Arielle Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 .. Ja, eller jeg vet jo hvordan man syr selve den pølsa liksom, men hva skal man ha inni? Det er sånn pose med ett eller annet ris/frø/gryn inni, som man varmer i microen og har på feks nakken hvis man har vondt eller er stiv.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Vill gjetting: Ris? Hel hvete blir også brukt.
Scheherazade Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Vill gjetting: Ris? Hel hvete blir også brukt. Hehe, ja, jeg har laget med vanlig middagsris. Den jeg har kjøpt (clas ohlsson) var, som du sier med hel hvete, så det var mitt opprinnelige forsøk. Men de hele hvetekornene jeg kjøpte i kilopakke på butikken var ikke særlig hele, mer halvknust, så da brukte jeg ris istedenfor.
monja Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Jeg har laget med vanlig middagsris. Brukte en nylonstrømpebukse som jeg klippet av ene beinet på (i passe lengde). Så fylte jeg den med ris. Den har fungert i mange år nå.
Essie_ Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Kan man varme en slik ved å la den ligge i kokende vann i ca 10 min også? (Beklager, kunne ikke dy meg.. )
Annie Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Jeg har laget med vanlig middagsris. Brukte en nylonstrømpebukse som jeg klippet av ene beinet på (i passe lengde). Så fylte jeg den med ris. Den har fungert i mange år nå. Så genialt!! Hvor lenge har du den i microen for å varme riskornene?
monja Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Så genialt!! Hvor lenge har du den i microen for å varme riskornene? Varierer litt. Det er egentlig bare å prøve seg fram. Kommer an på effekten på ovnen og hvor varm du vil ha den. Til å begynne med pakker jeg den gjerne inn i et lite håndkle, for den blir bra varm.
Arielle Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. mars 2008 Vanlig middagsris var jo genialt da! Har nemlig lest noen som hadde laget det ett sted her tidligere, og de hadde ett eller annet fancy korn eller noe som jeg knapt hadde hørt om. Så jeg så for meg at jeg måtte løpe rundt i hele byen på alle disse småbutikkene for å finne sånn. Men ris, det har jeg jo til og med i skapet mitt . Da skal jeg sy en sånn snarest!
Grooo Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Smart å sy en avlang pølse på feks 15-20 ganger 40-50 cm, og så sy to sømmer over på langs slik at ikke all risen legger seg i ene enden. Fordeler seg lettere når det er to-tre kammer. Og smart med et ekstra trekk uten på som kan vaskes.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 huker opp på mine innlegg til jeg får kjøpt stoff og ris
Frk. Fie Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Genialt, her blir det juleverksted om noen måneder;-)
Gjest Rosin Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 (endret) Jeg lager med trekk. Trekket er ca 70 cm langt, og 20 cm bredt. For meg er dette perfekt størrelse. Innerposen med ris er da noen få cm mindre, slik at det går inni trekket. Innerposen blir delt opp i 6 kanaler, og jeg fyller ca 200 gr ris i hver kanal. Bruker billigste bomullstøy fra Ikea. Ubleket lerret til innerposen (15 kr meteren) og mønstret tekstil til 19 kr meteren til trekket. Middagsrisen inni er også den billigste jeg kan finne. Jeg har det ca 2.5 minutter på full guffe. Da er det gjerne litt varmt, så pass på å ikke brenn deg. Men prøv deg fast i forhold til din ovn. Risposer er kjempedeilig Endret 28. mars 2008 av Rosin
Silvert Skrevet 4. april 2008 #15 Skrevet 4. april 2008 (endret) En vennine av meg kjøpte en flere kilo med kirsebærstein av en syltetøyprodusent. De vasket hun grundig og brukte i slike varmeposer. Var så heldig at jeg fikk kjøpt en kilo av henne. Det lukter enslags vaniljelukt når posen er ferdig varmet. Lukter en smule bedre enn posen fra Claes Olsson. Vet det er flere som bruker ris i, men har også hørt at flere av dem klager at det lukter som om de har en kinarestaurant rundt nakken Endret 4. april 2008 av Silvert
Scheherazade Skrevet 4. april 2008 #16 Skrevet 4. april 2008 En vennine av meg kjøpte en flere kilo med kirsebærstein av en syltetøyprodusent. De vasket hun grundig og brukte i slike varmeposer. Var så heldig at jeg fikk kjøpt en kilo av henne. Det lukter enslags vaniljelukt når posen er ferdig varmet. Lukter en smule bedre enn posen fra Claes Olsson. Vet det er flere som bruker ris i, men har også hørt at flere av dem klager at det lukter som om de har en kinarestaurant rundt nakken Haha, ja det lukter ikke akkurat kjempegodt nei. Jeg så engang poser av kirsebærstein på en helsekost, men syns de ble litt store. Jeg pleier nemlig å ha posen i sengen, og da blir det litt vel hardt med så pass store steiner. Men har hørt at de skal holde bedre på varmen enn ris.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #17 Skrevet 9. mars 2022 Drar opp denne, her var det jo masse nyttige tips 😄 Har kirsebærtre i hagen så skal prøve å huske at i sesongen må jeg ta vare på steinene så de kan bli til varmeposeinnhold Anonymkode: 896de...7e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå