Gå til innhold

Ringer - igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss i et spesielt hus fra middelalderen, så "middelalder" blir på en måte tema for bryllupet. Jeg har kommet så langt at jeg har funnet ut at det var runer som var skriftsspråket da, og vi kunne tenke oss å skrive med runer på/i ringene våre. Noen som har kjennskap til runealfabetet eller et slags "kjærlighetskved" i runer?? Skal til gullsmed å bestille ringer i morgen, så det begynner å haste.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tristessa
Skrevet

Ring nærmeste arkeologiske museum og spør, eller et universitet. Dróttkvætt er kanskje det mest aktuelle, men du må selv finne en linje du vil ha...

Gjest Tristessa
Skrevet

Angående kjennskap til runealfabetet: futharken, som den kalles, har en litt gøy historie. Futh er nemlig ordet for fi***, ganske merkelig når en tenker på at futh ville vært det samme som abc i våre dager. Så jeg ville ikke hatt det i ringen min...

Av steder på internett kan du skrive navnet ditt, eller noe som helst annet, i runer på ulike hjemmesider, gjør et søk. Men da får du jo selvfølgelig en dirkekte transkribering, ikke noe norrønt.

Skrevet

Det blir kanskje litt på kanten det her, men jeg har sett at MesterGull selger Ringen fra The Lord of the Rings - med inskripsjoner og alt. I gull.

Det kunne jo være et alternativ til en veldig original og middelalderinspirert ring?

Det fordrer vel helst at man liker bøkene/filmene også da, da den ringene begynner å bli veldig kjent av utseende.

Second thought, deler av inskripsjonen betyr "one ring to rule them all, and in the darkness bind them". Det er kanskje ikke _helt_ ideelt å ha i en giftering, men det får jo bli opp til den enkelte å avgjøre.

Mvh Pusekatt

Gjest Anonymous
Skrevet

Snorre (som selges hos bl. ennet Gullfunn) har middelalder- gifteringer! :P

Skrevet

Sikkert kult med runer - men helt ærlig, blingser du ikke litt når du sier at runer var i middelalderen? Det nekter jeg å tro! Runer var det første skriftsspråket, og Snorre Sturlasson skrev ikke med runer.

Men velg gjerne runer, men tidsepoken har du blingsa på.

Gjest Helenius
Skrevet

Imax har et poeng, men i tidlig middelalder suste vel runene fortsatt rundt som grafitti på veggene på Bryggen i Bergen og sånt... Men det var ute som skriftspråk i statsadministrasjonen. Med middelalderskrift tenker jeg mer sånn gotisk skrift!

Uten at jeg kan hjelpe noe mer på spørsmålet...

Gjest Tristessa
Skrevet

Helenius har rett - runer ble brukt i middelalderen. Jeg stusset litt selv, og måtte frem med leksikon og greier, men det stemmer det. Runer ble flittig brukt her til lands langt inn i middelalderen som vårt eget alfabet. Ikke alt som står skrevet i runer er dermed norrønt, en del av Dróttkvætt er for eksempel skrevet på latin.

Skrevet

Tror også at du burde ringe noen historikere eller arkeologer. Kanskje du kan finne noe på internett, men det har du sikkert allerede prøvd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...