Gjest Opa Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Dere som har døpt barna deres, kan dere fortelle meg litt hvordan dere gjorde det? Hvem ba dere, og hvor mange ble dere? Hva slags mat hadde dere, hvor mye kostet den, og hvor mye ble det totalt? Når ber man folk? (om gudstjenesten er 11, bes folk til kl 13, for eksempel?) Vi har hørt på et sted der jeg kommer fra, de skulle ha ca 290,-/pers for mat, pluss drikke, og 50,-/pers for servering. Nesten 400kr pr pers altså. Jeg synes rett og slett det var grisedyrt? Kaker og kaffe kommer i tillegg...
monja Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Vi var ikke mange i dåpen. Det var vi, dåpsbarnet, 4 faddere, våre søsken og deres barn. Besteforeldre, oldeforeldre....ja, det var vel det. Totalt var vi ca 20 stykker. Vi dro rett fra kirken til et leid lokale hvor vi hadde sodd til middag og kaker og kaffe til dessert. Klokka 18 var dåpen ferdig og alle dro hjem til sitt. Vi bakte kaker (bortsett fra dåpskaken) og ordna med maten selv. Enkelt og greit.
LukaFrost Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Jeg har ingen barn, men har da vært i barnedåp et par ganger. Sist gang var selskapet holdt hos ett av besteforeldrene. Det ble servert sodd til middag og hjemmelagde kaker. Jeg vet en kake var bestilt hos baker, resten var hjemmelaget. Jeg stilte med en kake. Jeg ser ikke for meg at det ble de helt store utgiftene. Vi som var bedt var den nærmeste familie og faddere med følge. Vi var i kirken og så dro vi rett til selskapet.
Helen Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Vi hadde selskapet hjemme så de fleste ble med oss rett hjem etter kirken, de som ikke kom i kirka kom til middag kl 14. Vi hadde kun den nærmeste familie, besteforeldre, oldemor, tanter, onkler og søskenbarn. Vi ble ca 30 stk av stort og smått (det samme som i ungnes bursdager). Vi hadde steik, brun saus, poteter og grønnsaker til middag, lett å lage i tillegg til at det er billig og godt. Noe alle liker. Dessert var iskake (kjøpt på nærbutikken). Kakene bakte jeg selv, uten om dåpskaka.
La Guapa Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Etter våre navnefester har vi servert snitter til omlag 20-25 personer. Etterfulgt av kaker og kaffe. Nanvnefestseremoenien er rundt klokken 12...etterfulgt av lunch hjemme hos oss ca. 13:30. Vi slipper unna med et par tusen.
Gjest mm Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 I dåpen til lillegutt inviterte vi hans besteforeldre, tanter og onkler, og et vennepar som skulle være faddere. Vi ble 15 stk. Vi lagde koldtbord med litt hjelp av familien. Alle var tilstede under gudstjenesten, så reiste vi rett til stedet vi skulle være. Da hjalp alle til med å sette fram maten, så spiste vi og koste oss noen timer. Etter en rask effektiv rydding, reiste vi hjem til oss og spiste kaker og drakk kaffe. Tror folk reiste i 7-tiden.
Gjest Opa Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 husker dere hvor mye dere brukte på dåpen? Vi kommer bare til å være den nærmeste familien, men blir allikevel 26 stk (pluss to små barn). Har ikke plass til å ha det hjemme dessverre, men har ikke råd (eller lyst!) til å bruke ca 10 000...
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Her i slekten er det vanlig å invitere nærmeste familie (tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre, osv). Alle møter i kirken, og blir med til der festlighetene skal arrangeres rett etter det er ferdig i kirken. Det er jo veldig kjedelig for de som blir med i kirken å måtte vente et par timer før selve festen. Hos oss har det ikke vært annet kakebord (alt bakt av folk i slekta, som en del av dåpsgaven, så det er "gratis"), og evt. snitter på forhånd. Så det har vært billige saker, selv for de som har leid lokale. Man trenger da ikke folk som serverer og slikt? Det går fint an med hjemmelagde smørbrød og kaker bakt av gjester. Det koster fint lite. Det er vel utgiften til leie av lokale som er det dyreste.
prinsessa Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Vi har vært ca. 20 personer i dåpen til min sønn og min datter. Har vel blitt en ca 2500,- for snitter. Kaker har jeg fått hjelp til,bakt litt selv + at mamma, svigermor og søsken har bakt litt. Vi har bedt besteforeldre, tanter, onkler, faddere og oldeforeldre. Vi har dratt hjem dit med en gang etter dåpen i kirken.
Gjest imli Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Vi har som smått begynt å tenke litt på dåp, og kommet til at vi kan ha selskapet hjemme hos foreldrene mine. De har god plass, og så inviterer vi bare nærmeste familie - våre foreldre og søsken. Kommer til å servere lapskaus e.el som vi lager selv, og hjemmelagde kaker. Slipper nok unna ganske billig. Jeg ser heller ikke nødvendigheten i å bruke 10.000 på dåpsfeiring...
Gjest Opa Skrevet 29. mars 2008 #11 Skrevet 29. mars 2008 Nei, jeg fikk litt sjokk da de skulle ha så mye! Maks 5000,-, har jeg tenkt... (og det synes jeg vel egentlig fortsatt er litt mye ) Vi har noen som reiser et stykke for å komme, er det ikke litt "slemt" å servere snitter da? Det er med tanke på dem vi har tenkt på varmmat nemlig...
Gjest Piper Skrevet 29. mars 2008 #12 Skrevet 29. mars 2008 Vi hadde selskapet hjemme, og inviterte bare nærmeste familien. Vi hadde koldtbord, og siden vi ikke var mer enn ca 15-18 stykker ble ikke dette så veldig dyrt. Har også vært i dåp der de serverte snitter, og alle syns det var helt greit.
Alve Skrevet 30. mars 2008 #13 Skrevet 30. mars 2008 Vi hadde dåpen hjemme hos mine foreldre. Vi var da nermeste familie som hos oss ble faren til sønnen min's foreldre og hans søster, mine foreldre og søsken, mine besteforeldre på begge sider og onkelen min og hans kone m barn og tanten min m sitt barn. Tilsammen var vi vel da rundt 18 stykk. Jeg husker ikke heeelt om vi hadde fått laget snitter eller om min farmor sto for det, men resten annen enn dåpskaken var hjemmelaget og folk tok med seg en del av kakene/boller etc. Så eventuelle utgifter mine foreldre fikk var da handlingen inn til det som ble bakt, om ikke de snittene var bestillt. Jeg var bare 18 år da så de påtok seg og holde dåpen og fixe med slike ting. det blir noe annet neste gang. hehe... da blir man langt flere da min samboer og jeg bor i stavanger og hele hans familie og bor her.
monja Skrevet 30. mars 2008 #14 Skrevet 30. mars 2008 Hos oss kom leie av lokalet på 1300 kroner. Vi brukte kanskje et par tusen utenom på mat og dåpskake, kaffe, brus og sånt.
MAcy Skrevet 30. mars 2008 #15 Skrevet 30. mars 2008 I min familie har det vært vanlig å holde dåpen hjemme hos seg selv, men hadde vi måtte holde en dåp nå hadde vi måtte leie lokale eller hatt den hos foreldrene våre for vi har altfor lite hus. Må til og med dele opp bursdagselskapet i 3-4 selskaper for at alle som vil skal få komme.. Men heldig vis er vi snart ferdig med utbyggingen vår og da skal vi kunne klare å holde dåpen hjemme. Er ikke helt sikker på hvor mange vi skal invitere når den tid kommer... har 9 tanteunger, 8 svigerinner/søsken/svoger, 7 foreldre, 3 besteforeldre. og 15 tanter/onkler så hvor skal grensen gå. Jeg har et veldig gått forhold til noen av tantene mine og den ene tanten min har jeg et bedre forhold til enn til mor, så er glas det er lenge til vi trenger å tenke på dette. Hvor setter dere grensen for hvem som skal komme?? og hvem velger dere som fadder?? Dersom vi skulle ha dåpen hjemme tror jeg at jeg hadde laget en gryterett eller snitter siden vi blir så mange. og da trenger det ikke å bli så veldig dyrt. Vi har flere kjoler som går i arv i vår familie så er jammen med ikke sikker på hvordan vi skal gjøre det. Jeg er skillsmissebarn, og har 2 tradisjoner i familien, i den ene har vi hatt en kort kjole, men vi har bare vært jenter, i den andre familien en lang kjole der alle navnene bli sydd inn.. Mannen har også sine tradisjoner så blir spennende dette ja..
monja Skrevet 30. mars 2008 #16 Skrevet 30. mars 2008 (endret) Hvor setter dere grensen for hvem som skal komme?? og hvem velger dere som fadder?? Vi satte grensen på gjester ved dåpsbarnets besteforeldre, tanter/onkler, søskenbarn, oldeforeldre og faddere med partner/barn. Altså, våre foreldre, søsken, nevøer/nieser og besteforeldre. Vi ba ingen av våre tanter/onkler eller søskenbarn. På smurfen har vi fire faddere: min lillebror og hans nå eks-kjæreste, min beste venninne og mannens bestevenn. På nestemann blir det mannens søster, min barndomsvenninne, en av mine kusiner og en av mannens fettere. Endret 30. mars 2008 av monja
Gjest imli Skrevet 30. mars 2008 #17 Skrevet 30. mars 2008 Jeg ser heller ikke nødvendigheten av å be "hele slekta". Jeg har utrolig mange søskenbarn, og kommer ikke til å be noen av disse. Heller ikke tanter og onkler av oss. Det blir kun våre foreldre og søsken, samt faddere med partner. Sannsynligvis blir det bare en fadder utenfor familien, så da begrenser det seg selv.
Helen Skrevet 30. mars 2008 #18 Skrevet 30. mars 2008 Hvor setter dere grensen for hvem som skal komme?? og hvem velger dere som fadder?? Vi har bare bedt barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler, og søskenbarn. Vi har bestandig hatt kun den nærmeste familen som faddere, det har vi valgt fordi jeg har sett så mange tilfeller der barnet og fadderene mister kontakten. Derfor føler jeg det er "tryggest" å velge enten tanter, onkler eller besteforeldre til faddere.
HeleneHarepus Skrevet 30. mars 2008 #19 Skrevet 30. mars 2008 Har invitert dåpsbarnets besteforeldre, oldeforeldre (ikke alle kommer), tanter/onkler, søskenbarn, faddere og selvfølgelig oss i nærmeste familie Har servert snitter, karbonadesmørbrød og kaker i et par, og stek og dessert i et par. Totalt har vi brukt mellom 3000,- og 5000,- alt ettersom. Vi har hatt selskapet hjemme hos oss selv eller hos besteforeldre da de hadde bedre plass enn oss. Har dere lite penger: hva med å lage sodd? Korgfest? Få gjestene til å bidra med en kake el? Lån duker, eller kjøp billig rull med papirduk på Nille? Servietter/lys kan kjøpes rimelig eller dyrt. Blomster trenger jo ikke være annet enn noen rosa/blå st.paulia med aleminiumsfolie på potten.
Gjest Opa Skrevet 2. april 2008 #20 Skrevet 2. april 2008 Det er vel mer det at jeg synes det er horribelt å bruke 10 000,- på dåp Vi kommer til å be våre besteforeldre, foreldre, søsken og deres barn. Faddere blir søsken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå