Gå til innhold

Familietur til London i desember

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er en familie med to barn som i desember vil være 8 og 9 år. Vi har tenkt å reise en langhelg til London i desember. I den forbindelse lurer vi på om det billigste vil være en pakketur eller bestille reise og hotell hver for seg. Vi ønsker oss helst et rom med plass til alle 4. Det hadde vært bra med sentral beliggenhet. Vi er ikke så opptatt av luksus, men vil gjerne ha toalett og dusj på rommet og at det er rent. Er det noen av dere som kan tipse oss om ok hoteller til en fornuftig pris hadde det vært bra. Har dere andre tips i forbindelse med en slik tur så bare kom med dem.

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Jeg har alltid ordnet både fly og hotell selv. Billetter kan man få billig om man bestiller i god tid.

Angående hotell: Jeg anbefaler Premier Inn på London County Hall på det varmeste! Rett ved London Eye. Taxiholdeplass rett ved hotellet. (koster ca 10 pund nesten uansett hvor du drar i sentrum, ikke avskrekkende når man er fire og vil komme seg kjapt fram) Ca. fem minutter å gå til undergrunnen.

Premier Inn

NB: Det finnes flere Premier Inn i London. Pass på at det er den på London County Hall!

Her betaler man en drøy tusenlapp for et dobbeltrom pr natt, og rundt 70 kroner for frokostbuffet med både engelsk frokost og brødmat, frukt, yoghurt osv. Og gjett hva: Barna bor og spiser gratis!!! :)

Neida, det er ikke for godt til å være sant. Jeg bodde der selv nettopp med samboer og to barn. Rommet var stort med ei dobbelseng, en sovesofa og en ekstra madrass på gulvet. Alle fire sov godt, på gode madrasser og i rent sengetøy. For tre netter betalte vi ca 3400 kroner for oss alle fire. Vi valgte å spise frokost ute to av dagene, men det var kun av praktiske årsaker. Hotellfrokosten var flott. Man kan bestemme seg for det på hotellet, trenger ikke bestille på forhånd.

Det var et stille område. Gata utenfor hotellet er sperret med bom i begge ender, og på andre siden av hotellet finner du en park/gågateområde som fører til London Eye. Vi var ikke plaget av trafikkstøy i det hele tatt. Samtidig føles området trygt, fordi London Eye har uniformerte vakter som passer på døgnet rundt.

Vi skal definitivt bo på dette hotellet neste gang vi er i London!

Det eneste negative vi opplevde var trøbbel med å få bestilt og betalt på nett. VISA-kortet mitt gikk rett og slett ikke gjennom. Men ved å sende mail til hotellet fikk vi bestilt rom likevel, og betalte ved ankomst.

Området gir aktiviteter for en barnefamilie en hel dag. London Eye er selvskreven. I tillegg finner dere London Aquarium med haier i samme bygg som hotellet. Lenger bort finner dere Namco, som er ei "spillebule" for barn. Med bilspill og slikt.

Er ungene interessert i fotball anbefales en omvisning på Stanford Bridge, Chelseas hjemmestadion. Stort for en fan å få se inn i garderobeskapet til Drogba og få lov å gå opp spillergangen fra garderoben til gressmatta!

Hamleys - lekebutikken med seks eller sju etasjer - bør besøkes. Og for å ikke blakke seg helt så kan man ta en spasertur i Hyde Park/Kensington Gardens der man mater håndtamme ekorn, svaner, gjess og ender med brød/nøtter osv.

God tur til London!

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Glemte et par detaljer:

Hotellrommet hadde eget bad, med toalett og badekar. Alt var rent og pent, men ingen luksus.

Be om utsikt mot nord. Da kan dere se Themsen og såvidt London Eye fra vinduet.

Bestill familyroom.

Skrevet

Sist jeg var i London bodde jeg på Juricyes Doyle Clifton Ford Hotel like ved Oxfod Street. Bra hotell, store rom (noe som ikke er så vanlig i London faktisk)dette dobbeltrommet kostet ca. 15-1600 pr natt. Bestilte gjennom Star Tour men flybilett ordnet jeg selv.

Vil kanskje annbefale dere å fly med SAS til London City airport ute i Doclands, dette er en liten og oversiktlig flyplass i motsetning til enkelte andre flyplasser rundt London. Er også kort vei til sentrum, kun 10km desidert nærmest av alle Londons flyplasser. Herifra kan du ta Dockland Light Railway direkte inn til byen.

Skrevet

Hvis barna liker fly, tog, biler, maskiner og lignende vil jeg på det sterkeste annbefale et besøk på London Muesum of Science. Dette er verdens største tekniske museum, og definitivt gjennspeiler at England er den industrielle revolusjonens vugge. Her kan man bruke mange timer.

Skrevet

London slår vel ikke som direkte 'barnevennlig' ved første øyekast, men i høstferien i fjor dro vi 4 voksne og 3 barn (6 til 11 år) og fant at det var masse opplevelser for både store og små. Bodde nå sist på 3sengs og 4sengsrom på Gresham hotel, fem minutters gange fra Paddington station. Enkelt og greit. Og rimelig. Tatt i betraktning at hoteller i London generelt er knøttsmå og koster skjorta altså. Flybilletter ordna vi for en slikk og ingenting med Ryanair fra Gøteborg (det er jo bare 2 timers kjøring fra grensa), fordi prisene fra Torp seff var skrudd opp pga skolefri ;) Tror vi bestilte gjennom venere.com (min favoritt- nesten alltid gunstigst pris og betaler ikke før på hotellet) eller hotels.com. Ryanair kjører innimellom slike nesten-gi-bort-billetter og har flydd flere ganger Torp-Stansted for langt under 500 kr t/r. Toget (stansted express) tar 45 min inn til Liverpool street station og koster rundt 300nkr mener jeg. (for de som argumenterer med at Stansted er langt ute i øden så vil prisen være omtrent samme som fra Heathrow og inn til byen bare at turen fra Heathrow er ca 25 min kortere). Leste for noe tid tilbake om et lavprisbusselskap Stansted-LiverpoolStrreStation som het Easybus (? tror jeg), som visstnok fungerer på samme måte som lavprisfly: veldig billig når du bestiller i god tid, dyrere jo nærmere du kommer. Har ikke prøvd dem altså, så kan ikke gå god for bussen. Kanskje andre her inne har?? Har tidligere brukt hoteller i området Bayswater -som også er et rolig hotellstrøk med rimelige priser, 5 min fra Queensway station. Men egentlig bør vel alle hoteller som er i kort gåavstand til en eller annen undergrunnstasjon i zone1 eller 2, beskrives som sentralt. Zone1 og 2 pga prisen på undergrunnsbillettene, og langt det meste av severdigheter befinner seg innenfor disse (sjekk sonene og kart på nettsidene til london underground). Gøy å ordne billetter selv, og som oftest mye billigere, iallefall om du bruker billigselskapene..

God tur!

Skrevet (endret)

Bare en liten kommentar til innlegget over; dersom en tar tuben fra Heathrow og inn til London, koster ikke dette 300 kr, men ca. seks pund hver vei.

Endret av Rosenrød
Skrevet

Beklager feilinformasjon. Da sparer du 25 minutter pr vei og 150 kr t/r pr person ved å fly til Heathrow og ta raskeste måte inn til byen:) Arrester meg gjerne, prisene er fra hukommelsen min så det finnes helt sikkert masse annet gærent også hehe.

Men vent nå, er du sikker? Sjekka nå Heathrow Express (liker ikke å villede vet du) og der står t/r billett Heathrow-sentrum til 28 pund altså rundt 300nkr. Dvs raskeste alternativ fra flyet inn til sentrum sparer deg 25 min om du velger Heathrow istedenfor Stansted, men er ikke rimeligere. Busser og andre koster mindre og tar lenger tid. Hvor lang tid tar det med tuben inn til sentrum da?

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Reisemåter/priser/varighet mellom Heathrow og London:

Heathrow-London

Reisemåter/priser/varighet mellom Stansted og London:

Stansted-London

Reisemåter/priser/varighet mellom London City Airport og London:

London City Airport - London

Reisemåter/priser/varighet mellom Gatwick og London:

Gatwick - London

Jeg har kun landet på Heathrow og Stansted. Må si jeg foretrekker Heathrow. Har egentlig ingen god grunn til det, annet enn at det er der jeg er vant til å reise til og fra London, så for meg er Heathrow og London sterkt knyttet sammen. Og jeg synes det er enkelt og greit å finne fram der. Skiltingen er god, så det skaper ingen problemer at flyplassen er stor. Men for folk som er dårlige til beins så kan Heathrow helt klart bli en utfordring. Lange gangavstander! Til gjengjeld slipper man å stå å vente på bagasjen i en time, for innen man har tråklet seg fram til bagasjebåndet er bagasjen klar. Men ikke på den nye terminal 5, høres det ut som. :)

Skrevet

Jeg snakket ikke om expresstoget, men om tuben. Den tar mellom tre kvarter og en time inn til Piccadilly Circus.

Skrevet
Beklager feilinformasjon. Da sparer du 25 minutter pr vei og 150 kr t/r pr person ved å fly til Heathrow og ta raskeste måte inn til byen:) Arrester meg gjerne, prisene er fra hukommelsen min så det finnes helt sikkert masse annet gærent også hehe.

Men vent nå, er du sikker? Sjekka nå Heathrow Express (liker ikke å villede vet du) og der står t/r billett Heathrow-sentrum til 28 pund altså rundt 300nkr. Dvs raskeste alternativ fra flyet inn til sentrum sparer deg 25 min om du velger Heathrow istedenfor Stansted, men er ikke rimeligere. Busser og andre koster mindre og tar lenger tid. Hvor lang tid tar det med tuben inn til sentrum da?

Heathrow Express er nok like dyrt som Stansted Express men fra Heathrow kan du faktisk ta T-banen mye billigere. Du kan også ta et lokaltog som heter Heathrow Connect, til en rimlig penge. Tar du t-banen kan du bruke dagskort med mere, bare pass på at det gjelder for 6 soner. Dette blir faktisk veldig billig. For tar du fra Stansted, må du da kjøpe bilett på t-bane eller buss for å komme videre. Da det stort sett ikke er noen turisthoteller å snakke om i området rundt Liverpool Street station.

Fra London City airport har du samme billige muligheten som fra Heathrow men her er det Dockland Light Railway som gjelder. Ikke t-banen.

Skrevet

oki. Skal ta frem denne tråden neste gang jeg planlegger londontur. Thanx :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...