SuperGjest Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 (endret) Ble litt forundret da jeg leste er innlegg her på KG hvor noen reagerte med hån over at en person bare hadde noen kroner igjen til over helgen. Personlig går jeg alltid i minus hver måned. Ser for meg at så lenge jeg er student så kommer hver krone til å gå med, til tross for at jeg ikke fester, ikke kjøper klær og bare bruker penger på husleie, strøm, mat, telefon, internett, lege, tannlege og andre viktige utgifter. Jeg har heller ingen sparepenger, har ikke hatt råd til å spare så langt. Jeg ser ikke på det som en krise å være en helg uten penger så lenge man vet at man får penger igjen om noen dager. Det mest kritiske må jo være at man må til lege, men hvor ofte skjer det? Forhåpentligvis ikke hver måned. Og om man så må, så kan man alltids be om faktura som betales når man får penger. (Når det er sagt er det selvsagt veldig positivt å ha oppsparte penger og situasjonen blir en helt annen om man har barn, da har man et helt annet ansvar). Så, har du alltid penger på konto? Endret 28. mars 2008 av SuperGjest
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har alltid penger på en eller annen konto, ikke nødvendigvis lønnskontoen. Men jeg har flere andre steder å hente penger fra hvis lønnskontoen er tom. Da jeg var singel og barnefri kunne jeg godt leve på knekkebrød og vann i to uker hvis jeg hadde brukt opp pengene på noe annet, men det kan jeg ikke lenger og derfor har jeg alltid penger et sted. Det kommer helt an på hvor man er i livet.
Gjest _Leela_ Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Kjenner til følelsen, men nå da jeg er ferdig med utdannelsen, har kommet i fast jobb og blitt litt mer etablert så skjer det ganske sjelden. Har også etterhvert fått litt på sparekonto + at jeg har en regningskonto. Jeg mener at i noen faser av livet og en gang i blant er det fort å gå i null, men etterhvert bør man prøve og ha litt til overs + ha en buffer. (Men dette er optimalt da, er jo ikke alle som har mulighet til dette).
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har alltid penger på konto, ja. Det har jeg alltid hatt. Da jeg var student blakket jeg meg heller aldri helt. Jeg skjønner ikke helt hvordan folk ikke klarer la være å blakke seg. Enten finner man seg en deltidsjobb, eller et billigere sted å bo, om det så er utenfor sentrum, eller man kutter enda mer ned på forbruket, osv (man trenger f.eks. ikke internett.. som student har man som regel tilgang til nettet på skolen). Jeg valgte å ikke jobbe en stund under studiet også, det gikk likevel helt fint. De fleste at studievennene mine som klaget på økonomien var dem som insisterte på å bo i gangavstand til sentrum, og som brukte penger på mat i den svindyre kantinen (uten å skjønne selv at det var dyrt.. og uten å skjønne at en kaffe latte til 7 kr faktisk ble ganske mye penger når de kjøpte to hver eneste dag..), eller som shoppet og festet villt. Har man barn stiller det seg annerledes, da har man ikke bare seg selv å tenke på. Det samme om man er syk, og ikke har samme mulighetene til å jobbe.
Bomull Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Nei jeg har aldri null kroner på kontoen. Da jeg var yngre hente det kanskje at jeg gikk i minus hvis det ble trukket gebyrer fra konto før lønn kom inn, men jeg har aldri overtrukket eller gått i minus med vilje.
Noli Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har alltid penger på konto nå, men det har ikke alltid vært slik.
