Wildrose Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 (endret) Jeg har begynt å leie en bolig på en liten gård. Frem til gården er det en vei på ca 100-200 meter- For å kunne komme frem til min leilighet må det brøytes med traktor el. Dette krever huseier at jeg skal dekke. Jeg forstår jo selvsagt at jeg skal måke utenfor min dør etc, men en hel vei? Jeg synes dette høres helt urimlig ut. Dette kan da umulig gå under det vedlikeholde som leietaker naturlig skulle ha? Det står forøvrig ingen ting om at jeg har ansvaret for denne brøytingen. Det eneste som står spesifikk er at jeg plikter meg til plenklipping. Noen som kan hjelpe meg?Håper på raskt svar, og noe jeg evt. kan "slå i bordet med". Endret 27. mars 2008 av Wildrose
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html
Nabodama Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Jeg har begynt å leie en bolig på en liten gård. Frem til gården er det en vei på ca 100-200 meter- For å kunne komme frem til min leilighet må det brøytes med traktor el. Dette krever huseier at jeg skal dekke. Jeg forstår jo selvsagt at jeg skal måke utenfor min dør etc, men en hel vei? Jeg synes dette høres helt urimlig ut. Dette kan da umulig gå under det vedlikeholde som leietaker naturlig skulle ha? Det står forøvrig ingen ting om at jeg har ansvaret for denne brøytingen. Det eneste som står spesifikk er at jeg plikter meg til plenklipping. Noen som kan hjelpe meg?Håper på raskt svar, og noe jeg evt. kan "slå i bordet med". Det burde ha stått noe i leieavtalen om brøyting. Bor huseier også på gården der det må brøytes vei? I så fall må vel veien brøytes uansett om du bor der eller ikke, og da er det rimelig at han sørger for det. Er det bare du som bor der, må du antagelig betale for brøyting selv. Hvis ingen bodde der, var det jo heller ikke nødvendig å brøyte, og det blir da en tilleggsutgift for huseier.
*Mocca* Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Sålenge det ikke står noe om det i kontrakten, så har ikke huseier noe å si der... Vi hadde samme situasjon da vi leide, fikk plutselig krav fra huseier om å betale 700årlig til måking..... Tror vi fant ut at det var bare strøm huseier kan kreve utenom husleie, hvis ikke skal det bakes inn i husleien....
Nabodama Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Sålenge det ikke står noe om det i kontrakten, så har ikke huseier noe å si der... Vi hadde samme situasjon da vi leide, fikk plutselig krav fra huseier om å betale 700årlig til måking..... Tror vi fant ut at det var bare strøm huseier kan kreve utenom husleie, hvis ikke skal det bakes inn i husleien.... Men det står da ingenting om det i husleieloven?
*Mocca* Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Vet som sagt ikke om det var nøyaktig det som sto..... men vi fant hvertfall noe i loven som vi kunne slenge i bordet til huseier..... Om at dette var noe hun ikke kunne kreve....
brumma* Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Men det står da ingenting om det i husleieloven? Det er begrenset hva man kan ta betalt for ved siden av den avtalte leiesummen. Regner med at *Mocca* tenker på denne paragrafen: Husleieloven § 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6. Det som er opplistet i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6 er selve husleien, betaling for elektrisitet og brensel, depositum og garanti. Andre pengebeløp og ytelser må være en del av leiekontrakten, altså inngå i leiesummen.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Det er da alltid huseier som er ansvarlig for brøyting og strøing av vei/gate? Det har vært mange avisskriverier om gårdseiere som ikke har sørget for strøing av gater i Oslo.
Rosalie Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 Det er da alltid huseier som er ansvarlig for brøyting og strøing av vei/gate? Det har vært mange avisskriverier om gårdseiere som ikke har sørget for strøing av gater i Oslo. Men her er det vel snakk om privat vei, som huseier kan velge å ikke strø eller måke.
Wildrose Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2008 Tusen takk for alle svar. Jeg skal prøve å få til en ordning med huseier. Håper vi kan få en fredlig dialog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå