Gjest gutt88 Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Jeg står i en vanskelig situasjon. Grunnen til at jeg har yrkesrettet attføring er fordi jeg har hatt/har psykiske problemer og fikk attføring for å fullføre skole. Jeg er veldig følsom for stress, og nå har jeg havnet i den situasjonen at jeg skal ha eksamen om en måned samtidig som samboeren sin familie går gjennom en stor krise nå. Jeg blir dradd mellom å være der for samboeren min (som jeg vet trenger det, det har hun sagt) og å lese til eksamen. Å være der for samboeren min vil tilsi å dra til Nordnorge (jeg bor i sør) og jeg får nok ikke lest noe før eksamen. Jeg er så sliten og vet ikke hva jeg bør gjøre. Redd for å dra til NAV og snakke med dem og hva som er lovverket deres da jeg er redd for at de kutter attføringen min tvert og jeg står på bar bakke uten mulighet til å betale husleie, mat osv. Så spørsmålet er .. hvis man bryter handlingsplan, ikke klarer å gå opp til eksamen.. (jeg har gått opp til eksamen til jul med strålende resultater om det skulle ha noe å si) kan NAV sette deg i gjeld? Jeg er livredd for at jeg må betale tilbake attføringen min og at jeg ikke får attføring ut den tiden de har bestemt jeg skal få (til midt på sommeren)..
*Mocca* Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Går det ikke an å kombinere det? Dra opp, men samtidig sette av tid til lesing.... Både hun og familien skjønner nok at du også må forberede deg til eksamen, det er viktig for fremtiden din.... Sette av et visst antall timer daglig f.eks bare til lesing, og bruk resten av tiden med god samvittighet på henne? Og såklart komme deg hjem igjen til eksamen.....
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Jeg har flere ganger brutt handlingsplanen. Dette har vært pga sykdommen som gjør at jeg periodevis fungerer dårlig. Når jeg har uteblitt fra eksamen så har jeg fått legeerklæring. Som en annen skrev her. Ta med deg bøkene og les litt hver dag. Gå opp til eksamen. Om resultatet blir dårlig eller du stryker så kan du alltids ta den igjen. Jeg har aldri måttet tilbakebetale noe og attføringen har fortsatt uten problemer. Det er en grunn til at man får attføring så om handlingsplanen må endres underveis så går det greit.
Gjest Raptuza Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Eg ville gått til fastlegen før NaV så kan du henvisa til han og helsemesssige årsaker.
Frk. Fie Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Nei, du trenger ikke bekymre deg for tilbakebetaling. Dette er bare aktuelt ved svindel - at man har lønnsinntekt uten å informere om dette osv. Er for øvrig enig med vedkommende over - det kan være lurt å alliere deg med legen din.
Cienna Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Ikke stress! Dette går så bra så...om du gjør som de over her sier, så går det bra. De kommer ikke til å straffe deg når de ser at du gjør det beste du kan. Om du i verste fall ikke skulle klare å ta eksamen, så kan du fint ta den opp igjen. Men samboeren din og familien vil forstå at eksamen er viktig for deg, og gi deg den tiden du trenger for å lese.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå