Gå til innhold

Satte mødre

Anbefalte innlegg

Gjest husmoren
Skrevet

Hva er det som skjer med enkelte damer med en gang de er blitt etablert, gjerne deres bedre halvpart også?

Synes jeg ser sjuskete halvfeite mødre rundt omkring overalt.

Virker ikke helt som om de bryr seg om hvordan de ser ut lenger. Lar kroppen forfalle, og blir til skikkelige kjerringer.

Kjekke og greie damer, men hvorfor gjør enkelte dette?

Er ikke den mest forfengelige typen sjøl, bruker ikke all verden av penger på meg selv(med tre barn blir de prioritert føst) men liker alikavel å føle meg vel.

Står opp og kler meg for meg selv, vil føle meg litt ok.

Trener for å holde kroppen i noenlunde form og føler meg mye bedre med meg selv.

Synes det er trist at flotte oppegående damer glemmer seg selv og lar seg forfalle!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva er det som skjer med enkelte menn med en gang de er blitt etablert, gjerne deres bedre halvpart også?

Synes jeg ser sjuskete halvfeite fedre rundt omkring overalt.

Virker ikke helt som om de bryr seg om hvordan de ser ut lenger. Lar kroppen forfalle, og blir til skikkelige gubber.

Kjekke og greie menn, men hvorfor gjør enkelte dette?

Synes det er trist at flotte oppegående menn glemmer seg selv og lar seg forfalle!

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet
:ler: Akkurat, og mer har jeg ikke å si om temaet. :vin:
Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er usaklig å dra oss menn inn i denne diskusjonen. Er ikke noe krav til at vil skal ta oss ut. Damer derimot ........!

Gjest Sjuskete mor
Skrevet

Skyldig! Jeg er en "sjuskete mor" som har latt meg selv forfalle...

Hvorfor jeg gjør det? Godt spørsmål!

De fleste av hverdagsklærne mine er 10-15 år gamle, og selv om jeg har stelt godt med dem ser de sjuskete ut selv om de er rene... det skal godt gjøres å se velstelt ut i så gamle hverdagsklær.

Så spør du kanskje hvorfor jeg ikke har fornyet garderoben... svaret er enkelt: jeg har ikke hatt råd, det er alltid noe annet som må prioriteres først! (Og da spesielt barnas behov, mannen har heller ikke byttet ut garderoben de siste årene)

Det er først det siste året at jeg har kunnet begynne å bytte ut noen av klærne mine, og da ett plagg om gangen.

Make-up har vært et fremmedord, hvert produkt blir vurdert som enten nødvendig/unødvendig, og det unødvendige har fått ligge!

Det samme gjelder hårfarge og frisørbesøk...

Hver krone har blitt snudd og vendt på.

Halvfeit er jeg kanskje, jeg vet ikke helt... bruker størrelse 38, så jeg er vel temmelig gjennomsnittlig tenker jeg, men med uformelige klær ser jeg nok større ut enn jeg egentlig er...

Alt i alt ser jeg nok sjuskete og ustelt ut, men jeg vet at både jeg og klærne mine er rene, og jeg føler meg vel så lenge jeg vet at jeg har gjort det beste ut i fra de ressursene jeg har tilgjengelig. ;)

Skrevet
Skyldig! Jeg er en "sjuskete mor" som har latt meg selv forfalle...

Hvorfor jeg gjør det? Godt spørsmål!

De fleste av hverdagsklærne mine er 10-15 år gamle, og selv om jeg har stelt godt med dem ser de sjuskete ut selv om de er rene... det skal godt gjøres å se velstelt ut i så gamle hverdagsklær.

Så spør du kanskje hvorfor jeg ikke har fornyet garderoben... svaret er enkelt: jeg har ikke hatt råd, det er alltid noe annet som må prioriteres først! (Og da spesielt barnas behov, mannen har heller ikke byttet ut garderoben de siste årene)

Det er først det siste året at jeg har kunnet begynne å bytte ut noen av klærne mine, og da ett plagg om gangen.

Make-up har vært et fremmedord, hvert produkt blir vurdert som enten nødvendig/unødvendig, og det unødvendige har fått ligge!

Det samme gjelder hårfarge og frisørbesøk...

Hver krone har blitt snudd og vendt på.

Halvfeit er jeg kanskje, jeg vet ikke helt... bruker størrelse 38, så jeg er vel temmelig gjennomsnittlig tenker jeg, men med uformelige klær ser jeg nok større ut enn jeg egentlig er...

Alt i alt ser jeg nok sjuskete og ustelt ut, men jeg vet at både jeg og klærne mine er rene, og jeg føler meg vel så lenge jeg vet at jeg har gjort det beste ut i fra de ressursene jeg har tilgjengelig. ;)

jøss...visste ikke at det var så ille fatt med noen i 2008 at man måtte gå rundt i 15 år gamle klær.....

Skrevet

Hva med å bare akseptere at det finnes mennesker som overhodet ikke er interessert i klær og hår og sminke, men som føler seg vel uansett?

Skrevet
Hva med å bare akseptere at det finnes mennesker som overhodet ikke er interessert i klær og hår og sminke, men som føler seg vel uansett?

Poenget med spørsmålet var muligens hvorfor noen kvinner lar seg forfalle umiddelbart etter at de har etablert seg og fått barn. Altså, at kvinnene så freshe og velstelte ut før de fikk seg mann og barn. Man kan jo også uansett klare å se velstelt ut selv om man ikke er nevneverdig opptatt av klær/hår/sminke?

;)

I min omgangskrets har de aller fleste blivende mødre fra dag én vært ganske så bevisste på at de ikke vil la seg forfalle selv om de blir mammaer. Jeg synes i grunnen de ser like bra ut som de gjorde før.

Men jeg kjenner et par unntak, som etter at de satte barn til verden, kun dasser rundt i slitne joggebukser og kanskje ikke er like ivrige med dusjen. Og denne tilstanden har vedvart etter babyperioden også. Litt trist i grunn, man burde kunne holde seg normalt "ren og pen" selv om man har satt barn til verden.

Skrevet
Hva er det som skjer med enkelte damer med en gang de er blitt etablert, gjerne deres bedre halvpart også?

Synes jeg ser sjuskete halvfeite mødre rundt omkring overalt.

Virker ikke helt som om de bryr seg om hvordan de ser ut lenger. Lar kroppen forfalle, og blir til skikkelige kjerringer.

Kjekke og greie damer, men hvorfor gjør enkelte dette?

Er ikke den mest forfengelige typen sjøl, bruker ikke all verden av penger på meg selv(med tre barn blir de prioritert føst) men liker alikavel å føle meg vel.

Står opp og kler meg for meg selv, vil føle meg litt ok.

Trener for å holde kroppen i noenlunde form og føler meg mye bedre med meg selv.

Synes det er trist at flotte oppegående damer glemmer seg selv og lar seg forfalle!

Til og med datteren min la merke til dette da hun var 13, og vi bodde i et område med mange som fikk barn:)

Hun spurte meg en dag om hvorfor damer som fikk barn forandret seg sånn i forhold til hvordan de var før.....

Gjest Sjuskete mor
Skrevet
jøss...visste ikke at det var så ille fatt med noen i 2008 at man måtte gå rundt i 15 år gamle klær.....

Og jeg visste ikke at det var vanlig å bruke på tusenvis av kroner hver måned på klær før det ble slått stort opp som en sensasjon i aviser og på tv at noen hadde sluttet å gjøre det....

Og hvis du hadde fulgt med på fattigdomsdebatten hadde du sett at jeg ikke er den eneste som bruker gamle klær. :) (Ikke at jeg har vært fattig, men vi har levd på et stramt budsjett der barn og hus har blitt prioritert)

Og dessuten, hva er problemet med å bruke 15 år gamle klær så lenge de er hele og rene?

De blir litt falmete i fargen og mister litt elastisitet etter å ha blitt vasket noen titalls ganger, men jeg degraderer dem først til hageklær/maleklær før de ender opp som filler.

Jeg kunne ha fortalt om bakgrunnen, om hvordan vi kjøpte katta i sekken (hus)for 15 år siden og måtte prioritere totalrenovasjon for i hele tatt å kunne leve i huset, og at jeg siden den gang har "brukt opp" en velfylt, men etterhvert sliten, garderobe, men det har ingen hensikt å gå i detaljer.

Du får bare godta at vi er forskjellige, og prioriterer ulikt. :)

Skrevet

Hvorfor man lett forfaller litt når man blir mor...?

Ehm... Tid? Penger? Det finnes plutselig noe viktigere i livet?

Ikke f om datteren min lar meg stå i fred på badet en time hver morgen.

Ikke f om jeg prioriterer hyppige frisørbesøk og alt det nye av moteklær.

Og ikke f om jeg synes det viktigste i livet er utseendet mitt.

Men jeg ser ikke sjuskete ut, likevel. Jeg har samme kles-stil nå som før fødselen. Jeg liker absolutt å se bra ut. Men... Det er ingen krise om jeg må gå uten sminke, og med håret i en ulekker hårtopp iblandt.

Det gjør bare helgene ekstra morsomme! Når jeg har tid til å stæsje skikkelig :)

Skrevet

Men har man egentlig råd til å få barn hvis man ikke har råd til klær? Jeg bare spør...

Gjest Golden Girl
Skrevet

Jeg skjønner godt at det kan skje lett, jeg.

Man er opptatt med barnestell 24 timer i døgnet, og når man har litt tid for seg selv vil man kanskje slappe av. Har vel ikke overskudd til å shoppe eller trene, tenker jeg. Og også når ungene blir eldre. De skal jo stadig gis mat, kjøres på trening, hjelpes med lekser. Og så er det husvask, klesvask, innkjøp av varer, og... ja. Jobben. Er det rart at sofaen og TV'n er god, sier jeg bare.

Er IKKE i denne situasjonen selv, men jeg kan forestille meg at det er veldig, veldig lett å komme i den. Synes ikke det er så vanskelig å forestille meg.

Gjest Sjuskete mor
Skrevet
Men har man egentlig råd til å få barn hvis man ikke har råd til klær? Jeg bare spør...

Det kan jo hende at den økonomiske situasjonen endret seg etter at barna ble født. Hva skal man gjøre da? Kvitte seg med barna (sorry, jeg har ikke råd til å kjøpe meg klær, så noen andre får ta vare på dere), eller gjøre det beste ut av en tøff situasjon?

Jeg bare spør...

Gjest Gjest
Skrevet

Vet ts noe om hvordan disse kvinnene så ut før de fikk barn? Kanskje ts ser de sjuskete damene bedre enn de som steller seg?

Jeg har selv intrykk av at mødre i alderen 25 til 40 steller godt med seg selv og se freshe og velstelte ut.

Rart med det at vi ser ting så forskjellig.

Men at dette skjer med noen, ja det er det ingen tvil om. Sikkert ca like mange kvinner som menn tenker jeg...

Skrevet

Hehe! Ja, det har man. Barna har det sikkert helt ypperlig selv om mor og far har slitte bukser. Det er ikke akkurat dèt det går på.

Og som regel har mor og far slitte bukser, fordi pengene går til viktigere ting. Ikke fordi de har null cash, og risikerer å sulte barna.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror dette er et fenomen som kan slå inn hos en del når de er vel etablerte i et forhold. Fram med joggedressen, sett opp håret i en strikk og vabb rundt. Mannfolk er forresten like ille.

Så fort de har fått dama på kroken, så spiller det ingen rolle hvordan man ser ut, eller tar seg ut. Raping, fising, klø seg her og der...slutte å barbere seg og dusje hver dag...

Er man derimot singel dame, det være seg med eller uten barn, tar man gjerne bedre vare på seg selv. Da må man stelle seg, holde seg slank og se bra ut. Drømmeprinsen kan jo plutselig dukke opp....

Selv har jeg alltid vært nøye med hvordan jeg ser ut, uansett livssituasjon og hvor jeg skal. Steller meg like godt om jeg skal på jobb, på besøk, på shopping, på byen eller what ever.

Jeg har heller ikke råd til å bruke masse penger på klær og stæsj til meg selv, da jeg er alenemamma, men jeg viser meg ikke offentlig i slaskeklærne mine. (De er forbeholdt kos i sofa`n når ingen andre ser meg)

Gjest Gjest_selva_*
Skrevet
Hva er det som skjer med enkelte menn med en gang de er blitt etablert, gjerne deres bedre halvpart også?

Synes jeg ser sjuskete halvfeite fedre rundt omkring overalt.

Virker ikke helt som om de bryr seg om hvordan de ser ut lenger. Lar kroppen forfalle, og blir til skikkelige gubber.

Kjekke og greie menn, men hvorfor gjør enkelte dette?

Synes det er trist at flotte oppegående menn glemmer seg selv og lar seg forfalle!

Så enig!!!! Ølmage og rørleggerrompe ...ush

Skrevet
Hehe! Ja, det har man. Barna har det sikkert helt ypperlig selv om mor og far har slitte bukser. Det er ikke akkurat dèt det går på.

Og som regel har mor og far slitte bukser, fordi pengene går til viktigere ting. Ikke fordi de har null cash, og risikerer å sulte barna.

Jeg har bare opplevd ei tidligere venninne som alltid så veldig fresh ut før hun fikk barn. Etter det gikk hun bare i kjerringklær. Og hun måtte låne 50 kroner av meg til mat for å klare seg til neste lønning. 50 kroner! Sier ikke at det gjelder alle, men det finnes i alle fall eksempler.

Skrevet
Jeg har bare opplevd ei tidligere venninne som alltid så veldig fresh ut før hun fikk barn. Etter det gikk hun bare i kjerringklær. Og hun måtte låne 50 kroner av meg til mat for å klare seg til neste lønning. 50 kroner! Sier ikke at det gjelder alle, men det finnes i alle fall eksempler.

Ja, men jeg kjenner ingen enslige foreldre som aldri har måttet låne penger nå og da. Barna har hatt det fint, de. Sånt er ikke så krise som det kan virke. 50 kroner rekker langt hvis de må... Synes folk med dårlig råd og barn er flinke, jeg. Det er jo ikke en situasjon man går og drømmer om, men det går jo som regel fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...