Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hva slags oljer bruker du hjemme? Og hvilke typer bruker du til hva?

Jeg ønsker spesielt tips om gode oljer og steke i, og gode oljer til å bake med.

Bruker nå rapsolje til å steke i og syns det fungerer ganske greit. Har prøvd litt forskjellig når jeg baker og syns de fleste oljer fungerer greit til grov gjærbakst. Bruke da gjerne olivenolje som gir litt smak. Hva bruker dere til kaker og søt bakst? Syns fort det blir olje smak på kakene, og det er jo ikke noe godt.

Noen som har noen gode tips? Gjerne til andre bruksområder også!

Gjest Badiane
Skrevet

Vi pleier vanligvis å ha fire oljer:

- Kaldpresset rapsolje til steking på høye temperaturer (biff, indisk mat o.l.)

- Billig olivenolje (kjøper 3-litersdunker på Obs! til 99 kr.) til baking samt steking på lave temperaturer, når vi lager middelhavsinspirert mat (pastasauser, risotto, gryter o.l.)

- Solsikkeolje eller billig rapsolje til baking når vi ikke vil at oljen skal gi særlig smak (eks. vanlig grovbrød, gulrotkake, bananbrød).

- Dyr olivenolje som smakstilsetning, samt til dressinger (det hender vi bruker billig olivenolje til dressinger også).

Dessuten har vi noen oljer som mest brukes til dressinger og som smakstilsetning: Sesamolje, trøffelolje, valnøttolje, hasselnøttolje.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker - vet ikke hvor riktig:

Solsikkeolje - til baking og endel til steking når jeg ikke vil at det skal bli oljesmak (hvordan er egentlig solsikkeolje på høye temperaturer? Burde jeg kanskje bruke maisolje i stedet?). Kjøper en billig type, Vita sin er overpriset.

Peanøttolje - til steking av endel asiatisk mat, kjøpte den fordi det var spesifisert i en oppskrift... Tror ikke den gir så mye smak.

Raffinert billig olivenolje til surring av grønnsaker i gryter, supper o.l, og som jeg pleier å ha over formen når jeg ovnssteker grønnsaker. Også i marinade til kjøtt og fisk.

En bedre extra virgin olivenolje til salater og slikt. Har nå en spansk, fruktig, ikke så forferdelig dyr, tidligere har jeg kjøpt en fra provence som er mer nøtteaktig og dyrere.

Valnøttolje til dressing og bakverk hvor det passer.

Har også brukt endel rapsolje til steking og dressinger, men gikk litt lei av smaken. Har dog en flaske stående i kjøleskapet.

Gjest Gjest
Skrevet

Vil forresten legge til at det er verdt det å kjøpe en litt "fin" extra virgin olivenolje framfor å kjøpe de standardvariantene de har i mindre dagligvarebutikker. Billig e. v. smaker lite og ikke spesielt godt og tjener egentlig ikke til så mye (ikke bør man steke med dem, ikke tilfører de dressingen noe), mens de dyrere gjerne har masse, god smak. Men ikke stek med denne olja, bruk den mer som krydder, nesten :)

Den spanske olja jeg kjøpte sist kostet 99 kr for en ganske stor flaske, du finner oljer som er over dobbelt så dyre som denne også, men den er god nok til mye... Selv om akkurat den olja kanskje har litt for "frisk" smak til å passe i endel supper og sånt.

Skrevet

Steker i rapsolje vanligvis, bortsett fra hvis vi skal steke på veldig høye temperaturer. Da bruker vi kokosolje.

Ellers bruker vi kaldpresset olivenolje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...