Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Fikk feilaktig utbetalt for mye kontantstøtte (i to måneder etter at barnet begynte i barnehage, dvs ca. 6600 kr). Barnehagen informerte nav om at barnet hadde fått plass, samt at jeg i første omgang ringte nav for å informere om at jeg ikke hadde krav på penger med det samme jeg fikk bekreftet barnehageplass. (og damen på nav takket for at jeg ringte og skulle stoppe utbetalingen.) Utbetaling kom likevel, og jeg mailet og ringte dem for å informere om at jeg ikke hadde krav på pengene. Først etter to utbetalinger for mye stoppet det opp. Fikk nå et brev fra nav (fire måneder etter utbetalingene stoppet) der det står at "[...] du har fått utbetalt for mye kontantstøtte i perioden [...] Ved feilutbetaling vurderer nav rutinemessig om beløpet skal kreves tilbake eller ikke. Du har rett til å uttale deg før vi fatter vedtak i saken [...]" Vil jeg ha noen mulighet til å slippe å tilbakebetale disse pengene ut i fra navs regler? og hva bør jeg evt ta med i en slik søknad?
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 (endret) Så lenge du var klar over at disse pengene egentlig ikke var noe du hadde krav på så brukte du dem vel heller ikke? Det var dårlig av NAV å ikke stoppe utbetalingen, men så lenge dem ikke gjorde det skulle du heller ikke ha brukt dem! Du må nok betale dette tilbake, men be om delbetaling ettersom dem gjordet feilen i utgangspunktet og ikke du! Håper du ikke brukte pengene du visste du ikke hadde krav på! Eller misforstod jeg innlegget ditt? Endret 27. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Så lenge du var klar over at disse pengene egentlig ikke var noe du hadde krav på så brukte du dem vel heller ikke? Det var dårlig av NAV å ikke stoppe utbetalingen, men så lenge dem ikke gjorde det skulle du heller ikke ha brukt dem! Du må nok betale dette tilbake, men be om delbetaling ettersom dem gjordet feilen i utgangspunktet og ikke du! Håper du ikke brukte pengene du visste du ikke hadde krav på! Eller misforstod jeg innlegget ditt? Har ikke brukt pengene, de står og koser seg på konto! Regnet med at kravet ville komme, men lurer på om det er noen måte å slippe å betale tilbake ettersom de skriver "Ved feilutbetaling vurderer nav rutinemessig om beløpet skal kreves tilbake eller ikke" Jeg mener jeg har gitt dem tilstrekkelig med beskjeder (barnehage + telefoner + mail), og lurer på om det er et holdbart argument for å slippe unna... Har mye gøyere ting å bruke de 6000 kronene på :-)
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Fikk feilaktig utbetalt for mye kontantstøtte (i to måneder etter at barnet begynte i barnehage, dvs ca. 6600 kr). Barnehagen informerte nav om at barnet hadde fått plass, samt at jeg i første omgang ringte nav for å informere om at jeg ikke hadde krav på penger med det samme jeg fikk bekreftet barnehageplass. (og damen på nav takket for at jeg ringte og skulle stoppe utbetalingen.) Utbetaling kom likevel, og jeg mailet og ringte dem for å informere om at jeg ikke hadde krav på pengene. Først etter to utbetalinger for mye stoppet det opp. Fikk nå et brev fra nav (fire måneder etter utbetalingene stoppet) der det står at "[...] du har fått utbetalt for mye kontantstøtte i perioden [...] Ved feilutbetaling vurderer nav rutinemessig om beløpet skal kreves tilbake eller ikke. Du har rett til å uttale deg før vi fatter vedtak i saken [...]" Vil jeg ha noen mulighet til å slippe å tilbakebetale disse pengene ut i fra navs regler? og hva bør jeg evt ta med i en slik søknad? du viste jo at det var feilutb. feil i systemer kan skje. regner med at du har pengene på konto. Du kan regne med at du får krav om tilbaketilbetaling
Bobeline Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 (endret) Har ikke brukt pengene, de står og koser seg på konto! Regnet med at kravet ville komme, men lurer på om det er noen måte å slippe å betale tilbake ettersom de skriver "Ved feilutbetaling vurderer nav rutinemessig om beløpet skal kreves tilbake eller ikke" Jeg mener jeg har gitt dem tilstrekkelig med beskjeder (barnehage + telefoner + mail), og lurer på om det er et holdbart argument for å slippe unna... Har mye gøyere ting å bruke de 6000 kronene på :-) Det er ettertrykkelig klart at det ikke er lov å motta stønad eller utbetalinger en ikke har rett på. Dermed kan du belage deg på å måtte betale dette tilbake. NAV gjorde en feil ja, men husk også at det er feil å motta og bruke stønad en ikke har rett til. Videre kommer også bankenes behandlingstid for forsendelse av midler, slik at det også kan ha ført til å utbetalingen ikke kunne bli stoppet til tross for at både du og barnehage har sagt i fra. Så det er ikke et holdbart argument. Hvordan NAV bestemmer at saken skal håndteres blir et annet tema. Endret 27. mars 2008 av Bobeline
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 (endret) Har ikke brukt pengene, de står og koser seg på konto! Regnet med at kravet ville komme, men lurer på om det er noen måte å slippe å betale tilbake ettersom de skriver "Ved feilutbetaling vurderer nav rutinemessig om beløpet skal kreves tilbake eller ikke" Jeg mener jeg har gitt dem tilstrekkelig med beskjeder (barnehage + telefoner + mail), og lurer på om det er et holdbart argument for å slippe unna... Har mye gøyere ting å bruke de 6000 kronene på :-) Gleder meg å høre at du ikke brukte disse pengene, da dette var noe som ville komme for en dag at dere skulle betale tilbake. Javisst er det dårlig av NAV at dem ikke fikset opp i dette tidligere (NAV som skulle bli så mye bedre etter at A-etat, Trygdekontoret, sosialkontoret, innkrevningscentralen o.l. slo seg sammen!) Jeg mener det aldri har vært mere rot nå i forhold til før! Tviler på at du slipper å betale tilbake uansett hvor mye du sa fra! Du er en ærlig og redelig sjel i hvertfall Endret 27. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå