Gå til innhold

Huseier krever at jeg skal stå ansvarlig for måking av vei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å leie en bolig på en liten gård. Frem til gården er det en vei på ca 100-200 meter- For å kunne komme frem til min leilighet må det brøytes med traktor el. Dette krever huseier at jeg skal dekke. Jeg forstår jo selvsagt at jeg skal måke utenfor min dør etc, men en hel vei? Jeg synes dette høres helt urimlig ut. Dette kan da umulig gå under det vedlikeholde som leietaker naturlig skulle ha? Det står forøvrig ingen ting om at jeg har ansvaret for denne brøytingen. Det eneste som står spesifikk er at jeg plikter meg til plenklipping. Noen som kan hjelpe meg?Håper på raskt svar, og noe jeg evt. kan "slå i bordet med".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette en felles vei som benyttes av både deg og huseier, eller er det en egen vei som bare du/din husstand benytter?

Skrevet

Dersom det ikke står noe om det i leiekontrakten, så kan jeg ikke skjønne at han kan komme med et slikt krav. Det er vel faktisk tvertimot huseier sitt ansvar å måke. Du har leid huset, ikke veien!

Jeg antar at huseier kanskje også bor på denne gården og derfor har interesse av at du måker, men da er det han som må dekke det. Hva om du ikke hadde hatt bil, da hadde du i alle fall ikke hatt behov for en hel vei måkt.

Skrevet
Er dette en felles vei som benyttes av både deg og huseier, eller er det en egen vei som bare du/din husstand benytter?

Huseier bor ikke i dette huset, hun bor på en annen kant av landet ( jeg deler halvparten av huset med en annen leietager, som forøvrig er huseiers datter, huseier krever altså at jeg og hennes datter skal dele på måkingen av denne veien)

Skrevet

Han kan ikke kreve det, så lenge det ikke står i kontrakten.

Men han kan f.eks si deg opp under påskudd av å bruke boligen selv, "ombestemme" seg etter en stund, finne en ny leietaker, også føre snømåking inn i kontrakten.

Gjest Gjest
Skrevet
Huseier bor ikke i dette huset, hun bor på en annen kant av landet ( jeg deler halvparten av huset med en annen leietager, som forøvrig er huseiers datter, huseier krever altså at jeg og hennes datter skal dele på måkingen av denne veien)

Det skulle da bare mangle at dere ikke besørger måkingen selv (sammen med husets andre leietaker).

Skrevet
Det skulle da bare mangle at dere ikke besørger måkingen selv (sammen med husets andre leietaker).
Jeg synes ikke dette da det faktisk er en hel vei! Alle skjønner jo at man skal måke utenfor sin dør og slike ting, men er det en vei som faktisk er såpass lang, burde det iallefall stått noe om det i kontrakten! Man forventer liksom ikke at man skal brøyte en hel vei! Mener jeg iallefall.
Gjest Gjest_babar_*
Skrevet
Jeg synes ikke dette da det faktisk er en hel vei! Alle skjønner jo at man skal måke utenfor sin dør og slike ting, men er det en vei som faktisk er såpass lang, burde det iallefall stått noe om det i kontrakten! Man forventer liksom ikke at man skal brøyte en hel vei! Mener jeg iallefall.

Tja, dersom det er en privat vei, og dette huset er det eneste som bruker veien, så er vel det bare å forvente. Etter min mening i alle fall...

Gjest Gjest
Skrevet

Vi leide ut et hus som lå på en gård. Det hadde ca 600 m privat vei, og det var de som leide det som var ansvarlige for å brøyte.

Vi bodde på en helt annen kant av landet og hadde ingen mulighet til å gjøre dette.

Dette var selvfølgelig noe vi avtalte FØR de leide/flyttet inn.

Å bare regne med at huseier tar seg av brøytingen av en privat vei synes jeg virker i overkant naivt.

Gjest Gjest
Skrevet

Men hvem andre enn dere skulle eventuelt gjort det, da? Må huseieren komme hjem fra andre kanten av landet og gjøre det selv?

Eller skal dere søke om å få kommunen til å gjøre det?

Det høres helt naturlig ut å måtte måke selv. Jeg bor midt i byen, eier en bitteliten leilighet, likevel har jeg (delt) ansvar for å måke et langt fortau forbi huset. Det kommer ingen andre og gjør det for meg.

Der familien min har sommerhus, i landlige omgivelser, har vi avtalt at naboen som eier en traktor brøyter for oss når han likevel skal brøyte sin egen del av veien - mot at han fåt ha kyrne sine på eiendommen vår i sommerhalvåret. Kanskje det er noen naboer der som dere kan lage lignende avtaler med?

Jeg ville tatt en prat med naboen din/datteren til huseieren, siden dette er noe dere sammen er ansvarlige for, kanskje hun vet en løsning eller har noe å bidra med?

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Dersom man eier et hus må man selv sørge for måking bort til veien, så føler ikke at det er så veldig urimelig at man gjør det samme dersom man leier.

Skrevet
Tja, dersom det er en privat vei, og dette huset er det eneste som bruker veien, så er vel det bare å forvente. Etter min mening i alle fall...

Dersom man er eneste bruker og ikke føler et behov for å måke, så er det ikke noe behov for det ;) Her er vel saken at datteren til huseieren ønsker det måkt. De skulle ha skrevet det i kontrakten dersom det var meningen at du skulle måke. Det gjorde de ikke, altså trenger du ikke å måke.

Gjest Gjest_babar_*
Skrevet
Dersom man er eneste bruker og ikke føler et behov for å måke, så er det ikke noe behov for det ;) Her er vel saken at datteren til huseieren ønsker det måkt. De skulle ha skrevet det i kontrakten dersom det var meningen at du skulle måke. Det gjorde de ikke, altså trenger du ikke å måke.

Var ikke slik jeg oppfattet trådstarter. Jeg leste det som at hun ønsker det måket, men ikke vil betale for det/gjøre det selv. Ellers er jeg selvsagt enig med deg, vil hun ikke ha det måket er det selvsagt ingen som kan tvinge henne til det (med mindre det står i kontrakten).

Skrevet
Var ikke slik jeg oppfattet trådstarter. Jeg leste det som at hun ønsker det måket, men ikke vil betale for det/gjøre det selv. Ellers er jeg selvsagt enig med deg, vil hun ikke ha det måket er det selvsagt ingen som kan tvinge henne til det (med mindre det står i kontrakten).
Bare for å rette opp noen missforståelser her. Jeg ønsker at veien inn til huset blir måket. Det jeg mente var at huseier burde ha ordnet med noen som måker, uansett synes jeg det burde stå i kontrakten at jeg evt. må søreg for dette. Litt av veien er forøvrig en gangvei som beboere i området rundt bruker som turvei. Jeg skjønner at man skal måke foran huset, innkjørselen etc, og koste på det selv. Men jeg synes det virker urimlig at jeg skal måke/sørge for at noen måker en såpass lang vei. (iallefall når det ikke står noe i kontrakten om det) Det er forskjell på å eie og å leie.
Skrevet
Bare for å rette opp noen missforståelser her. Jeg ønsker at veien inn til huset blir måket. Det jeg mente var at huseier burde ha ordnet med noen som måker, uansett synes jeg det burde stå i kontrakten at jeg evt. må søreg for dette. Litt av veien er forøvrig en gangvei som beboere i området rundt bruker som turvei. Jeg skjønner at man skal måke foran huset, innkjørselen etc, og koste på det selv. Men jeg synes det virker urimlig at jeg skal måke/sørge for at noen måker en såpass lang vei. (iallefall når det ikke står noe i kontrakten om det) Det er forskjell på å eie og å leie.

Det er sant, men ikke i denne saken.

Gjest Gjest
Skrevet
Det jeg mente var at huseier burde ha ordnet med noen som måker, uansett synes jeg det burde stå i kontrakten at jeg evt. må søreg for dette.

Da burde vel du sørget for å få det med i kontrakten, da..?

Eller regnet du bare med at veien kom til å "måke seg selv"? Det var i så fall svært korttenkt av deg.

Jeg skjønner at man skal måke foran huset, innkjørselen etc, og koste på det selv. Men jeg synes det virker urimlig at jeg skal måke/sørge for at noen måker en såpass lang vei.

Lengden på veien har vel svært lite med ditt eget ansvar for å måke den..?? Blri litt som å si at "bilen jeg har leid meg er så stor at jeg synes det er urimelig at jeg skal betale for all bensinen den bruker".. Da burde du leid den en mindre bil. Eller, som i ditt tilfelle, leig deg et hus med kort vei eller offentlig vei.

Det er forskjell på å eie og å leie.

På noen områder, ikke på alle.

Skrevet (endret)
Da burde vel du sørget for å få det med i kontrakten, da..?

Jeg har i perioder leid ut et rom, og har alltid (prøvd å) tatt med relevante ting i kontrakten. Det er lettere for huseier å ha oversikt over slike ting enn leietaker.

Jeg har også leid, og kom i en lignende situasjon som TS ang dugnad - eier ville at jeg skulle være med på dugnad, men det sto ikke noe i kontrakten om at jeg var forpliktet til det.

Jeg synes en del av svarene TS har fått er frekke. Snømåking er ikke det første man tenker på når man ser sin potensielle nye bolig for første gang - særlig når det er kanskje ikke er snø på veien, en gang. Huseier som er klar over snømåkingen burde helt klart innfelt dette i kontrakten, nettopp for å unngå problemer som dette. Antageligvis skyldes det en glipp. Kjipt ja, men det er slike ting man må tenke på når man skriver kontrakt. Ikke ulikt den gangen jeg leide ut et rom og glemte å innfelle i kontrakten at fellesområdene (stue, kjøkken, gang, bad, veranda) skal vaskes av begge - så jeg endte opp med å vaske fellesområdene alene.

Om hun burde måke eller ikke når det ikke er innfelt i kontrakten er irrelevant. Saken er at huseier gjorde en tabbe - h*n glemte å infelle dette i kontrakten, dermed har ikke leietaker noen snømåkingsforpliktelser i så måte.

Endret av Pax
Gjest Gjest
Skrevet

Nå har det tidligere vært diskusjoner om måking når man leier/har leid ut. Da har det blitt slik at utleier måker dersom det ikke står i kontrakten.

Her burde utleier tatt ansvaret for måkingen ved å leie inn noen og sørget for at h*n fikk det igjen på husleien. Når det ikke står spesifisert i kontrakten så trenger du ikke å måke. En annen sak er om du trenger å kjøre helt fram.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror faktisk ikke at huseier kan kreve dette av deg. På nettsidene til forbrukerportalen fant jeg dette:

"Leien skal fastsettes til ett beløp

Kommunale avgifter, trappevask, kabel-TV, vaktmestertjeneste, forsikringer osv. skal være innbakt i husleien. Utleier kan ikke kreve gebyr for utleiers bruk av boligformidlingsfirma, utlevering av nøkler, skriving av kontrakt og lignende. Slike gebyr er ”skjult husleie”. "

Det står også:

"Som tillegg til leien kan det bare kreves dekning for utleiers utgifter til elektrisitet og brensel. "

Jeg forsto det slik at det ikke var snakk om å måke denne veien selv, men leie inn noen til å gjøre dette? I såfall kan jeg ikke se noe annet enn at dette ville blitt regnet som "skjult husleie" og dermed ikke er lovlig, spesielt når dette ikke står nevnt i kontrakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...