Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og hvor ligger de begravet????ikke sett en gravsten

I Oslo er det en egen muslimsk gravlund ved Gamlebyen kirke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Og hvor ligger de begravet????ikke sett en gravsten

Det har jeg! Her som jeg bor har muslimene sin egen del av en av gravlundene, det har de også i Oslo:

Det finnes flere gravlunder i Norge der en egen del er utskilt til muslimer, for muslimer kan ikke ligge i kristent viet jord, eller på en gravplass sammen med ikke-muslimer. I Oslo finnes det tre slike gravlunder der muslimer kan begrave sine døde, nemlig i Gamlebyen, på Klemetsrud og på Høybråten gravlund. På Klemetsrud har muslimene fått ett hus til å utføre den siste bønneseremonien for den døde.

Sitat hentet fra Kulturnett.no.

Endret av Brunhilde
Gjest Gjest
Skrevet

Sitatet fra Kulturnett stemmer ikke helt, for det er muslimsk gravlund på Alfaset også (mulig det bare er en gruppering som begraves der). Jeg har sett gravsteiner til forskjellige andre trosretninger (hovedsaklig buddhister?) på vanlig del av gravlunden, og mange asiater er jo f eks katolikker. Jøder har også egne gravlunder.

Jeg tror kanskje det er fordi begravelsen skjer så kort tid etter at noen har dødd at det ikke er så vanlig med dødsannonser for muslimer? Eller at de annonserer i blader på morsmålet, menighetsblader o.l?

Skrevet

Tråden rydded iht reglerne

/Furstina (moderator)

Skrevet

Jeg har også tenkt at muslimer skal jo begraves så hurtig så det er ikke nødvendig med dødsannose. Men har jo aldri sett en annonse til en fra kina, thailand osv som er buddister. Eller indiske som er hinduister.

Jeg har også tenkt at det ikke er nødvendig for utlendingene ikke har så stor kontaktverk utenfor f.eks mosken og familien. Kanskje det blir anderledes når 2. gangs innvandrere dør, de har jo gjerne gått på skole og hatt flere arbeidsplasser gjennom livet slik at har større bekjentskapskrets.

Gjest *Mim*
Skrevet

I går så jeg en dødsannonse i lokalavisa med en halvmåne og et veldig utenlandsk navn.

Gjest Gjest
Skrevet

Åh, har aldri tenkt over dette, har liksom tatt det for gitt at man MÅTTE sette inn dødsannonse, men jeg har heller ikke sett ikke-vestlige navn i dødsannonser.

Kom til å tenke på at da jeg var i Albania på reise, hang det masse små lapper (A5-ark med skrift) på lyktestolper, oppslagstavler og flere husdører i den byen jeg var. Da jeg undersøkte nærmere, viste det seg at dette var informasjon om at familien som bodde i det huset hadde mistet et medlem, og det var på slike oppslagssteder at det ble annonsert at noen i nabolaget hadde dødd...

Altså trykkes sikkert ikke noe i aviser der nede heller.

Skrevet

Har sett andre steder de har vært gravlagt også, har lagt merke til det fordi de har bilde av avdøde på gravstenen.

Mener jeg har sett utenlandske navn i dødsannonse også, men kommer til å tenke mer over dette heretter, skal si fra om det skjer ;)

En annen grunn til at mange av dem ikke rykker inn annonse, er kanskje at de ikke har så stort nettverk og slekt over hele Norge, og derfor ringer til de som er pårørende.

Skrevet
Har sett andre steder de har vært gravlagt også, har lagt merke til det fordi de har bilde av avdøde på gravstenen.

Det er det også mange norske som har, spesielt hvis vedkommende døde ung.

Skrevet

Snakket med en fra Afghanistan på jobb i dag. I følge han bruker de ikke dødsannonser. I Norge ringer de rundt, mens "hjemme" har de dødsannonser opplest på radio, halvtime-times tid hver morgen. Det er nok mye av dette som henger igjen når de er i Norge da de er vant til hjemlandet hvor det er utrolig få som faktisk kan lese.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Kom til å tenke på at da jeg var i Albania på reise, hang det masse små lapper (A5-ark med skrift) på lyktestolper, oppslagstavler og flere husdører i den byen jeg var. Da jeg undersøkte nærmere, viste det seg at dette var informasjon om at familien som bodde i det huset hadde mistet et medlem, og det var på slike oppslagssteder at det ble annonsert at noen i nabolaget hadde dødd...

Altså trykkes sikkert ikke noe i aviser der nede heller.

I Bulgaria hang det også masse a4-plakater med dødsannonser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...