Gå til innhold

Hvorfor salte vannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man lager ris og pasta pleier det å stå at man skal bruke salt i vannet. Men, hvorfor skal man absolutt salte det? Får man ikke nok salt av resten av maten. Ja, det er sikkert en grunn til dette, men hvorfor skal man salte ris og pasta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel fordi det er liten egensmak i de to produktene. Salt eller ikke er en smakssak, du kan prøve uten, og om du syns det smaker greit så er et jo bare å droppe saltet?

At man får i seg nok salt og mer til, stemmer nok for mange, men ikke for alle. Lager man mat fra bunnen av har man ganske god kontroll på saltinntaket.

Skrevet
Det er vel fordi det er liten egensmak i de to produktene. Salt eller ikke er en smakssak, du kan prøve uten, og om du syns det smaker greit så er et jo bare å droppe saltet?

At man får i seg nok salt og mer til, stemmer nok for mange, men ikke for alle. Lager man mat fra bunnen av har man ganske god kontroll på saltinntaket.

Plerier å droppe det, men tenker at "det er sikkert en grunn til det" :gjeiper:

Skrevet

Jeg synes pastaen/risen blir litt "vassen" i smak uten salt i vannet. Regner med at det ikke er helt krise å salte kokevannet så lenge jeg ikke får i meg enorme mengder av salt ellers...

Skrevet

å salte pastavannet og risvannet går nok på smak og ikke noe annet, jeg bruker aldri salt til dette da jeg faktsik ikke synes det er nødvendig, men det er jo en smaksak, potetvannet derimot er det jo en grunn til at man salter...

Skrevet
å salte pastavannet og risvannet går nok på smak og ikke noe annet, jeg bruker aldri salt til dette da jeg faktsik ikke synes det er nødvendig, men det er jo en smaksak, potetvannet derimot er det jo en grunn til at man salter...

Og grunnen, rent bortsett fra smaken, er?

Gjest frulou
Skrevet

Potetvann salter jeg aldri, da jeg ikke tror det gjør noe verken fra eller til, men pastavannet derimot, salter jeg. Der er jeg overbevist om at saltet er med på å gi pastaen en smaksmessig piff, dessuten er det jo ikke snakk om store mengdene heller, kanskje en knapp teskje grovt salt til 5-6 liter vann, og det meste av det går jo inn i vannet og forsvinner når man heller vannet av pastaen. Er ikke på den kanten jeg går inn for å spare på saltet,ihvertfall.

Skrevet

Og grunnen, rent bortsett fra smaken, er?

salt i potetvannet hindrer potetene i å bli vasne og gjør at de ikke koker så lett i stykker, av samme grunn skal man ikke salte potetvannet dersom man skal lage potetmos, da blir den seig....

Skrevet
salt i potetvannet hindrer potetene i å bli vasne og gjør at de ikke koker så lett i stykker, av samme grunn skal man ikke salte potetvannet dersom man skal lage potetmos, da blir den seig....

Jeg har kokt ganske mange poteter i løpet av mitt liv, helt uten salt og helt uten at de blir vasne... Hva gjør jeg feil? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...