Gjest Susa Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Hei! Jeg trenger litt hjelp av dere jenter på forumet her nå! Har sendt ut invitasjonene og har fått noen kritiske tilbakemeldinger.... det første er at vi har valgt å ikke invitere barn, og tanta mi ringte og spurte om det var riktig at jeg ikke hadde invitert søskenbarnet mitt på 9 år, jeg sa at vi hadde valgt å utelate barn og da slengte hun på røret før jeg rakk å si noe mer... Sukk....hva gjør jeg? ) åringen har adhd og er av typen som hyler og skriker og hopper på bordene...og hvis hun skal inviteres må jeg invitere 8 andre barn... Skal jeg bare gi f...? Og det andre er at et par gjester klager på maten(!), vi har skrevet i invitasjonene at det blir servert spekemat og rømmegrøt. Ei dame spiser ikke dette og forlanger å få noe annet servert, og en annen klager på at vi har valgt så fet mat at han ikke kan spise det! Hva i all verden skal jeg servere dem da? Er det vanlig å oppføre seg sånn når man blir bedt til et bryllup? sitter her og gruer meg til resten av gjestene ringer...
*Mocca* Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Makan til frekke gjester synes jeg..... Maten er hvis det er noe man absolutt ikke liker eller tåler, så kan man spørre om det er mulig å få noe annet, men å være kravstor og frekk er bare respektløst..... Ang det med barn i bryllup, skjønner godt at dere ikke skal ha barn der, og uansett så bør gjestene deres respektere deres ønsker og skjønne at dette er deres dag....... Trodde ikke det var så vanlig å ha barn i bryllup jeg....
Rosalie Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Greit at dere ikke har valgt å invitere barn, så lenge dere er konsekvente på det (selv om det nok hadde blitt ramaskrik også i min familie dersom ikke vi inviterte alle søskenbarn, for det er så få av de...) Når det gjelder maten, så må dere regne med at enkelte ikke kan spise den maten dere serverer. Så vanlig kutyme er å skrive i invitasjonen at folk må varsle om at man er vegitarianer, har matallergier eller -intoleranse innen en viss frist, slik at dere får servert de noe annet. Men de som kom med reaksjon på maten trengte slett ikke å være frekke - enig med deg i det. Og hva du skal servere de som ikke kan spise rømmegrøt og spkemat? Noe annet... Dere finner sikkert på noe.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Jeg syns de bør respektere det om dere ikke vil invitere noen barn, og jeg syns det er rart å legge seg opp i det. Jeg var aldri selv i bryllup som barn, fordi det i min familie var helt vanlig å ikke invitere barna. Når det gjelder maten, er det dårlig å klage på den hvis man bare generelt syns det er dårlig mat. Men om noen av gjestene er allergiske (f.eks. ikke tåler melk eller fet mat) eller vegetarianere, så syns jeg de bør få et alternativ. For meg som verken spiser kjøtt eller tåler melk noe særlig, ville det vært en veldig kjedelig middag for meg om jeg ikke fikk noe annet. Vel, om man ikke spiser kjøtt, men melk, syns jeg egentlig at man bare kan spise grøt, men dere setter kanskje fram vannkringler og rosiner, slik mange gjør, sånn at det blir litt mer enn bare grøt for eventuelle planteetere?
Rosalie Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Man bør vel uansett ha et alternativ til rømmegrøt, da det er spesiell mat som mange ikke liker. Og man vil vel at ikke at gjestene skal gå sultne fra bords..?
Gjest Hegepege Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Heihei, jeg er helt enig i det å ikke ha barn i bryllup, selv kommer vi ikke til å be barn, men unntak av min søster som er brudepike (10år) og kusina min forlovede som da er 15 år, noe jeg i den forstand ikke betrakter som barn lengre! Jeg synes det er frekt av din tante å gjøre det på den måten, hvis hun synes det er rart at barn ikke kan være med, vel så får hun si det på en penere måte, eller la vær! Når det gjelder maten, så kan det være enkelte som ikke kan ha det dere egentlig har satt opp, og da må man rett og slett bare finne noe annet, men igjen, det kommer jo litt ann på tonen man bruker når man spør Akkurat han som klager på fet mat kan jo diskuteres, jeg synes faktisk ikke du skal bytte ut maten han har, dersom han ikke har spesielle sykdommer som tilsier at han ikke kan ha det. Tenk om alle sier det samme? Skal du bytte retter på alle og enhver?
Rosalie Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Heihei, jeg er helt enig i det å ikke ha barn i bryllup, selv kommer vi ikke til å be barn, men unntak av min søster som er brudepike (10år) og kusina min forlovede som da er 15 år, noe jeg i den forstand ikke betrakter som barn lengre! Jeg synes det er frekt av din tante å gjøre det på den måten, hvis hun synes det er rart at barn ikke kan være med, vel så får hun si det på en penere måte, eller la vær! Når det gjelder maten, så kan det være enkelte som ikke kan ha det dere egentlig har satt opp, og da må man rett og slett bare finne noe annet, men igjen, det kommer jo litt ann på tonen man bruker når man spør Akkurat han som klager på fet mat kan jo diskuteres, jeg synes faktisk ikke du skal bytte ut maten han har, dersom han ikke har spesielle sykdommer som tilsier at han ikke kan ha det. Tenk om alle sier det samme? Skal du bytte retter på alle og enhver? Men så er det jo som jeg sa tidligere - rømmegrøt er spesiell mat å servere i bryllup - mange liker det ikke, og mange reagerer på at det er for fett. Og sultne gjester, evt. gjester som blir sittende på do hele festen med rennaræv etter for mye fett er vel ikke det man ønsker..? Ved "vanlig" servering i bryllup kan jo folk spise seg mett på potet, saus og grønnsaker dersom de ikke liker det som blir servert, men man blir vitterlig ikke mett av spekemat alene... Har man valgt så spesiell bryllupsmat, må man regne med å måtte servere noe annet ved siden av. Hva med å servere sodd i tillegg? Trøndersk festmat, og tradisjonsmat på lik linje med rømmegrøt. Eller man kan servere risengrynsgrøt i tillegg - der jeg kommer fra er det vanlig å ha rømmegrøt og risengrynsgrøt på samme tallerken, da rømmegrøt er for fett å spise seg mett på.
Meteline Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Uff!! Det er ikke lett å blidgjøre alle!! Så frekt å bli sur fordi dere har valgt å ikke invitere barn. Det er vel ikke like moro for barna å delta på bryllup. Det er en lang dag med kirka først og laaaang middag etterpå med mange taler. Upraktiske festklær og kanskje uegnet lokale til å boltre seg på gjør vel at dette ikke blir drømmedagen for barna uansett?! Nei, dette er ikke lett!! Men det er deres dag og dere bestemmer - og det må folk respektere! Når det gjelder maten så er det jo alltid noen som har allergier/dietter og dette bør man jo prøve å imøtekomme så langt man kan. De som har dette vil jo ikke være vanskelige med vilje. Men det er noe anna om man ikke spiser det fordi man ikke liker o.l. Men uansett hva årsaken er så skal an jammen informere om det på en høflig og sikkelig måte! Man er tross alt invitert fordi vertsskapet ønsker å ha deg der og da må man være hyggelig tilbake! Lykke til!! Jeg regner med at resten av gjestene dine gleder seg både til dagen og maten;)
Gjest susa Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 Takk for alle svar! Maten kommer jo til å bestå av rømmegrøt, 4-5 sorter spekemat, (speker elgkjøtt selv og det er jo noe av det sunneste kjøttet som finnes), eggerøre, salat, potetsalat, loff, brød, flatbrød. Det bør da finnes noe for alle og enhver? Jeg spiser ikke rømmegrøt selv... Han som synes maten er fet er veeeldig opptatt av trening og spiser bare kylling og kalkun... Hun som ikke spiser spekemat er ikke vegetarianer... Kanskje vi kunne servert noen karbonader ved siden av?
Rosalie Skrevet 27. mars 2008 #10 Skrevet 27. mars 2008 Når det blir en slags rømmegrøtbuffet, så stiller det seg litt annerledes, syns jeg. Høres bra ut, da, da - og de som verken spiser rømmegrøt eller spekemat kan fint spise seg mett på brød, eggerøre og potetsalat.
Gjest susa Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 Ser mange av dere reagerer på maten vi skal servere.. Her jeg er fra er rømmegrøt og spekemat med alt tilbehør, dvs potetsalat, eggerøre, flatbrød, salat, loff, brød, melon, jorbær osv.... Beklager at jeg ikke skrev det ista...(i mitt lille hode trodde jeg det var noe alle visste... ) Jeg har vært i flere konfirmasjoner hvor vi bare har blitt servert dette, og det går da fint ann å spise seg mett på?
Bomull Skrevet 27. mars 2008 #12 Skrevet 27. mars 2008 (endret) Sånne mennesker synes jeg får ta seg sammen og evt droppe bryllupet. Jeg hadde forsåvidt aldri nevnt hva som ble servert i invitasjonen, men latt det bli en overraskelse og heller bemerket at de som hadde spesielle behov måtte gi beskjed innen en viss tid. Men nå som skaden allerede er gjort hadde jeg nok bare ignorert de to som klagde. edit: Jeg ser at du har skrevet et innlegg mens jeg skrev, og jeg er helt enig. Den typen mat er helt normalt Endret 27. mars 2008 av Sunshine
Gjest smotti Skrevet 27. mars 2008 #13 Skrevet 27. mars 2008 Hei. Du er ikke alene om dette problemet. Vi valgte å ikke ha barn bortsett fra søsken da, i vårt bryllup. Kan tro vi har fått mye pepper. er 6 stykk som ikke kommer pga det. pluss at nå ser det ut til at det er 2 til som ikke kommer pga av de ikke kan ha med barna. Skulle vi hatt alle søskenbarna våre under 18 år hadde vi blitt nesten 90 stykk! Er ett bryllup og ikke ett barneselskap eller konfirmasjon. Pluss at vi har "fribar", og livemusikk. altså det blir en fest, og der hører ikke masse småbarn hjemme hvertfall. Hadde jeg hatt barn selv, så hadde vi kanskje invitert andre barn. Men når det ikke er tilfelle så kan de bare være. Og at folk blir sure på dette er jo latterlig. Sier bare noe om hvor mye vi betyr for familien.... Ikke imponert... Og til de som klager på maten. Be dem ta med nistepakke da, og si det er valgfritt å komme ...
Malama Skrevet 27. mars 2008 #14 Skrevet 27. mars 2008 Når den ekstrainfoen om hva "rømmegrøt og spekemat" betydde for deg nok, så er straks den saken annerledes. I utgangspunktet trodde jeg det betydde rømmegrøt og spekemat, that's it, og da burde dere nesten ha noen alternativer, men med eggerøre, salat, potetalat, brød... ja da blir det noe annet, og da burde jo alle kunne finne noe der som de kan spise seg mett på. Selv med allergier og dietter og hva en liker og ikke liker, eller selv vegetarianere. Og når det gjelder barn: det er deres valg. Og det må gjestene bare respektere. Vi valgte å be barn, og de hadde en flott dag og koste seg, men det er mange som ikke ber barn, og det burde jo være en grei sak, så lenge dere kjører en klar linje. (vi ba barn, men ikke alle. Vi hadde en klar linje, vi ba våre søskenbarn (og de er ned i under skolealder de yngste), men ikke barn av våre søskenbarn. Noen sa at da kunne de faktisk ikke komme, men vi kunne ikke be noen av dem, da måtte vi tatt alle, og det var snakk om 20-30 unger, det var da ikke barneselskap vi skulle ha heller....)
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #15 Skrevet 27. mars 2008 At det går an å reagere så umodent og frekt! Å bli invitert til bryllup er en ære, ikke en selvfølge og ikke en dag man kan forvente å bli servert slankemat! De reaksjonene du fikk er helt borti natta, du må heve deg over dem. Det er ditt bryllup, det er veldig vanlig å la være å invitere barn (ingen barn er bedt i vårt bryllup). Han som sa det om maten kan jo heller ta seg en løpetur enn å komme hvis det er så stort problem for han! Kan ikke fatte og begripe hva folk tenker på når de får seg til å være på den måten. Jeg hadde blitt rasende!
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #16 Skrevet 27. mars 2008 Enig med gjesten over. Folk har blitt så kravstore! Det er som de ikke finner seg i å bli invitert på vertenes premisser, uten å sette krav til hvem de skal få ta med seg eller hva som skal serveres. Jeg synes det høres kjempebra ut med rømmegrøt, spekemat og tilbehør. Det er jo et tradisjonelt festmåltid! Jeg noterer meg dette bak øret til den dagen min kjære måtte finne på å fri til meg. Så kan dere jo ha suppe, pølser eller noe annet lettvint til nattmat utpå kvelden. Ikke bry deg om hun som slengte på telefonen da du sa du ikke hadde tenkt å be barn. Livet er for kort til å irritere seg over folk med dårlig oppførsel. Nyt dagen og festen og planleggingen og lag bryllupet til akkurat den festen DERE vil ha! :-)
MrsG Skrevet 27. mars 2008 #17 Skrevet 27. mars 2008 vi ber ingen under 18 år, og har ikke fått noe kommentarer på det. selv om jeg kun har 2 kusiner under 18, og har bedt de andre søskenbarna mine. problemet var egentlig at min kjære har endel søskenbarn under 18, så da ble det sånn. nå har ikke vi fortalt hva som står på meny'n, men har heller ikke hørt noe om noe allergier ellerno, så da regner jeg med at det meste er i orden. men, herregud for en reaksjon fra både tanta di, og helse-friken da!
Anamelona Skrevet 27. mars 2008 #18 Skrevet 27. mars 2008 Sannsynligvis så trenger denne tanta kun litt tid til å tenke gjennom det, og kommer da fram til at dette er deres ønske og deres valg. Kanskje kommer det også en unnskyldning. Det er ikke alle bryllup som er særlig barnevennlige. Spesielt ikke for en hyper 9-åring med tanke på fest, masse folk og kanskje også fri flyt av alkohol. Vi har også valgt å ikke ha barn under 15 år i vårt bryllup med tanke på at det kan bli litt alkoholpåvirkede mennesker der Barn og alkohol er for meg noe av det verste som er. Min tante har en sønn på 8, og hun var HELT enig. Han blir ikke med Dette er din store dag, og jeg skjønner du ikke vil ha noe som kan lage skår i gleden. Så hev deg over det, og vil hun ikke komme så er det stort sett hennes tap. Som sagt; Dette er DIN dag...! Lykke til som brud.
Solfridbruda Skrevet 27. mars 2008 #19 Skrevet 27. mars 2008 uhørt frekt synes jeg! Det er deres fest, og gjestene burde føle seg beæret som har fått invitasjonen!
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #20 Skrevet 27. mars 2008 Hehe.. tror det er flere som reagerer på det å ikke ha med barn i bryllup. Vi hadde det akkurat på samme måte... Min tilkomne svigerinne og hennes mann har ikke snakket til oss på 10 år.. fordi de ikke fikk ha med den fullstendig uoppdragne 3 åringen i vårt bryllup..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå