Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Vi er et studentpar som skal flytte til en middels stor by for å studere til høsten. Vi søkte barnehageplass for tvillingene, men fikk avslag fordi vi ikke bodde i kommunen! Vi prøvde å si at vi skulle studere der, men det gikk ikke. Vi kunne prøve å søke igjen når vi hadde skaffet oss sted å bo i kommunen. Da vi flyttet hit til Trondheim, var dette ikke noe problem. Da fikk vi plass selv om vi ikke hadde flyttet til byen ennå. Men hva er vanlig praksis? Er litt sjokka, for vi får jo ikke tak i ny bolig før tidligst i juni.
captiva Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Vanlig praksis er at man må ha adresse i den kommunen man søker barnehageplass i.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Men når vi vet at vi skal flytte dit? Nå settes vi sikkert på venteliste da, men havner jo da bakerst i køen. Og hvis vi ikke får barnehageplass til studiestart, så må en av oss droppe studiene kommende semester...
captiva Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Skjønner at det er frustrerende! Men sånn er regelen. Vet om flere som har hatt samme problem,og flere som har mista plasse pga flytting. Man skal BO i samme kommune. Det er ingen student-barnehage knyttet til skolen deres heller?
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Skjønner at det er frustrerende! Men sånn er regelen. Vet om flere som har hatt samme problem,og flere som har mista plasse pga flytting. Man skal BO i samme kommune. Det er ingen student-barnehage knyttet til skolen deres heller? Nei det er ikke det. Og derfor trodde jeg kanskje vi fikk en form for særbehandling eller prioritet eller noe. Men det gjør vi ikke. Vi kunne selvsagt bare ha tatt en fiktiv adresse så lenge, men synes det er feil å måtte lyve på seg en adresse for å få barnehageplass. Jaja, han og jeg får sette oss ned og diskutere hvem av oss som skal legge bort studiene til høsten :-)
annelise Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Man må ikke bo i kommunen, men de som bor der har førsteretten. Første inntaket er over nå, og jeg vil tro det er noen bhg som ikke har fått fyllt opp til høsten, hvorfor ikke ta deg en ringerunde til forskjellige barnehager, gjerne private i første omgang. (min erfaring er at kommunen prioriterer å fylle de kommunale først) Høre om de har ledige plasser, og har de det og du da søker de inn i den bhg vil jeg tro du får plassen de har ledig.. Slik prioriterer vi det i min bhg, har barn der fra andre kommuner, litt sånn første mann til mølla, og vi er private. Men som veldig mange byer har vel ikke byen dere flytter til full barnehage dekning, så hvorfor ikke flytte litt utenfor sentrums området? Jeg bor i en kommune utenfor Bergen, som sliter, men min kommune har full barnehage dekning og vell så det... Lykke til og håper for deres skyld at en av dere slipper droppe studiene...
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Man må ikke bo i kommunen, men de som bor der har førsteretten. Første inntaket er over nå, og jeg vil tro det er noen bhg som ikke har fått fyllt opp til høsten, hvorfor ikke ta deg en ringerunde til forskjellige barnehager, gjerne private i første omgang. (min erfaring er at kommunen prioriterer å fylle de kommunale først) Høre om de har ledige plasser, og har de det og du da søker de inn i den bhg vil jeg tro du får plassen de har ledig.. Men kan vi ringe dem allerede nå eller må vi vente til vi har flyttet dit? Og når kommunend barnehageansvarlige har gitt oss avslag, så tenker jeg at de allerede har fylt opp alle plassene i kommunen?
annelise Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Er godt mulig det ikke er flere plasser, kommer ann på hvor mange som søker plass og alderen på barna. Men skader ikke ta en ringerunde likevel, kan jo være heldig.. Vi har barn i vår barnehage som bor i nabokommunen, til høsten begynner ei jente til fra nabo kommunen. Hun ringte og forhørte seg, fikk plass per tlf men fordi det er noe som heter MD-opptak skal alle søkere gjennom et lukket nettprogram som bare er tilgjengelig for barnehager og kommunene. Er forskjell på dekningen i byen og utenfor, så siden dere ikke har funne bolig enda kan dere jo ta en ringe runde til de nermeste kommunene til skolestedet og.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 Er godt mulig det ikke er flere plasser, kommer ann på hvor mange som søker plass og alderen på barna. Men skader ikke ta en ringerunde likevel, kan jo være heldig.. Vi har barn i vår barnehage som bor i nabokommunen, til høsten begynner ei jente til fra nabo kommunen. Hun ringte og forhørte seg, fikk plass per tlf men fordi det er noe som heter MD-opptak skal alle søkere gjennom et lukket nettprogram som bare er tilgjengelig for barnehager og kommunene. Er forskjell på dekningen i byen og utenfor, så siden dere ikke har funne bolig enda kan dere jo ta en ringe runde til de nermeste kommunene til skolestedet og. Tusen takk for gode råd Så vi kan ringe allerede nå, mener du? Selv om vi ikke har noen adresse å vise frem?
annelise Skrevet 27. mars 2008 #10 Skrevet 27. mars 2008 Siden dere ikke har funne bosted enda er det jo greit å vite hvor det finnes ledige plasser. Og jeg vil virkelig håpe og tro at treffer du på den rette barnehagen og snakker med den rette personen så ordner det seg.., Jeg føler det nye systemet er veldig tungvint..
annelise Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 Vil og råde deg å søke litt etter familiebarnehager, de er små (max 10 plasser)... Om det er sånn der dere flytter til som her så er det nok lettere å finne ledig plass. For i min kommune blir de litt mottarbeidet og prøvd "skvist"ut ved at kommunen fyller opp kommunale og de store., slik jeg har forstått det så er det rimiligere for kommunen... I min kommune er det nesten bare de minste 1-2 år som har problem med å få førstevalg på bhg. Barn under 3 år teller for to, altså om dine tvillinger er under gjelder de for 4 plasser...
captiva Skrevet 27. mars 2008 #12 Skrevet 27. mars 2008 Er godt mulig det ikke er flere plasser, kommer ann på hvor mange som søker plass og alderen på barna. Men skader ikke ta en ringerunde likevel, kan jo være heldig.. Vi har barn i vår barnehage som bor i nabokommunen, til høsten begynner ei jente til fra nabo kommunen. Hun ringte og forhørte seg, fikk plass per tlf men fordi det er noe som heter MD-opptak skal alle søkere gjennom et lukket nettprogram som bare er tilgjengelig for barnehager og kommunene. Er forskjell på dekningen i byen og utenfor, så siden dere ikke har funne bolig enda kan dere jo ta en ringe runde til de nermeste kommunene til skolestedet og. Hm,i den kommunen jeg jobber hjelper det ikke om foreldre ringer bhg osv,alt går gjennom opptakskontoret. For Familebarnehager stiller det seg sikkert annerledes,men vær klar over kvalitetsforskjellen.(Finnes sikkert unntak) Håper det ordner seg,at tvillingene får plass Masse lykke til,utrolig kjedelig om en av dere må gi opp studiene!
annelise Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Helt rett at det må gjennom opptakskontoret, men ringer du får du svar på hvor det er ledig plass og kan da søke de inn der etter samtalen. Min kommune er ikke særlig behjelpelig med å opplyse hvor det er ledig plass. Og om noen takker nei til plass, eller overfører mellom bhg er ikke alltid kommunen de som får det fortest med seg.. Helt enig med kvalitets forskjellen mellom familie barnehager, men det er kvalitets forskjeller mellom de kommunale og. Sånn er det bare vil jeg påstå.
Yummy_Mummy Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 Også er det jo mulig å begynne å kikke etter bolig nå også da. Mange har 3 måneders oppsigelsestid, og da vet i så fall huseier at han skal leie ut på nytt. Dere kan sette inn en annonse i avisa i den byen dere skal til eller dere kan ring på annonser som står i avisa. Vi fikk barnehageplass til vår selvom vi ikke hadde flyttet til kommunen da vi søkte (men hadde adresse, vi hadde 5 måneders overtakelse på huset)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå