Gå til innhold

Speilrefleks eller vanlig digitalkamera?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trenger et nytt kamera, og vurderer å kjøpe et speilreflekskamera. Men er disse virkelig så mye bedre enn "vanlige" kameraer at de er verdt den høyere prisen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig anpå behovet. For meg er det verdt det, for kjæresten min som ikke kan noe som helst om foto og heller ikke har den store interessen, er det ikke verdt det.

Skrevet

Vel, jeg synes det absolutt er verdt det, men det kommer veldig an på behovet. Selv om kameraet koster en del, så er det nok et kamera jeg kommer til å ha mye lenger enn digitalkameraet jeg har.

Mvh Yvonne :duskedame:

Gjest Gjest
Skrevet

Det var et digitalt speilreflekskamera jeg tenkte på.

Skrevet (endret)
Det var et digitalt speilreflekskamera jeg tenkte på.

Ja, skjønte det. :) Jeg har det selv, altså digitalt speilreflekskamera. Når jeg skrev det over, refererte jeg henholdsvis til mitt eget digitale speilreflekskamera og til mitt helt ordinære "vanlige" digitalkamera (altså, ikke speilreflekskamera), mao - jeg har har to kameraer. ;)

Endret av Yvonne
Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel gjerne speilreflekskameraet som er et vanlig kamera da, men det trenger jeg vel ikke henge meg opp i.

Jeg ville gått for digitalt speilrefleks. Feks Nikon D40X. Kjempefint kamera for en vanlig hobbyfotograf, og lite og lett nok til å ha med på ferie..

Skrevet

Jeg har begge deler og jeg ville ikke bytta vekk mitt digitale speilreflekskamera mot noe. Jeg bruker nesten bare det.

Skrevet
Det er vel gjerne speilreflekskameraet som er et vanlig kamera da, men det trenger jeg vel ikke henge meg opp i.

Jeg ville gått for digitalt speilrefleks. Feks Nikon D40X. Kjempefint kamera for en vanlig hobbyfotograf, og lite og lett nok til å ha med på ferie..

Det kommer jo an på hva du mener med det og legger i det, skrev jo faktisk vanlig med "" av en grunn. Mange av mine venner har det og derfor veldig "vanlig", mens for andre vil det som ikke kan kalles speilrefleks være mer "vanlig". Så det er vel strengt tatt et spørsmål om hvordan man ser på det.

Men jeg er enig i anbefalingen din, har selv speilreflekskameraet som du nevner her og meget fornøyd med det.

Gjest Grafica
Skrevet

Hva slags bilder tar du? Er det snapshots på juletrefest og ferieturer med familien? For da trenger du virkelig ikke speilrefleks, bare det godt kompaktkamera...

"alle" skal liksom ha speilrefleks nå, men med mindre man faktisk har en interesse for, og KUNNSKAP OM, fotografi, trenger man ikke mer enn et godt kompaktkamera. Speilrefleks er tungvint å sette seg inn i, og de fleste "familiefotografer" som kjøper seg speilrefleks kjører som regel på auto-modus hele tiden... Bortkastede penger, man får akkurat det samme bildet, i en unødvendig høy oppløsning, og til mye høyere pris.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva slags bilder tar du? Er det snapshots på juletrefest og ferieturer med familien? For da trenger du virkelig ikke speilrefleks, bare det godt kompaktkamera...

"alle" skal liksom ha speilrefleks nå, men med mindre man faktisk har en interesse for, og KUNNSKAP OM, fotografi, trenger man ikke mer enn et godt kompaktkamera. Speilrefleks er tungvint å sette seg inn i, og de fleste "familiefotografer" som kjøper seg speilrefleks kjører som regel på auto-modus hele tiden... Bortkastede penger, man får akkurat det samme bildet, i en unødvendig høy oppløsning, og til mye høyere pris.

Det er ikke helt sant at bildet blir det samme. Bildene vi får nå er MYE bedre enn det vi fikk med vanlig digitalt kamera. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Vi bruker auto og noen tilleggsfunksjoner - men det er mye detaljer jeg ikke orker å sette meg inn i. Jeg har et Canon 400D og det er et genialt kamera. Jeg har aldri fått så mange gode bilder før jeg... Fantastisk rett og slett!

Gjest Grafica
Skrevet

Kommer helt ann på hvor godt kompaktkamera man har, det. Man får kompaktkamera som er opp til 8-10 megapixler også nå. Speilrefleks er laget for fotografer.

Skrevet
Man får kompaktkamera som er opp til 8-10 megapixler også nå. Speilrefleks er laget for fotografer.

Det gjør man. Men antall megapixler betyr null og niks når det kommer til bildekvalitet. Om antallet i det hele tatt har noe å si så er det i negativ retning.

Speilrefleks er ikke laget eksklusivt for fotografer (hva nå enn som legges i det begrepet). Entry-segmentet i speilrefleksmarkedet er beregnet på vanlige folk som ønsker bedre kvalitet enn kompaktkamera kan gi dem. Fotografer som bruker kameraet en del vil oppleve de billigste husene som begrensende rett og slett fordi de er litt tungvinte i forhold til entusiast- og proffmodellene.

Når valget står mellom speilrefleks og kompakt så er det et grunnleggende spørsmål man bør stille seg selv. Kommer du til å ta det med deg og bruke det? Det er jo tross alt en del mer tungvint å ha med seg.

Skrevet (endret)

Sier meg enig med Dru. Du kan jo mer om foto enn det jeg kan, men det er ikke vanskelig å merke forskjellen på kompaktkamera og speilreflekskameraet mitt. Og mitt kompaktkamera har over 8 megapixler, men allikevel opplever jeg det som noe "dårligere". Jeg liker å ta bilder (og da ikke kun av venner etc) og kompaktkameraet kan ikke måle seg med speilreflekskameret. Speilreflekskameraet er litt mer tungvindt å drasse med seg, men tar bedre bilder og derfor verdt pengene. Jeg er absolutt ikke noen proff fotograf, men jeg kunne tenkt meg å lære mer.

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...