Gå til innhold

"Generalprøve"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å ha generalprøve på vielsen dagen før bryllupet? Sånn for å få vite hvordan det foregår og liksom øve? :) Jeg aner jo egentlig ikke hvordan en vielse foregår og hvor man skal sitte og sånt, så jeg kunne tenkt med generalprøve.

Skal dere andre ha det? :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ikke ha øvelse dagen før. Men når vi skal ha samtale med presten går vi gjennom vielsen der..

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Det er vel vanlig at en går igjennom slike ting med presten før vielsen? Kan være en fordel å ha med forloverne.

Personlig kunne jeg aldri tenkt meg slik rehearsal dinner som de har dagen før bryllup i USA. Må da ta vekk noe av spenningen med giftemål..? Jaja, ikke aktuelt for meg uansett.

Skrevet

Vi hadde "generalprøve" i kirka på torsdagen før vielsen. Da samler presten alle parene som skal gifte seg der den påfølgende lørdangen (men i vårt tilfelle var det bare oss, fordi de andre som skulle gifte seg der hadde leid krika men hadde med egen prest og derfor eget opplegg, av ulike grunner) og vi gikk gjennom hvor vi skulle sitte, hva vi skulle gjøre, vi hadde med ene forloveren (den andre var ikke kommet til byen) samt mine foreldre (pappa skulle føre meg opp) og øvde litt på overlevring fra pappa til brudgom og sånn. I tillegg avtalte vi inngang og utgangsmars, salmer til vielsen, hvilke tekster som skulle leses, og av hvem (våre søsken gjorde det)

En slik generalprøve/gjennomgang i kirka er så vidt jeg vet vanlig i de fleste kirker. Dere må jo uansett ha en prat med presten, om praktiske ting som salmer og tekster (i tillegg til den "presemsatamlen" som går på hvem dere er og hva dere tenker om ekteskapet og sånn da) så dette ordner seg nok, dere får helt sikkert vite hvor dere skal sitte og hvor dere skal gå.

Skrevet
Er det vanlig å ha generalprøve på vielsen dagen før bryllupet? Sånn for å få vite hvordan det foregår og liksom øve? :) Jeg aner jo egentlig ikke hvordan en vielse foregår og hvor man skal sitte og sånt, så jeg kunne tenkt med generalprøve.

Skal dere andre ha det? :popcorn:

Jeg forsøker å ha det før hver vielse. En ukes tid før, sånn cirka.

Skrevet

trro vi skal ha det.... meeen... er veeldig nysgjerrig på hva presten spør om og slikt under denne "prestesamtalen" jeg da... noen som vet litt mer presist?

Skrevet
trro vi skal ha det.... meeen... er veeldig nysgjerrig på hva presten spør om og slikt under denne "prestesamtalen" jeg da... noen som vet litt mer presist?

Ditte her lure ej me på... Off... Merka ej blei litt nervøs ej no... :sukk:

Skrevet

Det er ikke farlig, da.

Vi hadde en samtale med presten der han skulle danne seg et inntrykk av hvem vi er, noe som resulterte i en gudstjeneste som bar preg av at presten "traff", de som var der sa at de syntes han beskrev oss på en god og treffende måte, og han sa veldig fine ting.

Han spurte oss litt om forventninger til ekteskapet, om vår bakgrunn, hvordan vi møttes, om fremtidshåp og planer, om våre familier og de vi hadde mistet (vi var i usannsynlig mange begraveler de soste par årene før bryllupet), noe han fint tok med i gudstjenesten, når han ønsket alle velkommen, og sa at det var fint så mange ville dele denne dagen med oss. At han visste vi satte pris på dem, og at vi ville ta med oss i tankene de som dessverre ikke kunne være her denne dagen.

Vi snakket litt om hvorfor vi ville gifte oss i kirka, om samliv, barn, alderdom. Ja, litt av hvert. Men det var ikke skummelt, bare koselig rett og slett. Og det føltes veldig greit, og presten fikk bli bedre kjent med oss slik at han holdt en gudstjeneste som "gjaldt oss" på en veldig fin måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...