Gjest Oppgitt mamma Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Jenta mi på snart 9 har vært i byen og kjøpt en ting til 300 kroner som hun ikke har bruk for i det hele tatt. Har jeg som mor rett til å levere gjenstanden tilbake til butikken og kreve å få pengene igjen? Mao heve få hevet kjøpet? Da hun kjøpte gjenstanden fikk hun sprayet på en lukt slik at det skulle lukte "godt" av den. Regner med lukten vil forsvinne om noen dager.
Brunhilde Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Nei, tror ikke du har mye å kommet etter her. Hvorfor sender du henne til byen med så mye penger hvis hun ikke skal bruke dem?
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Du kan ikke kreve å få hevet kjøpet, nei. Du må nok forholde deg til butikkens vanlige bytteregler. Heve kjøpet har man kun krav på hvis det er noe veldig galt med varen, ikke hvis man oppdager at man ikke har bruk for den.
Gjest oppgitt mamma Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Nei, tror ikke du har mye å kommet etter her. Hvorfor sender du henne til byen med så mye penger hvis hun ikke skal bruke dem? Avtalen var at hun skulle få være i byen alene i 1 time. Hun skulle få handle seg noe hun hadde lyst på for 100 kroner. Uten at jeg var klar over det hadde hun i tillegg lurt med seg 300 fra sparebøssen sin.
Gjest 1111 Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Her er det bare å godta at du har sendt med jenta di for mye penger. . Til trøst kan jeg fortelle deg at min 10 åring svei av 700 kr på tull og kafeteriabesøk med venninden. Hun hadde tatt med hele lommeboka si uten at jeg visste om det. Var ikke mye å gjøre med det annet enn å ta en samtale med henne om pengers verdi og sparing.
Gjest oppgitt mamma Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Ingen regler om at man kan heve kjøp gjort av mindreårige? Mener å huske at det var noe slik fra den tiden jeg hadde rettslære/kjøpsloven på vgs (riktignok noen tiår siden).
Rosalie Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Ingen regler om at man kan heve kjøp gjort av mindreårige? Mener å huske at det var noe slik fra den tiden jeg hadde rettslære/kjøpsloven på vgs (riktignok noen tiår siden). Nei. Barn kan ikke inngå kontrakter, dvs. de kan ikke handle på krita eller nedbetaling, og de kan heller ikke inngå avtale om kredittkort. Men de kan fint handle for penger de har i hånda.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 Ingen regler om at man kan heve kjøp gjort av mindreårige? Mener å huske at det var noe slik fra den tiden jeg hadde rettslære/kjøpsloven på vgs (riktignok noen tiår siden). Hvordan har du tenkt å bevise at kjøpet er gjort av en mindreårig, da? Er det kjøpt i en vanlig butikk, over disk, så tror jeg ikke det er noe håp. Du kan jo ta kontakt med forbrukerrådet.
Cilla Skrevet 27. mars 2008 #10 Skrevet 27. mars 2008 Jeg hadde ikke brydd meg om tapet av pengene/heving av kjøpet, og heller brukt anledningen til å lært datteren min om bruk av penger, verdi og sparing.
Gjest HB Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 Har hun kvittering da? I så fall står det kanskje noe om bytteregler der? Jeg fikk penger tilbake på et par sko (ubrukt vare byttet innen 8 dager) kun fordi jeg oppdaget at jeg hadde et par allerede. Dårlig grunn fra min side og jeg håpet i beste fall på en tilgodelapp, men fikk penger tilbake uten diskusjon. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest_Lise79_* Skrevet 27. mars 2008 #12 Skrevet 27. mars 2008 Da hun kjøpte gjenstanden fikk hun sprayet på en lukt slik at det skulle lukte "godt" av den. Regner med lukten vil forsvinne om noen dager. Hva i all verden har dette med saken å gjøre? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #13 Skrevet 27. mars 2008 Tror neppe det er noe grunnlag for å få noen penger igjen ut fra hennes alder. Derimot så er det mulig for deg å spørre om å få igjen penger eller eventuelt bytte den dersom butikken er velvillig. Jeg regner med at dere bor på en liten plass siden hun kan reise uten voksne til "byen" så da er det kanskje lettere?
Gjest oppgitt mamma Skrevet 27. mars 2008 #14 Skrevet 27. mars 2008 Jeg hadde ikke brydd meg om tapet av pengene/heving av kjøpet, og heller brukt anledningen til å lært datteren min om bruk av penger, verdi og sparing. Er jo det jeg har lyst til å lære henne da. At hun har brutt avtalen hun og jeg ble enige om og at hun må levere tilbake det hun har kjøpt. Har hun kvittering da? I så fall står det kanskje noe om bytteregler der? Jeg fikk penger tilbake på et par sko (ubrukt vare byttet innen 8 dager) kun fordi jeg oppdaget at jeg hadde et par allerede. Dårlig grunn fra min side og jeg håpet i beste fall på en tilgodelapp, men fikk penger tilbake uten diskusjon. Hilsen Lille meg Jeg har kvitteringen og skal prøve få byttet varen tilbake. Men jeg har jo ingen rett til å få pengene tilbake og ender kanskje i beste fall opp med en tilgodelapp. Derfor lurte jeg på om jeg hadde noen krav på å få hevet kjøp gjort av mindreårige. Men det er vel som Wadjet sier bare når det gjelder kontrakter.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #15 Skrevet 27. mars 2008 Hva i all verden har dette med saken å gjøre? :klø: At det kan være grunn nok til at butikker ikke vil ta imot varen igjen. For at man skal få levert inn en vare kreves det som regel at varen er i sin opprinnelige stand.
Rosalie Skrevet 27. mars 2008 #16 Skrevet 27. mars 2008 Hvis du vil lære henne en lekse, så ta fra henne uke-/lommepengene fram til de 300 er "tilbakebetalt".
Gjest oppgitt mamma Skrevet 27. mars 2008 #17 Skrevet 27. mars 2008 Hva i all verden har dette med saken å gjøre? :klø: At varen var tilpasset kundens ønsker.
Gjest oppgitt mamma Skrevet 27. mars 2008 #18 Skrevet 27. mars 2008 Gud bedre så mange lesere. Fint at noe engasjerer. Hvis du vil lære henne en lekse, så ta fra henne uke-/lommepengene fram til de 300 er "tilbakebetalt". Det blir vel ikke rett. Det er jo hennes penger, men jeg har ikke gitt henne lov til å bruke dem på tull. Pengene skulle gå til sparing til ny sykkel.
Rosalie Skrevet 27. mars 2008 #19 Skrevet 27. mars 2008 Gud bedre så mange lesere. Fint at noe engasjerer. Det blir vel ikke rett. Det er jo hennes penger, men jeg har ikke gitt henne lov til å bruke dem på tull. Pengene skulle gå til sparing til ny sykkel. OK, men da lar du henne helt slippe straff, da. Var bare et forslag for at hun skulle lære verdi av penger.
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 27. mars 2008 #20 Skrevet 27. mars 2008 Gud bedre så mange lesere. Fint at noe engasjerer. Det blir vel ikke rett. Det er jo hennes penger, men jeg har ikke gitt henne lov til å bruke dem på tull. Pengene skulle gå til sparing til ny sykkel. Nå tar det jo lengre tid å få en ny sykkel og det bør vel være en god lærepenge for henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå