Gjest Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Jobber for tiden i et vikar byrå og er sykemeldt etter en ulykke på jobben. Men det jeg plutselig kom til å tenke på var det at nå har jeg vært sykemeldt i godt over 14 dager, og da er det vel staten (nav?) som betaler sykepenger, men får man penger når man på en måte ikke jobber. For jeg får jo ingen jobber når jeg er sykemeldt. Er det noen som har vært borti dette før? Jeg fikk jo ikke penger for de første 14 dagene ettersom man må være hos et firma i over en måned før man får penger de førte 14 dagene (eller var det 16 dager). Barer lurer ettersom jeg må ha penger, så enten må jeg ta ut feriepengene nå eller så får jeg håpe jeg får penger fra nav. Noen som har vært borti dette selv?
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Vikarbyrået skal betale deg sykepenger de første 14 dagene før det blir overført NAV. Du må skrive timeliste (fylle ut som syk). Dette betinger selvfølgelig at du er ferdig med den "karantene" tiden ved nyansettelse.
Gjest Britt Banditt Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Har du kun hatt den jobben du har fått nå gjennom vikarbyrået, eller jobbet du gjennom vikarbyrået før også (Med mindre enn 2 ukers pause mellom jobbene)? Hvis du har jobbet der i mindre enn 4 uker (vikarbyrået, går nemlig ikke bare på firmaet som du er leid ut til) så har du ikke rett på sykepenger fra dem, nei, og jeg tviler vel egentlig på at du har rett på noe fra NAV heller (det er jeg ikke sikker på).
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Jeg har jobbet hos vikarbyrået siden november i fjor. Var sykemeldt en liten stund i desember (da hadde jeg jobbet hos et firma siden starten av desember) og da fikk jeg beskjed om at ejg må ha jobbet hos et firma i minst en måned for å få penger ved sykemelding. Men hvis man f.eks er jobbsøkende, og blir sykemeldt, så får man ikke penger?
Gjest Britt Banditt Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 (endret) Jeg har jobbet hos vikarbyrået siden november i fjor. Var sykemeldt en liten stund i desember (da hadde jeg jobbet hos et firma siden starten av desember) og da fikk jeg beskjed om at ejg må ha jobbet hos et firma i minst en måned for å få penger ved sykemelding. Men hvis man f.eks er jobbsøkende, og blir sykemeldt, så får man ikke penger? Man blir vel egentlig ikke sykemeldt hvis man ikke har en jobb å bli sykemeldt fra (altså hvis man er jobbsøkende)? Nå vet jeg ikke hvordan det er, siden eneste gang jeg har vært sykemeldt var jeg det i tre dager eller noe sånt. Men hvor lenge jobbet du i det firmaet før du ble sykemeldt, og hadde du over 2 ukers mellomrom mellom dette oppdraget og forrige oppdrag? Jeg har bare erfaring fra et vikarbyrå, men der er det hvertfall sånn at man ikke må opparbeide seg nye 4 uker for å få rett på sykepenger dersom det har vært mindre enn 2 uker mellom oppdragene (er jo ofte man får korte oppdrag, derfor er det jo teit om man aldri skal kunne få sykepenger). Endret 27. mars 2008 av Britt Banditt
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Jobber for tiden i et vikar byrå og er sykemeldt etter en ulykke på jobben. Men det jeg plutselig kom til å tenke på var det at nå har jeg vært sykemeldt i godt over 14 dager, og da er det vel staten (nav?) som betaler sykepenger, men får man penger når man på en måte ikke jobber. For jeg får jo ingen jobber når jeg er sykemeldt. Er det noen som har vært borti dette før? Jeg fikk jo ikke penger for de første 14 dagene ettersom man må være hos et firma i over en måned før man får penger de førte 14 dagene (eller var det 16 dager). Barer lurer ettersom jeg må ha penger, så enten må jeg ta ut feriepengene nå eller så får jeg håpe jeg får penger fra nav. Noen som har vært borti dette selv? Du har ingen arbgiver,men du kan ha krav på sykepenger fra NAV. Om du hadde arb.giver en annen plass eller gikk arb.ledig, så får du sykepenger fra nav. Samme summen som du ville fått i ledighetstrygd
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Man blir vel egentlig ikke sykemeldt hvis man ikke har en jobb å bli sykemeldt fra (altså hvis man er jobbsøkende)? Nå vet jeg ikke hvordan det er, siden eneste gang jeg har vært sykemeldt var jeg det i tre dager eller noe sånt. Men hvor lenge jobbet du i det firmaet før du ble sykemeldt, og hadde du over 2 ukers mellomrom mellom dette oppdraget og forrige oppdrag? Jeg har bare erfaring fra et vikarbyrå, men der er det hvertfall sånn at man ikke må opparbeide seg nye 4 uker for å få rett på sykepenger dersom det har vært mindre enn 2 uker mellom oppdragene (er jo ofte man får korte oppdrag, derfor er det jo teit om man aldri skal kunne få sykepenger). Jeg har jobbet hos vikarbyrået siden 1 november. Der jeg jobbet nå hadde jeg bare jobbet en uke. Og hadde ikke opphold mellom dette oppdraget og forrige. Fra jeg startet 1 november er det kun 3-4 dager jeg ikke har jobbet og da ikke sammenhengende. Godt mulig de bare prøver å slippe å unna å betale penger, men hvis man skal det så må man jo det.
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Du har ingen arbgiver,men du kan ha krav på sykepenger fra NAV. Om du hadde arb.giver en annen plass eller gikk arb.ledig, så får du sykepenger fra nav. Samme summen som du ville fått i ledighetstrygd Så vikarbyrået tels ikke som arbeidsgiver? Er de som lønner meg og har ansvaret for meg o.s.v.
Gjest Britt Banditt Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 (endret) Så vikarbyrået tels ikke som arbeidsgiver? Er de som lønner meg og har ansvaret for meg o.s.v. Vikarbyrået er din arbeidsgiver. Hvilket vikarbyrå gjelder det? Hvis det er Adecco så har du hvertfall rett på sykepenger (dobbeltsjekket nettopp også), det sto i personalhåndboken deres at du må ha jobbet for byrået, og ikke for oppdragsgiver, i 4 uker. Merkelig om ikke det samme gjelder andre steder syns jeg (i så fall veldig dårlig). Endret 27. mars 2008 av Britt Banditt
Amadea Skrevet 27. mars 2008 #10 Skrevet 27. mars 2008 Ut i fra det du har skrevet og det jeg husker fra min tid i vikarbyrå mener jeg at du har rett på sykepenger fra vikarbyrået. Jeg ville også sjekket ut hva slags rettigheter du har i forhold til at du er sykemeldt pga en arbeidsulykke. Jeg råder deg til å snakke med verneombudet både der du var på oppdrag sist og ved vikarbyrået. God bedring!
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 Vikarbyrået er din arbeidsgiver. Hvilket vikarbyrå gjelder det? Hvis det er Adecco så har du hvertfall rett på sykepenger (dobbeltsjekket nettopp også), det sto i personalhåndboken deres at du må ha jobbet for byrået, og ikke for oppdragsgiver, i 4 uker. Merkelig om ikke det samme gjelder andre steder syns jeg (i så fall veldig dårlig). Talent vikarbyrå i drammen. Tror ikke de er så mange andre steder. I følge alle jeg har prata med syntes alle dette er rart, så får se hva nav sier for noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå