Gjest Tidsklemma Skrevet 27. mars 2008 #1 Del Skrevet 27. mars 2008 Flere naboer og venninner av meg bruker polske rengjøringshjelper. De jobber svart, prisen er 120 kr timen (per person). Jeg kunne også godt tenke meg rengjøringshjelp og lurer på følgende: 1) Hvor straffbart er det å ansette en person svart? Kan jeg bli anmeldt for det? Eller må beløpet jeg betaler overskride en viss sum før det blir snakk om en straffereaksjon? 2) Kan jeg be jentene om å jobbe hvitt? Hva må de i såfall gjøre? Er det noe spesielt jeg må gjøre, f.eks lage en kontrakt? Kan jeg da fradragsføre utgiftene på selvangivelsen? Hva er det sannsynlig at tjenesten vil koste meg hvitt? Er det mulig at de polske jentene ikke ønsker å jobbe hvitt, f.eks at de ikke ønsker å betale skatt? 3) Jeg og samboer driver eget firma. Vi bor i en enebolig med 2 etasjer. Den ene etasjen er forbeholdt firmaet. Hittil har vi hatt renhold i kontorene samtidig som vi har gjort rent "i privaten." Er det mulig f.eks å utgiftsføre evt renhold på firmaet? Hva om renholdsbedriften vasker begge etasjene samtidig, både firmalokalene og private rom - må vi da betale en privat regning og en firmaregning, eller kan vi slå det sammen og utgiftsføre alt på firmaet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #2 Del Skrevet 27. mars 2008 1) Det er straffbart uansett. 2) Du kan be dem jobbe hvitt, og du kan ha arbeidsgiveransvar for dem, noe som visstnok er nokså enkelt i slike tilfelle. Da trekker du skatten deres og betaler inn til kemneren. Mer om papirarbeidet vet jeg ikke. Du kan ikke føre fradrag for dette i selvangivelsen - da måtte nok Olav Thomassen vært statsminister og finansminiser noen år først 3) Dere kan utgiftsføre renhold på firmaet - forutsatt at det er hvitt, selvsagt, men jeg tror at hjemmekontor må ha egen utgang for at det skal gå? Det som vaskes av private rom skal ikke utgiftsføres. Dere "kan" gjøre det, men dersom areal eller antall rom er oppgitt på regningen kan det jo oppdages ved bokettersyn, og om det ikke er oppgitt er det mulig regningen ikke er spesifisert nok. Og lov er det nok ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yummy_Mummy Skrevet 28. mars 2008 #3 Del Skrevet 28. mars 2008 Her står det litt om hvordan man gjør det med hvit vaskehjelp: http://forbruker.no/pengenedine/article1582597.ece Dere kan nok få bedriften til å betale for vasking og anse det for å være en frysegode. Det skal nok trolig beskattes, men ejg vet at andre firma har sørge for vasking hjemme hos ansatte, så det er mulig. Se http://www.dagbladet.no/pds/1999/04/28/163875.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #4 Del Skrevet 28. mars 2008 Flere naboer og venninner av meg bruker polske rengjøringshjelper. De jobber svart, prisen er 120 kr timen (per person). Jeg kunne også godt tenke meg rengjøringshjelp og lurer på følgende: 1) Hvor straffbart er det å ansette en person svart? Kan jeg bli anmeldt for det? Eller må beløpet jeg betaler overskride en viss sum før det blir snakk om en straffereaksjon? 2) Kan jeg be jentene om å jobbe hvitt? Hva må de i såfall gjøre? Er det noe spesielt jeg må gjøre, f.eks lage en kontrakt? Kan jeg da fradragsføre utgiftene på selvangivelsen? Hva er det sannsynlig at tjenesten vil koste meg hvitt? Er det mulig at de polske jentene ikke ønsker å jobbe hvitt, f.eks at de ikke ønsker å betale skatt? 3) Jeg og samboer driver eget firma. Vi bor i en enebolig med 2 etasjer. Den ene etasjen er forbeholdt firmaet. Hittil har vi hatt renhold i kontorene samtidig som vi har gjort rent "i privaten." Er det mulig f.eks å utgiftsføre evt renhold på firmaet? Hva om renholdsbedriften vasker begge etasjene samtidig, både firmalokalene og private rom - må vi da betale en privat regning og en firmaregning, eller kan vi slå det sammen og utgiftsføre alt på firmaet? Hvitt, så må du betale mye mere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 28. mars 2008 #5 Del Skrevet 28. mars 2008 Hvitt, så må du betale mye mere. Det kommer selvsagt an på hva dere avtaler som timelønn. Timelønnen blir ikke automatisk høyere dersom du betaler "hvit" vaskehjelp. Imidlertid er det kanskje sannsynlig at vedkommende vaskehjelp vil ha høyere timebetaling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå