forbrenner man en 1/4 mer enn ellers.

Jeg føler at jeg noen dager nesten spiser hele tiden i eksamensperioden, men det er helt ok. Jeg går ikke opp i vekt, og jeg nyter gjerne en sjokoladebit med god samvittighet.

Bra lesesalmat er f eks:

hjemmelaget salat/ fruktsalat, nøtter, tørket frukt,

sukkerfrie pastiller og tyggis, eller vann m smak, kaffe, te, kakao kan være

bra om du bare "må" ha noe.

Jeg liker godt yoghurt m musli, den kan jeg "kose" meg med lenge...

Pass på å få i deg nok proteiner, fett og langsomme karbohydrater for et stabilt

blodsukker.

Skrevet

Ta med forskjellige frukt i biter. Kjøp KesamVanilje og VOILA du da frukt og dipp :) Nyyyydelig og sunt!

Skrevet

Selv om det sikkert er veldig bra vil jeg fraråde gulrøtter. Jeg og sikkert mange andre la alle som knasket bråkete gulrøtter på lesesalen for hat. Velg stille mat!

Skrevet
Selv om det sikkert er veldig bra vil jeg fraråde gulrøtter. Jeg og sikkert mange andre la alle som knasket bråkete gulrøtter på lesesalen for hat. Velg stille mat!

Hehe, jeg skulle akkurat til å skrive det samme.

Det burde være lov å skyte gulrotknaskende og eplegnagende mennesker på lesesaler. Også burde en kunne piske personer som tar med mat som lukter skikkelig sterkt.

Skrevet

Hva med en liten pose "Småsulten"?

Skrevet

Er ikke det nøtter og tørka frukt? Det burde jo funke bra...

Syns forresten at gjest over her, som skreiv at tyggis er bra lesemat, er ganske stilig! Tyggis er vel ikke akkurat mat... Man får jo ikke i seg noe aant enn smak, og om man svelger tyggisen så ligger det ufordøyelig gummi i tarmen din i noen dager :P

Skrevet

jeg har et på samme måte, føler jeg bruker like mye tid i kafeterian sm lese salen, spesielt under eksamenstiden! men nøtter og tørket frukt er jo ikke så ille,ellers blir det en del bananer, siden det ikke "bråker" når man spiser..

Skrevet

Vær obs på en del tørket frukt, da det meste av det inneholder en god del sukker.

Hva med litt mager kesam, friske jordbær,, all bran, en lavkalori yoghurt og litt linfrø strødd over. God frisk mat som varer en stund :)

Gjest Gjest
Skrevet

Slenger meg på det med stille mat. Jeg hadde en venninne som insisterte på å spise CHIPS på lesesalen.. Knitre knitre knase knase.. ågud så irriterende det var... (hun var også av den typen som hadde tastelyden på på mobilen.. )

God gammeldags matpakke er jo ikke å forakte heller. Lag fylte grove rundstykker, f.eks. Dem kan du lage såpass små at de kan fungere som småspisemat. Fylt med skinke, ost og egg, f.eks.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg vil bumpe denne tråden!

Det nærmer seg eksamenstid, og tiden kommer stort sett til å tilbringes på skolen. Frem til nå har det gått greit med rutinert og sunt kosthold, gjerne med ulike eggretter til lunsj o.l. Men nå, nå som timene skal brukes på skolen, hvordan skal jeg kunne opprettholde det sunne kostholdet når kantina bugner over av deilige bagetter o.l som bugner med massemasse karbohydrater? :O

Jeg trenger rett og slett hjelp til hva jeg kan ta med som kan hjelpe meg gjennom 8-9 timers lesesalmoro!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...