Gå til innhold

Parkett eller laminat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal legge nytt gulv, og vil jo helt klart helst ha parkett. Men saken er at vi har hund, og tregulvet vårt her har blitt kjempestygt i løpet av et år..

Har hørt at jarrah og valnøtt skal være harde tresorter, kan disse funke? Ønsker meg egentlig et rosentre-lignende gulv. Mørkt med litt rødskjær, men det viktigste er selvfølgelig at det er hardest mulig.

Hva har dere andre hundeeiere, og hvor fornøyde er dere? Den andre løsningen er jo å legge laminat, men synes dette er lite pent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to jakthunder -som til tider kan være ganske så aktive- og eikeparkett over hele huset. Kombinasjonen er ikke den aller beste, spesielt om du blir hysterisk for riper i gulvet. Men vi har kommet fram til at vi ikke kan tenke så mye på det, vi har valgt å ikke bruke energien på å irritere oss over skadene i gulvet, for DET BLIR DET. :ler: Hundene må få være hunder...

Laminat er bra, men på en annen side tåler det ikke vann. (Kanskje ikke så bra for parkett heller det??)

Skrevet

Hehe.. Det er en jakthund vi har også, en setter.. ;) Og i tillegg passer vi hunden til søsteren min innimellom, og det er ikke til å unngå at det blir litt leking inne. Er enig i det med at hunder skal få være hunder, så er derfor vi ønsker å tilpasse gulvet til hunden, ikke motsatt.. ;)

Men da holder vi oss i alle fall unna eik :)

Sant det med vann og laminat. Er ikke det beste når hunden kommer løpende inn etter å ha lekt seg ute og jeg må løpe med moppen. Skal innrømme at jeg er litt småhysterisk for riper i gulvet ja, så må nesten finne det beste alternativet selv om det blir dyrt. For hund kommer vi nok til å ha resten av livet.

Skrevet

Vi har også settere! En gordon og en irsk!! Fine vovene... :hjerter:

Skrevet

Gordon setter her :) Søtnosa :)

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet

Jeg mener at laminat er mere slitesterkt enn parkett! Det fikk jeg beskjed om da jeg skulle legge nytt gulv på barnerommet! De mente at det tålte mere mht. riper ol.

Skrevet
Jeg mener at laminat er mere slitesterkt enn parkett! Det fikk jeg beskjed om da jeg skulle legge nytt gulv på barnerommet! De mente at det tålte mere mht. riper ol.

Det har du helt rett i, men vi håper å slippe det da ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror jeg ville valgt parkett, men en type som kan slipes ned. Parkett er mye mer behagelig å gå på enn laminat, hunder eller ei... Ellers ville jeg vurdert bambusgulv, det er jo populært nå fordi det er slitesterkt og miljøvennlig. Det er hardt, så jeg vet ikke hvordan det er å gå på eller om det blir kaldt som laminaten... Vet ikke om man har så mange fargevalg når det gjelder bambus, dog.

Skrevet
Jeg tror jeg ville valgt parkett, men en type som kan slipes ned. Parkett er mye mer behagelig å gå på enn laminat, hunder eller ei... Ellers ville jeg vurdert bambusgulv, det er jo populært nå fordi det er slitesterkt og miljøvennlig. Det er hardt, så jeg vet ikke hvordan det er å gå på eller om det blir kaldt som laminaten... Vet ikke om man har så mange fargevalg når det gjelder bambus, dog.

Takk for tips! :) Har ikke hørt om dette før, fant denne:

http://www.gavial.no/produkt_03.php

Litt for blankt, men da er det altså mulig å få det i flere farger, hvis ikke går det vel an å beise på noe vis sikkert.

Noen som har erfaring med bambusgulv?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville helt klart gått for laminat. Vi har hatt begge deler, og er mest fornøyd med laminaten. Vi har hatt vårt laminatgulv i fem år nå, og det er ikke en eneste ripe, til tross for to seksti-kilos bikkjer som tumler omkring. Det gamle parkettgulvet derimot..

Laminatgulv tåler vann like mye/lite som parkett. Det tåler ikke -mye- vann, men det gjør heller ikke parkett. Så du er uansett nødt til å tørke opp vannsøl ganske raskt.

Det er mye fin laminat, jeg ser ærlig talt ikke forskjell på mye av laminaten og parketten der ute. Den eneste forskjellen jeg egentlig merker er at laminaten er myyye mer slitesterk. (Jeg er også litt i overkant hysterisk når det gjelder riper i inventaret, så jeg legger merke til slikt :P )

Gjest Gjest
Skrevet

Med hund i hus vil jeg nok gått for laminat. Vi hadde parkett i forrige leilighet, og etter ett års bruk var det tydelig at det hadde bodd hund der. Nå flyttet vi inn i hus med laminat, og selv om det er litt plæstikk å gå på, viser det i det minste ikke spor etter bikkja.

Hunden vår har pels som snøen kladder seg i, og vi får ikke ut all snøen før hun kommer inn etter tur. Har heller ikke hatt problemer med at vanndammer har ødelagt laminaten.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi byttet gulv i sommer. Gjorde omfattende undersøkelser hos alle de store kjedene, og alle som en var enige i at hund+ parkett=problem

Så vi valgte å legge pengene i et veldig pent laminatgulv, og selv om dette er kaldere å gå på, slipper vi i allefall å være etter hundene hver gang de rører seg.

Skrevet
Vi byttet gulv i sommer. Gjorde omfattende undersøkelser hos alle de store kjedene, og alle som en var enige i at hund+ parkett=problem

Så vi valgte å legge pengene i et veldig pent laminatgulv, og selv om dette er kaldere å gå på, slipper vi i allefall å være etter hundene hver gang de rører seg.

Kan jeg spørre hva slags laminatgulv dere kjøpte, og hvor? Vurderte dere jarrah, valnøtt eller bambus og "proffene" sa at de ikke ville funke?

Gjest Annen gjest
Skrevet

Bambus er fint, hardt, men dyrt. I alle fall kostet det fra 600,- meteren da jeg forhørte meg i fjor høst.

Skrevet

Jeg ville ikke valgt parkett i oppholdsrommene hvis man har hund. Vi har valnøttparkett og to katter, og når kattene spinner på gulvet med klørne ute, kan man tudelig se merker etter de. Også fordi parketten er så mørk at hver liten stripe synes godt. Kattene er jo ikke tunge dyr, og jeg kan tenke meg hvordan gulvet vårt hadde sett ut etter etpar hunder....

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)
Jeg ville helt klart gått for laminat. Vi har hatt begge deler, og er mest fornøyd med laminaten. Vi har hatt vårt laminatgulv i fem år nå, og det er ikke en eneste ripe, til tross for to seksti-kilos bikkjer som tumler omkring. Det gamle parkettgulvet derimot..

Kanskje ikke en ripe, men jeg har forståelse for at man heller ønsker seg tregulv.

Jeg hadde sjekket ut bambus, som er veldig slitesterkt og miljøvennlig, høykantparkett, som er ekstremt slitesterkt og brukes ofte i offentlige bygninger (nye Sola flyplass har høykantparkett) eller tre-klossegulv. Veldig slitesterkt det også, og anbefalt for oss på hytta. Vi har to hunder.

Link til klossegulv.

De har også fin høykantparkett.

Endret av Helen Parr
Skrevet

Jeg bor i et nytt hus, med eikeparkett, og har en hund på 3 kg (!!) og jaa, tro det eller ei, men hunden lager striper i parketten. Spesielt når han har nyklipte klør, siden de da er skarpere enn ellers.

Om vi flytter skal vi iallefall IKKE ha parkett, pga hunden og fremtidige barn!

(og bare slik det er sagt, så er dette dyr parkett, som de reklarmerte med at skulle tåle mye) Også synes jeg parketten er vanskligere å holde ren..

Jeg ville heller valgt en laminat for å være ærlig.. før når jeg hadde laminat ønsket jeg jeg parkett, men etter å ha hatt det i en kort uke var jeg lei..

Men andre nevner babmusgulv, dette kan kanskje være et alternativ?

Skrevet

Vil anbefale deg laminat. Vi har hund og katt og hamster og fisk og det meste, kjempepraktisk med laminat, og det er lyst og fint. Noe en kan leve med:)

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det klossegulvet var spesielt fint, men det finnes kanskje andre typer? Jeg er klar for bambusgulv, men spørs om ikke samboeren min synes det blir i dyreste laget..

Bambus skulle i alle fall være dobbelt så hardt som eikegulv. Men synes det var dårlig med forhandlere rundt om, kanskje fordi det er såpass nytt?

http://www.byggmakker.no/no/Sortiment/Gulv/

Vi ønsker i alle fall parkett som minner om dette i linken.. Ikke lyst gulv..

Sukk.. Har virkelig ikke lyst på laminat :( Men høres jo ut som det må bli det eller bambus. I og med valnøttparkett ikke var det store heller, så er vel også jarrah ute av bildet.

Hvor mye pleier folk egentlig å bruke på gulvene sine? Om vi velger bambus til 600 kr. per kvm. blir det jo rundt 30.000 for stuegulvet pluss jobben.

Endret av Ce'Nedra
Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)

Hva med eiketregulv? (altså heltre, i motsetning til parkett som kun er en tynn del med heltre itillegg til fylling)

Jeg vet ikke noe om hardheten, men tykkelsen gjør at man kan slipe det flere ganger enn parkett.

Forresten: Jeg har sett røkt eik høykantparkett. Veldig lekkert.

Endret av Helen Parr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...