Honey Bee Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Stort sett alltid tom før neste lønn,men bare noen få dager.Med en inntekt, barn og assistentlønn er det jo ikke så lett.Må vende på hver krone. Når jeg er ferdig utdannet blir det nok bedre
SuperGjest Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. mars 2008 Jeg mener at i noen faser av livet og en gang i blant er det fort å gå i null, men etterhvert bør man prøve og ha litt til overs + ha en buffer. (Men dette er optimalt da, er jo ikke alle som har mulighet til dette). Veldig enig med deg! Da jeg var student blakket jeg meg heller aldri helt. Jeg skjønner ikke helt hvordan folk ikke klarer la være å blakke seg. Enten finner man seg en deltidsjobb, eller et billigere sted å bo, om det så er utenfor sentrum, eller man kutter enda mer ned på forbruket, osv (man trenger f.eks. ikke internett.. som student har man som regel tilgang til nettet på skolen). Jeg valgte å ikke jobbe en stund under studiet også, det gikk likevel helt fint. Hadde jeg og samboeren min valgt å bo utenfor byen ville vi ikke klart å få ned utgiftene til husleie mer enn en tusenlapp. Den tusenlappen ville blitt brukt på busskort for begge to, da vi må inn til byen for å møte opp på skole. Internett er jeg avhengig av da jeg tar studier delvis over nett og jeg tror ærlig talt at internett er en ting mange unge ikke klarer seg uten i en studiesituasjon. Akkurat nå kan jeg ikke jobbe, men jeg håper jeg kan klare å gå gjennom resten av studiene uten å måtte jobbe ved siden av. Rett og slett fordi jeg vil få det meste utav studiene Det jeg mener med innlegget mitt er vel egentlig å stille spørsmålet om det er så fryktelig viktig å ha den 500-lappen på konto når neste måneds studielån kommer? Er det så viktig at man bør spise knekkebrød en uke i stedet for å bruke den 500-lappen? Nei, vil jeg si.
Geertruida Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 (endret) Jeg mente ikke å reagere med "hån" men jeg synes det er underlig at folk som arbeider og har eget sted å bo ikke har noen tusenlapper som "buffer" til uforutsette utgifter. Jeg hadde vært veldig engstelig skulle jeg levd fra lønning til løning. Og når hovedinnleggeren skriver at det også har gått penger til "litt festing" underer jeg meg enda mer. Men altså, ikke ment som hån. Endret 28. mars 2008 av Geertruida
Arkana Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Ja, det har jeg alltid hatt, selv som student. I tillegg har vi en sparekonto.
Trampe Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har alltid penger på konto, og det har jeg alltid hatt selv om jeg var fattig student ei stund.
Sol79 Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Jeg jobber og har egen leilighet, og jeg har ingen buffer. Dukker det opp uforutsette utgifter, så venter jeg til lønningen eller jeg får faktura. Verre er det faktisk ikke. Hvorfor skal jeg være engstelig pga det?
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 Nei jeg har ikke alltid penger på kontoen... eller, jeg har penger på en sparekonto, men det tar gjerne en uke før de pengene blir tilgjengelig for meg dersom jeg tar dem ut, og da er gjerne krisen over. Men jeg sørger for alltid å ha 500 kroner liggende hjemme i tilfelle noen blir syke og vi må på legevakten. (og til evt medisiner). Av bitter erfaring vet jeg at det er lurt! Dessuten har jeg et kredittkort som jeg kan bruke hvis det blir krise, men da blir uttaket innbetalt i sin helhet samme dagen som lønnen kommer inn på konto.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #15 Skrevet 28. mars 2008 Jeg jobber og har egen leilighet, og jeg har ingen buffer. Dukker det opp uforutsette utgifter, så venter jeg til lønningen eller jeg får faktura. Verre er det faktisk ikke. Hvorfor skal jeg være engstelig pga det? Fordi utgiftene kanskje ikke kan vente helt til du får lønning?
angeleyes Skrevet 28. mars 2008 #17 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har alltid litt penger på konto, selv om jeg er student. Det kan jo plutselig dukke opp noen uventede utgifter og da er det greit å ikke være helt tom. Selvfølgelig er det mulig å få lånt penger av venner eller familie hvis det skulle være krise, men for min del synes jeg det er greit å vite at jeg ikke trenger det.
Gjest Fisk73 Skrevet 28. mars 2008 #18 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har ikke alltid hatt penger på konto, men det har hatt med mine prioriteringer å gjøre, samt høy husleie/kjæreste som ikke gidder gjøre noe/studier/ulike årsaker. Selv om jeg i perioder har levd fra hånd til munn, så har det hatt med hvordan liv jeg har levd, og jeg har ikke hatt behov for å ha det siste innenfor klær og lignende. I dag sparer jeg, og har alltid noe penger, selv om jeg studerer. Har ikke så mye at jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil, men er godt fornøyd med hva livet har å tilby
(¯`*Fanny*´¯) Skrevet 28. mars 2008 #19 Skrevet 28. mars 2008 Ikke akkurat nå, for nå er jeg ca ti tusen i minus, men når alt er ved sitt normale pleier jeg å ha noen hundrelapper igjen ved lønningsdag.
Sol79 Skrevet 28. mars 2008 #20 Skrevet 28. mars 2008 Fordi utgiftene kanskje ikke kan vente helt til du får lønning? Gi meg eksempel på en utgift som ikke kan vente i to uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå