Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2003 #1 Del Skrevet 7. mai 2003 Er det noen av dere son har gjort dette ? Og har dere noen tips før jeg setter i gang ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 7. mai 2003 #2 Del Skrevet 7. mai 2003 Det er mye småfikleri med sying av denne type kjole. Jeg har aldri sydd brudekjole, men gallakjole har jeg sydd (enkel sådan). Det var mildt sagt vanskelig! Ellers synes jeg utvalget i sybutikkene her i traktene var uhorvelig dårlig. Så dårlig at jeg veldig kjapt la fra meg tanken om å sy selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 7. mai 2003 #3 Del Skrevet 7. mai 2003 Det er visst en sånn uskreven regel at bruden ikke skal sy brudekjolen sin selv (det var noe sånt som at man kom til å få like mange ulykkelige dager i ekteskapet som antall sting man hadde brukt på kjolen eller noe sånt) - men det går vel i samme kategori som at brudgommen ikke skal se kjolen før vielsen fordi det betyr ulykke osv. Man får selv velge om man vil tro på slikt eller ei, men hvis du vil sy kjolen din selv, vil jeg anbefale å avlegge Casetino på Majorstuen i Oslo et besøk. Har ikke vært der på en stund nå, men de har pleid å ha MYE fine mønste til brudekjoler og slikt. Lykke til! Mvh Pusekatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 7. mai 2003 #4 Del Skrevet 7. mai 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 8. mai 2003 #5 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg er nettopp ferdig med min egen kjole. Det er ikke så vanskelig, men selvfølgelig er dette avhengig av mønster og ferdighet fra før. Jeg må innrømme at jeg fikk hjelp av ei venninne av mamma, og sammen klarte vi biffen. Vi konstruerte til og med ermer til kjolen, da dette ikke var med i mønstret. Noen tips: * vær nøyaktig * ta utgangspunkt i mønstret og anvisningen, men vær ikke redd for å avvike det * velg ut stoff med omhu. Tenk praktisk, og ta gjerne med en sømkyndig person. Innvandrerbutikkene på Grønland har mye flott og billig. Jeg blei anbefalt dette av damen jeg kjøpte mønstret av (der prisene per meter ikke gikk under 250,- per meter) * ting tar tid. Det er bedre å ta opp en søm du er misfornøyd med enn å la være. * ikke gjør samme feil som meg å streke opp mønsterdelene (vær heller nøyaktig med å ha samme sømrom hele veien, og sy etter dette). Stoffene er hvite, og i mitt tilfelle ganske gjennomsiktige. Mina blyantstreker synes dessverre litt i sømmene, men det er bare jeg som legger merke til dette (fordi jeg veit). * vi lagde en modell av kjolen av forsilken for å sjekke om ting stemte mht størrelse - meget lurt Vil du vite mer, så stikk innom dagboka mi eller send meg en PM. I dagboka finner du blant annet mønstret til kjolen min. Det med overtro er noe som interesserer meg, men som jeg ikke tror på. Jeg har atskillige sting i min kjole. Dessuten blei kjolen sydd hjemme, så brudgommen har fått med seg at kjolen blir hvit og sett overdelen, men aldri meg i kjolen (han er mer overtroisk enn meg...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #6 Del Skrevet 8. mai 2003 Like mange sting som dere syr selv i kjolen, vil det falle tårer i ekteskapet..... Jeg er litt overtroisk jeg, så dette hadde jeg ikke tatt sjansen på. Min kjære vet heller ikke hvilken farge kjolen min er, han får ikke se den før vielsen, vi skal ikke sove sammen natten før vielsen, og jeg har skaffet meg noe gammelt, noe nytt, noe lånt og noe blått. + (den som mange glemmer: And a penny in your shoe) I tillegg håper jeg at alle tar seg en bit av bryllupskaka, og jeg skalhe min kjæres hårstrå i venstre sko! Vet jeg er litt smågal, but better safe than sorry... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Astra unplugged Skrevet 8. mai 2003 #7 Del Skrevet 8. mai 2003 Siden jeg er født en fredag den 13., og har hatt helsvart katt i over 20 år anser jeg meg som imun mot overtro! Hvem har forresten sagt at det ikke er gledestårer bruden kan felle i ekteskapet? Har ikke noe som helst tro på overtro, men det er et svært interresant tema, ikke minst hvordan de blei til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #8 Del Skrevet 8. mai 2003 .. svar og støtte. Jeg vet det der med tårer i ekteskapet. Ut i fra mine foreldres ekteskap, er sannsynligheten for at det er gledestårer det er snakk om større enn det motsatte. De har nå vært gift i nesten 32 år. Ja, de har hatt tunge tider, men og lystige, men det har da alle, uansett om de har sydd kjolen selv eller ikke ? Min mormor og morfar var gift i lykkelige 32 år, før min morfar døde (han var 18 år eldre enn mormor). Så min erfaring med hjemmesydd kjole er meget god.. Mamma skal hjelpe meg med kjolen, og min kjære, er som din Astra, mer overtroisk enn meg. Så han vil ikke se meg i kjolen, før den store dagen. Og det passer meg utmerket ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå