Gå til innhold

Boligkjøp..

Anbefalte innlegg

Gjest Kristin og Eivind
Skrevet

Vi har lyst til å kjøpe bolig, og har sett i Notaravisa og den andre boligavisa som kommer hver fredag.

Vi ser raskt på prisene, og hopper over de som har mer enn 1000kr i husleie/fellesutgifter hver måned. For vi tenker at om vi skal kjøpe, så har vi nok med nedbetaling av lånet. Hopper også over de som koster mer enn 1,200000mill. for vi vil ikke ta opp kjempestort lån.

Og da blir vi ikke akkurat sittende igjen med mange annonser... Kun noen få, som er for små. Eller som har veldig dårlig beliggenhet.

Så en fin leilighet som koster rundt 1mill. i dag, men den har 6-7000 i husleie. Hva inngår vanligvis i husleien?

Må opp i 2-3mill. for å slippe den ekstra månedsprisen. Men kjøper man bolig uten husleie/fellesutgift så må man jo uansett betale diverse. Dermed er det kanskje ikke så ille med litt husleie? Men synes det virker litt drøyt med flere tusen kroner hver måned, for resten av tida man bor der. Og den prisen kan vel gå opp og ned også?

Her tar jeg med et eksempel på annen bolig jeg så i den ene avisa:

Prisantydning: 735.000kr.

Fellesutgift: 3600kr.

Andel fellesgjeld: 166.000kr.

Hvordan betales dette? Når jeg regner, slår jeg sammen prisantydning og andel fellesgjeld, men fellesgj. betales vel etterhvert istedet for med en gang? Her er ikke summen avskrekkende, men det er fellesutgiften.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fellesgjeld nedbetales via husleia. Hva annet som er inkludert i husleia pleier å stå i boligannonsen. Hvis ikke kan man ringe megler å spørre.

Hos oss er nedbetaling fellesgjeld, trappevask, vaktmestertjenester, fyring (dvs. varmtvann, varmekabler og oppvarming med radiator) og nedbetaling av oppussing av bad (skjedde for noen år siden) inkl i husleia.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva som er med i husleien varierer veldig.

Jeg har 3000 i husleie, og det inneholder ihvertfall

- nedbetaling av fellesgjeld

- vaktmester

- strøm (a-konto, får tilbake penger hvis jeg bruker mindre enn det jeg betaler for)

- kabeltv

- bredbånd

- alt av trappevask og dugnad

- alt av kommunale avgifter og slikt

- vedlikehold av fellesområder

- sparing til fremtidige vedlikeholdsprosjekter

Om man har 1000 i husleie, men denne -kun- går til nedbetaling av fellesgjeld, og du må betale alt annet utenom, så kommer du fort opp i samme prisen.

Her jeg bor er det stort sett bare selveierleiligheter som har "lav" husleie, men det er fordi den bare inneholder slikt som "felles utelys". Og alt annet må man betale selv i tillegg, som "usynlig" husleie.

Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet
Her jeg bor er det stort sett bare selveierleiligheter som har "lav" husleie, men det er fordi den bare inneholder slikt som "felles utelys". Og alt annet må man betale selv i tillegg, som "usynlig" husleie.

Hvor mye koster kommunale avgifter, (og kabelTV, bredbånd) og andre sånne ting som er helt nødvendig og som må betales, når det ikke er fast sum inngått i husleien?

Søppelhenting og annet er sånt jeg ikke tenker over at vi betaler for engang...

Hvor mye bruker man til andre ting enn nedbetaling av lån, når man eier men ikke har "husleie" eller fellesutgift?

Hvis mye inngår i prisen, og man uansett må betale endel så er ikke fellesutgiftene så fæle lenger... :)

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har lyst til å kjøpe bolig, og har sett i Notaravisa og den andre boligavisa som kommer hver fredag.

Vi ser raskt på prisene, og hopper over de som har mer enn 1000kr i husleie/fellesutgifter hver måned. For vi tenker at om vi skal kjøpe, så har vi nok med nedbetaling av lånet. Hopper også over de som koster mer enn 1,200000mill. for vi vil ikke ta opp kjempestort lån.

Og da blir vi ikke akkurat sittende igjen med mange annonser... Kun noen få, som er for små. Eller som har veldig dårlig beliggenhet.

Så en fin leilighet som koster rundt 1mill. i dag, men den har 6-7000 i husleie. Hva inngår vanligvis i husleien?

Må opp i 2-3mill. for å slippe den ekstra månedsprisen. Men kjøper man bolig uten husleie/fellesutgift så må man jo uansett betale diverse. Dermed er det kanskje ikke så ille med litt husleie? Men synes det virker litt drøyt med flere tusen kroner hver måned, for resten av tida man bor der. Og den prisen kan vel gå opp og ned også?

Her tar jeg med et eksempel på annen bolig jeg så i den ene avisa:

Hvordan betales dette? Når jeg regner, slår jeg sammen prisantydning og andel fellesgjeld, men fellesgj. betales vel etterhvert istedet for med en gang? Her er ikke summen avskrekkende, men det er fellesutgiften.

Skal du kun ha bolig med husleie ikke over 1000 kr, så tror jeg du må langt på "bondelandet" Og er det så lav leie, så kan du regne med at prisen blir høy også.

"Husleie" er hva en vil kalle det får du når du kjøper egen bolig også. I dag heter det forresten andel av fellesutg. i borettslag.

Jeg har eget hus,men har mye "husleie" jeg betaler eks Eiendomskatt . Så er det andre ting til kommunen som vann/kloakk/feier,vannmåler. dette utgjør vel ca 12000 i året. så må jeg betale forsikring på huset. så må jeg sette av penger til vedlikehold. det er alltid noe som må fikses som koster penger.

Så kommer lånet og renter jeg må betale, det du kaller fellesgjeld på de leiligheter du har sett på. Hos meg er det kun jeg som betaler på lånet.

Når du slår sammen fellesgjeld og prisantydning , så ser du hva det koster.

Du synes fellesgjelden er avskrekkende? eks du viser til er på 166.000...

Er dere unge, så sats på en leilighet som en senere kan ha barn i. IKKE KJØP SMÅTT OG DET BILLIGSTE, DET KAN ANGRE SEG SENERE.

Skrevet
Når du slår sammen fellesgjeld og prisantydning , så ser du hva det koster.

Jeg bor i en leilighet med over 900.000 i fellesgjeld, og da en husleie på 6200,- (inkl. strøm, fjernvarme, internett ++++).

Tidligere bodde jeg i en selveierleil. med 400,- i husleie, men da med atskillig høyere lån i banken. Jeg betaler mindre i mnd nå, og har en større og flottere leilighet.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
Jeg bor i en leilighet med over 900.000 i fellesgjeld, og da en husleie på 6200,- (inkl. strøm, fjernvarme, internett ++++).

Tidligere bodde jeg i en selveierleil. med 400,- i husleie, men da med atskillig høyere lån i banken. Jeg betaler mindre i mnd nå, og har en større og flottere leilighet.

Greit du betaler mindre nå, men det er slike leiligheter man fraråder folk å kjøpe, og som hvertfall er vanskelig å selge.

se opp for prisbomber

slik unngår du farlig høy fellesgjeld

Endret av ¤bella¤
Gjest Gjest
Skrevet

Her er ikke summen avskrekkende, men det er fellesutgiften.

Fellesutgiften på 3600 kr mnd er avskrekkende syntes de. Det jeg har hørt er viktigst er at fellesgjelden bør være så liten som mulig... Fellesutgiftene kan godt være på noen tusen, for det må man betale uansett.

Ingen fellesgjeld og fellesutgift får man vel kun i eneboliger nesten, de fleste leiligheter er jo i borettslag eller andre fellesskap. Og det sier seg jo selv at enebolig er større og dermed dyrere enn mange leiligheter.

Men jeg synes også det er veldig høy pris på leiligheter nå, og atpåtil skyhøye fellesutgift...

Skrevet

Jeg ville bare si at jeg syns det er kjempeflott at dere tenker gjenom den investeringen dere skal gjøre før dere går ut for å kjøpe bolig. alt for alt for alt for mange begynner i helt motsatt ende og skal ha den og den beliggenheten og så mange kvadrat osv før de i det hele tatt begynner å vurdere den økonomiske konsekvensen!

Gjest Gjest
Skrevet
Greit du betaler mindre nå, men det er slike leiligheter man fraråder folk å kjøpe, og som hvertfall er vanskelig å selge.

Det gjelder spesielt hvis innskuddet er mindre enn 20% av fellesgjelden. Når det ikke er sikringsfond. Og når det er avdragsfritt lån de første årene.

Det er jo også en stor risiko hvis man bare har 20% egenkapital eller velger avdragsfrihet og nedbetalingstid på over 25 år ved kjøp av selveier.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gått over leilighetene på Finn,men jeg finner ikke En leilighet til den prisen du hadde på forige leilighet.

Selv på en liten leilighet, så dekker ikke 400 kr utgifter på forsikring,kommunale utgifter.

Husleie du betaler i dag +fellesgjeld er faktisk dyrt. Hvor gammel er boligen?

men tipper den er ganske ny siden det er fjernvarme i den. da kan jeg vel også gå ut ifra at dere betaler kun renter enda på fellesgjelden.

??

Skrevet
Jeg har gått over leilighetene på Finn,men jeg finner ikke En leilighet til den prisen du hadde på forige leilighet.

Selv på en liten leilighet, så dekker ikke 400 kr utgifter på forsikring,kommunale utgifter.

Husleie du betaler i dag +fellesgjeld er faktisk dyrt. Hvor gammel er boligen?

men tipper den er ganske ny siden det er fjernvarme i den. da kan jeg vel også gå ut ifra at dere betaler kun renter enda på fellesgjelden.

??

Husleien er vel idag ca.600,-. Det var selveier (70kvm), så kommunale avgifter, kabel-tv ++ kommer utenom. Tror det eneste den dekket var felles forsikring.

Leiligheten(76kvm) jeg har nå er litt over 1 år gammel. Det er individuell nedbetaling av fellesgjeld, så jeg kan betale ned hvis jeg vil. Iogmed at det er lavere rente på borettslagets lån, så lønner deg seg økonomisk.

Skrevet (endret)
Ingen fellesgjeld og fellesutgift får man vel kun i eneboliger nesten, de fleste leiligheter er jo i borettslag eller andre fellesskap. Og det sier seg jo selv at enebolig er større og dermed dyrere enn mange leiligheter.

Men jeg synes også det er veldig høy pris på leiligheter nå, og atpåtil skyhøye fellesutgift...

I en enebolig har du ikke fellesutgifter, men det vil likevel gå ut en del ekstra utgifter hver mnd. Utgifter som normalt dekkes gjennom husleie i borettslag (forsikring, kabeltv, kommunale avgifter ol.) må en betale når en bor i enebolig også. For å kunne sammenligne prisen på en borettslagsleilighet og en selveier må en ta kjøpesum + fellesgjeld for å få en reell sammenligning.

Leiligheter med lav fellesgjeld mener jeg det er helt ok å kjøpe, men ville styrt unna de med skyhøy fellesgjeld som gjerne også har avdragsfrihet på fellesgjelden. Det er dessverre flere og flere som får problemer med den sist type leiligheter nå som renten er på veg oppover, og spesielt når avdragene begynner å gå.

Endret av Alison
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bor i selveier som er sentral og ganske stor og er veldig fornøyd med det. Har 600 per måned i felleskostnader (strøm i fellesgangen, brannforsikring av bygningen etc), og resten av de månedlige utgiftene er bare lånet, som er på ca 5500 for tiden.

I tillegg kommer jo kabel, lisens og kommunale avgifter som jeg tar der og da.

Min venninne har en borettslagsleilighet, nesten like stor som min, som ligger i et kompleks en halvtimes tid med bussen unna sentrum. Hun kjøpte på samme tid som jeg og har tatt opp like stort lån som jeg, og betaler like mye som jeg på lånet hver måned. I TILLEGG har hun ca 2600 i fellesutgifter, eller hva det heter. Hver måned! Dette er ganske MYE penger, og gjør at hun betaler nesten 8000 i måneden! Det er altså ikke bare når de kommunale avgiftene kommer at det blir en høy utgift, men konstant.

Leilighetene våre er i like god stand, selv om min er i et mer attraktivt og sentralt boområde.

Jeg forstår ikke helt poenget med å velge borettslag fremfor selveier. Både det å velge å kjøpe seg inn der, og det å opprette / bygge et slikt borettslagskompleks. Hvem er det egentlig som tjener på å ha et borettslag, er det den som oppretter borettslaget? Tjener boligorganisasjonen mer på dette i det lange løp i stedet for å bare bygge selveierleiligheter og selge de der og da?

Gjest Gjest
Skrevet
Fellesutgiften på 3600 kr mnd er avskrekkende syntes de. Det jeg har hørt er viktigst er at fellesgjelden bør være så liten som mulig... Fellesutgiftene kan godt være på noen tusen, for det må man betale uansett.

nei, du har ikke fellesutgifter ved enebolig,men der står du alene om lånene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...