Gjest Gjesta Skrevet 7. mai 2003 #1 Skrevet 7. mai 2003 Hei! Kan noen hjelpe meg med følgende: Jeg har lyst til å koble min bærbare pc til TV'n - kan noen komme med tips om hvordan jeg gjør det, og hvilke kabler jeg må ha - og hvor ny TV'n må være for at dette skal være mulig! Kverula
chandler Skrevet 7. mai 2003 #2 Skrevet 7. mai 2003 Det absolutt første du trenger er TV-utganger på laptopen din. Dette er vanligvis en Video eller S-Video kontakt. Førstnevnte ser ut som en lydinngang slik som finnes bak på stereoanlegg, og S-Video er en rund kontakt (ca. 0,5-1,0 cm i diameter) med 4 små hull til nåler. Når du vet hvilken utgang den bærbare har, vet du hvilken kabel som må skaffes. TVen trenger da selvfølgelig en tilsvarende inngang (Video eller S-Video). Nyere TVer har disse inngangene. Men hva hvis du har en eldre TV uten disse inngangene? Slike TVer har ofte en SCART kontakt (lang, bred kontakt, ca 5-7 cm lang), og du kan da kjøpe en Video/S-Video til SCART overgang. Videospillere har også ofte disse inngangene, og du kan da koble til der i stedet. Når du så har koblet laptopen til TVen, kan det hende du er heldig nok til at bildet synes med en gang, men jeg tviler på at det skjer. Du må da inn i skjerminnstillingene på den bærbare (Høyreklikk på Windows skrivebordet ditt, og vel egenskaper. Deretter trykker du på Avansert... knappen i... i... hmm... husker ikke navnet, men den delen som er lengst til høyre av valgene). Der vil du sannsynligvis finne en instilling som sier om du vil ha bildet på normalskjermen eller om det skal sendes til TVen (eller begge hvis datamaskinen støtter dette). Håper dette var noen hjelpfulle tips. Du kan også komme med spesifikasjonene på utstyret ditt, slik at vi kanskje kan finne ut nøyaktig hvilke kabler og evt. overganger du trenger.
Gjest Gjesta Skrevet 7. mai 2003 #3 Skrevet 7. mai 2003 Åååhh! Tusen takk for nyttig svar. Jeg har titta bak på pc'n nå - og det er bilde av en liten skjerm med en S inni (hehe...ikke lett forklare). Den står siden av et rundt uttak med 7 små, små hull inni. Men det er også et annet uttak bak der, et lite, trapesforma, som ligner på uttaket til musa, foruten at det er små hull i denne også. Under dette er det også et tegn som likner en skjerm...Ikke lett å forklare dette heller. Jeg har en FujitsuSiemensLifebook-maskin. Jeg har foreløpig bare en reisetv, men skal kjøpe en ny, vanlig tv om ikke lenge. Er nysgjerrig på om det er mye rart av ledninger og innstillinger som må til... Har jo allerede fått klargjort mye! Tusen takk for tips! :D
chandler Skrevet 7. mai 2003 #4 Skrevet 7. mai 2003 det er bilde av en liten skjerm med en S inni (hehe...ikke lett forklare). Den står siden av et rundt uttak med 7 små, små hull inni. Dette høres ut som TV utgangen på laptopen, med litt ekstra informasjon for lyd. Men vil anta at det er denne som kvalifiserer som S-Video utgang. Men det er også et annet uttak bak der, et lite, trapesforma, som ligner på uttaket til musa, foruten at det er små hull i denne også. Under dette er det også et tegn som likner en skjerm...Ikke lett å forklare dette heller. Dette høres ut som muligheten for å koble til en ekstern PC skjerm, slik at du kan bruke en annen PC skjerm istedet for LCD skjermen på den bærbare (Altså en vanlig dataskjerm, og ikke en TV skjerm) Jeg har en FujitsuSiemensLifebook-maskin. Jeg har foreløpig bare en reisetv, men skal kjøpe en ny, vanlig tv om ikke lenge. Er nysgjerrig på om det er mye rart av ledninger og innstillinger som må til... For å kunne gi den optimale hjelpen hadde det vært fint å vite nøyaktig hvilken modell av Lifebook du har (så jeg kan finne manualen og grave litt der ). Men det vil nok holde med en ledning (fra PCn til TVn) og eventuelt en overgang. Dersom du vil ha lyd fra TVn (eller et stereoanlegg) istedet fra den bærbare, trenger du en ledning til. Og reiseTVer har ikke for vane å ha flust med ekstra innganger på seg, men de pleier da iallfall å ha en SCART kontakt slik at du kan kjøpe den riktige ledningen og en overgang. Jeg kunne fortsatt å prate svada om dette temaet lenge jeg, men jeg skal skåne dere, og stopper her Men hvis du kommer med modellnummeret til laptoppen hjelper det hjelperen betraktelig :D
Gjest Gjesta Skrevet 7. mai 2003 #5 Skrevet 7. mai 2003 Takk nok en gang! DU ER EN KNUPP, Chandler!!! C1020 heter maskinen min - og hvis du er så snill at du sjekker opp omkring denne for meg, blir jeg overveldet og glad! :D Flott at du tar deg tid til å innvie de uinnvidde!
chandler Skrevet 7. mai 2003 #6 Skrevet 7. mai 2003 Hjalp veldig å få typenummeret på laptopen ja, for nå er jeg helt med på hvordan du skal skru på TV utgangen Det viser seg at Lifebook maskina trenger en S-Video kabel for å kobles til TVen. En slik får du hos enhver Elkjøp eller Expert foretning hvis du ber om det. Denne plugger du inn i S-Video kontakta på PCen din (den med et bilde av en skjerm med en S inne i skjermen, og med en pil pekendes ut av skjermen.) Hvis du ikke har en S-Video inngang på reiseTVen din, men har en SCART plugg (den brede jeg nevnte tidligere) trenger du en overgang fra S-Video til SCART, som de også selger i eksemplene jeg kom med. (Hvis ikke TVen din har en slik kontakt, har du et problem ) Når du har koblet utstyret sammen, kan du trykke [Fn]+[F10] på tastaturet ditt for å bytte mellom TVen og skjermen på den bærbare. For å følge manualen slavisk, sier den at du bør skru av TVen og den bærbare før du kobler de sammen, for så og skru på TVen og så laptopen, i denne rekkefølgen. Når PCen er helt startet kan man starte byttet. Dette er sannsynligvis ikke nødvendig, men siden de faktisk tar jobben med å skrive det i manualen, kan det kanskje være verdt å få med seg :D Men nå skal nok knuppen gå å legge seg, så han kommer seg på jobb i morgen (og er våken til å fortsette å hjelpe dere) 8)
Gjest Gjesta Skrevet 7. mai 2003 #7 Skrevet 7. mai 2003 Takker så mye for kjempegod hjelp - jeg har notert det du har skrevet, og skal ta meg en tur for å skaffe denne s-video kabelen i morgen. Så får jeg heller skaffe meg det jeg ellers trenger når jeg får kjøpt meg en ny tv! (Sjekka min gamle reise-tv - den har KUN antenne-uttak...) God natt til deg fra Kverula
Mrs. B Skrevet 8. mai 2003 #8 Skrevet 8. mai 2003 Hvis du har videospiller kan du ha denne mellom pc og tv. På videospilleren bør det være scart inngang eller evt. S-VHS inngang. I såfall trenger du en S-VHS kabel fra dataen til videospilleren. For å få plugget denne kabelen inn i en SCART inngang, trenger du en overgang fra S-VHS og Phono til Scart. Dersom du skal ha lyden fra dataen til TV (videospilleren) må du også ha en mini-jack til Phono stereokabel. Fra videospilleren trenger du da kun antennekabelen inn i TV-en.
Fakse Skrevet 8. mai 2003 #9 Skrevet 8. mai 2003 Husk at kablene må være i og tv'en på for at pc'en skal oppdage at den er kobla til en tv og kunne sende signaler til den. Dette kommer vi alltid på etter at vi har skrudd på tv'en og plagdes litt først Så da er det til med å reboote maskinen da...
Lillebi Skrevet 8. mai 2003 #10 Skrevet 8. mai 2003 Hvorfor vil du koble PC'en til TV? For å vise fram bilder på større skjerm? Kan man se DVD-filmer (slik at man ikke behøver å ha en annen DVD-spiller i tillegg til video(VHS)maskinen?
Fakse Skrevet 8. mai 2003 #11 Skrevet 8. mai 2003 Dersom man har dvd-spiller i maskinen kan man selvfølgelig se dem på tv. Man kan også se filmer i .divx og andre formater man ofte laster ned filmer i.
Gjest Gjesta Skrevet 8. mai 2003 #12 Skrevet 8. mai 2003 Jeg vil først og frems gjøre dette for å kunne se dvd - jeg går ut i fra at dette er mulig! :o I tillegg vil jeg bruke mediaplayeren som "stereo". Høytalerene på denne pc'n er jo ikke akkurat av de råeste man kan få tak i...I tillegg vil jeg ha muligheten til å bruke tv'n som bildeframviser. HJELP!!! DET ER MULIG Å BRUKE DVD'EN OG MP'EN VED Å KOBLE PC'N TIL TV??? ELLERS HAR MINE SPØRSMÅL VÆRT FORGJEVES...
chandler Skrevet 8. mai 2003 #13 Skrevet 8. mai 2003 Det går helt fint å se film fra PC på TV, samme hvilket format (DVD, DivX, Xvid, VCD, ...). Så så lenge du har bildet fra PCen på TVn er alle sorger borte
Loolaa Skrevet 9. mai 2003 #14 Skrevet 9. mai 2003 Hei Chandler! Så bra å ha et datageni her! Denne tråden fikk jeg masse nyttig informasjon på! loolaa
Fakse Skrevet 9. mai 2003 #15 Skrevet 9. mai 2003 For å høre på musikk fra pc'en er det nok bedre å koble den til stereoanlegget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå