Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2008 #41 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg føler mer glede av å gi til egne barnebarn. Det er de som er framtiden, og hva som skjer med stebarnebarn senere, det aner jeg ikke. Når det gjelder hvordan det løses i praksis, så gir vi en liten gave til stebarnebarnet, og en stor til datteren til sønnen min. Det samme gjelder da påsken. Hun får et stort påskeegg og stebarnebarnet får et lite et. Koster det SÅ mye å gi stebarnebarnet et like stort påskeegg? :klø: Akkurat en slik bagatell synes jeg blir dumt å tydeliggjøre forskjeller så målbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 29. mars 2008 #42 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Tenk så sårt dette kan oppleves av stebarnebarnet. Å være annenrangs. Ikke god nok. Hva med barnets mor eller far som må vitne dette? Tror du ikke det er vondt for de å se at deres barn behandles forskjellig, bare på grunn av gener/blodsbånd? Hvorfor ikke se på dette barnet som et bonusbarnebarn. Forhåpentligvis vil foreldrene til barnebarnet ditt ha et forhold som varer, noe som betyr at stebarnebarnet ditt er en del av familien. Dette barnet utgjør også fremtiden. Eneste årsak til at stebarnebarnet kan komme til å forsvinne ut av familien er hvis forholdet til ditt barnebarns foreldre brytes opp, og det ønsker du vel ikke? (Utelukker tragedier som f.eks. død her.) Da synes jeg en like greit kan ta i mot dette bonusbarnet på lik linje med andre blodsbarn. Inkludere de som en del av familien. Endret 29. mars 2008 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 29. mars 2008 #43 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Jeg føler mer glede av å gi til egne barnebarn. Det er de som er framtiden, og hva som skjer med stebarnebarn senere, det aner jeg ikke. Når det gjelder hvordan det løses i praksis, så gir vi en liten gave til stebarnebarnet, og en stor til datteren til sønnen min. Det samme gjelder da påsken. Hun får et stort påskeegg og stebarnebarnet får et lite et. Og jeg er glad jeg er giftet inn i en familie som ikke tenker som deg, for du hadde ikke fått gitt noen av mine barn noe som helst. Uansett om de var biologiske eller ikke, for man gjør ikke så stor forskjell. Og med det mener jeg at den ene får et stort påskeegg mens den andre får et lite. og den ene får en stor gave og den andre en liten. Fy flate for en holdning. Men som sagt er jeg glad du ikke er min svigermor, for da ville du nok måtte tenkt deg godt om. Min svigermor gjør ikke forskjell på noen, enten de er "bonusbarnebarn" eller biologiske. De er alle hennes, som hun selv sier. Og da kom mine inn i livet hennes når de var 4, 6 og 11 år gamle. Kunne ikke fått en bedre svigermor Endret 29. mars 2008 av Piper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Conker Skrevet 29. mars 2008 #44 Del Skrevet 29. mars 2008 Tenk så sårt dette kan oppleves av stebarnebarnet. Å være annenrangs. Ikke god nok. Hva med barnets mor eller far som må vitne dette? Haaaalllllooooo i luken!!!! Vi mennesker forskjellesbehandler av natur, og det er idiotisk å skulle forandre på det bare fordi noen har lest litt for mange eventyr med slem stemor da de var små. Barn vet fra før av at de er annenrangs, for de vet selv hvem som er deres biologiske foreldre og ikke, og derfor er det en forskjell, selv om dere later som det ikke er sant. Dessuten trenger det ikke være så ille om barnet er annenrangs, barnet har egne besteforeldre som setter det i høysetet. Ved å gi et stort og et lite påskeegg er man ærlige ovenfor barnet, og erkjenner at det er en forskjell, men at en allikevel bryr seg om den andre partens unge. Jeg tror ikke dette er så ille som dere vil ha det til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 29. mars 2008 #45 Del Skrevet 29. mars 2008 Haaaalllllooooo i luken!!!! Vi mennesker forskjellesbehandler av natur, og det er idiotisk å skulle forandre på det bare fordi noen har lest litt for mange eventyr med slem stemor da de var små. Barn vet fra før av at de er annenrangs, for de vet selv hvem som er deres biologiske foreldre og ikke, og derfor er det en forskjell, selv om dere later som det ikke er sant. Dessuten trenger det ikke være så ille om barnet er annenrangs, barnet har egne besteforeldre som setter det i høysetet. Ved å gi et stort og et lite påskeegg er man ærlige ovenfor barnet, og erkjenner at det er en forskjell, men at en allikevel bryr seg om den andre partens unge. Jeg tror ikke dette er så ille som dere vil ha det til. Ja, du er en så fantastisk flott person, som lærer barna at det finnes noen som er annenrangs i deres familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 30. mars 2008 #46 Del Skrevet 30. mars 2008 Gjøre forskjell på gaver bare for å understreke et poeng om biologiske bånd? Barn vet at de er annenrangs? Noe så smålig..... Jeg er glad for de barn jeg har i livet mitt, egne barn og andres. For kontakten med barn er en berikelse!Jeg tror den som "tjener " mest på denne kontakten er meg, og jeg benytter enhver mulighet til å sette litt ekstra pris på alle de fantastiske ungene jeg har med å gjøre, de gjør livet mitt bedre!Jeg synes betegnelsen "bonusbarn" var fantastisk god, og jeg er glad jeg har mange av de! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 30. mars 2008 #47 Del Skrevet 30. mars 2008 Wildy og Piper sa det meste her. Jeg kan føye til at takk og lov for at jeg har en fantastisk stefar og mine nieser og nevø har en fullgod bestefar i han, selv om de ikke deler så mye som et bittelite gen en gang. Det går faktisk an å la bonusbarna bli en like stor del av familien som de biologiske. At bonusene har sine på en annen kant spiller ingen rolle. Kan hende deres besteforeldre tar i mot sine bonuser på en god måte også. Dessuten lærer en barna noe om likeverd og likebehandling når de ser at det ikke forekommer forskjellsbehandling. Det er heller ikke snakk om tilfeldige knull med folk som tilfeldigvis har barn. Forholdet har som regel utviklet seg over tid og blitt seriøst før en velger å dra barna inn. Selv om en behandler partnerens barn som sitt eget, betyr ikke det at en svikter eget barn. Barn reagerer mer på forskjellsbehandling enn likebehandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 30. mars 2008 #48 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) I det at et barn dras inn i en familierelasjon burde det være en selvfølge at det behandles likeverdig andre familiemedlemmer. Endret 30. mars 2008 av Helen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samba Skrevet 30. mars 2008 #49 Del Skrevet 30. mars 2008 Hvordan er det med dere? Skiller deres foreldre/svigerforeldre på biologiske barnebarn og på stebarnebarna? Mine svigerforeldre har behandlet alle barnebarn likt, fra dag en. Stebarnebarn eller ikke. Det synes jeg er fantastisk. Gaver, oppmerksomhet...jeg har ALDRI merket (og tro meg, det ville jeg nok ha gjort) noen forskjellsbehandling. Kommer jeg i en lignende situasjon selv noen gang. Så ksla det heller ikke forskjellsbehandles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karry Skrevet 30. mars 2008 #50 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg hadde ste-besteforeldre som gav 500 kr til egne barnebarn og 50 kr til oss. Og det er vel omtrent det jeg husker av dem. Moren min og stefaren min var veldig enige om at vi alle var søsken, og hverken mer eller mindre. Derfor ble det kjempesårende da jeg plutselig oppdaget at jeg for noen ikke var like mye verdt. Kjempesårende! Hvorfor iallverden er det så viktig å vurdere NED? Akkurat som at det skulle være et poeng i seg selv å nettopp gi mindre. Jeg tror kanskje ikke at alle disse voksne skjønner hvordan det føles å være mottaker av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karry Skrevet 30. mars 2008 #51 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg synes det er urovekkende få her som spør seg hvordan barna opplever dette? Har noen av dere spurt? Jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden her, for den ble lang, men jeg synes mye bærer preg av akademiske vurderinger framfor følelsesmessige forhold og hvilken signaleffekt slik forskjellsbehandling kan gi. Barn er sikkert forskjellige og noen ville syntes det var helt greit, mens andre kunne blitt skikkelig lei seg. Jeg synes skilsmissebarn faktisk fortjener den ene lille fordelen en skilsmisse kan ha, nemlig flere gaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Conker Skrevet 30. mars 2008 #52 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Jeg hadde ste-besteforeldre som gav 500 kr til egne barnebarn og 50 kr til oss. Og det er vel omtrent det jeg husker av dem. Moren min og stefaren min var veldig enige om at vi alle var søsken, og hverken mer eller mindre. Derfor ble det kjempesårende da jeg plutselig oppdaget at jeg for noen ikke var like mye verdt. Kjempesårende! Hvorfor iallverden er det så viktig å vurdere NED? Akkurat som at det skulle være et poeng i seg selv å nettopp gi mindre. Jeg tror kanskje ikke at alle disse voksne skjønner hvordan det føles å være mottaker av dette. Jeg skjønner at det er sårende at de ikke bryr seg like mye om deg som barnebarna, hvis du var glad i dem. Men er problemet at du ikke fikk like mye penger, eller at besteforeldrene dine ikke var ærlige om hvordan statusen i ungeflokken var? Jeg sipper ikke over at besteforeldrene til bestekameraten min ikke er besteforeldrene mine. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne? Jeg behandler heller ikke alle barna til kusinene mine likt, da det er noen som har reine ungeflokken, mens de andre bare har en og to. Blir fort litt dyrt å skulle gi like gaver til alle da. Endret 30. mars 2008 av Helen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHarepus Skrevet 30. mars 2008 #53 Del Skrevet 30. mars 2008 Noe forskjell reagerer jeg ikke på da barna har sin biologiske familie som gir gave til dem. Men dersom jeg skulle overrekke en oppmerksomhet til alle barna, som et påskeegg (nevnt tidligere) ville jeg ikke gjort forskjell da et egg ikke koster mange kronene. Har en to barnebarn hvor et et biologisk og et er bonusbarnebarn, ville jeg gitt likt egg til begge to dersom de begge var der. Er det snakk om julegave/bursdagsgave, synes jeg det er rettferdig at biologisk barnebarn mottar større gave enn bonusbarnebarn. Om noen besteforeldre f.eks gir sine barnebarn gave for 500,- og bonusbarnebarn gave for 200. Synes ikke jeg at de trenger ha dårlig samvittighet for at de ikke gir mer da de gir det de har råd til ut i fra inntektene sine. Bonusbarnebarna er takknemlige for gaven de får og har aldri vært sure fordi de ekte barnebarna mottar mer enn dem. For de mottar jo gave fra sine besteforeldre som deres stesøsken ikke får gave fra. Synes ikke noe om at besteforeldrene er på besøk og i det de skal gå stapper de noen kroner til biobarnebarn, mens bonusbarnebarna blir stående tomhendte. Men om biobarnebarna er på besøk uten bonusbarnebarna kan de godt stikke til uten at de også gir til dem som ikke er med. Sikkert rotete forklart, men jeg mener at en trenger ikke dele alt inn i like store rettferdighets stykker - det beror på situasjonen og hvor stor forskjellen er er min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 30. mars 2008 #54 Del Skrevet 30. mars 2008 Tråden er ryddet iht. reglene. Helen - mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest B Skrevet 22. april 2008 #55 Del Skrevet 22. april 2008 For flesteparten i denne tråden var det en selvfølge at stebarnebarn skal behandles likt som de biologiske barnebarna. Så spør jeg dette: i disse tilfellene blir da stebesteforeldrene behandlet likt som de biologiske besteforeldrene? Altså er det naturlig at stebesteforeldre også inviteres til bursdager og feks konfirmasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 23. april 2008 #56 Del Skrevet 23. april 2008 For flesteparten i denne tråden var det en selvfølge at stebarnebarn skal behandles likt som de biologiske barnebarna. Så spør jeg dette: i disse tilfellene blir da stebesteforeldrene behandlet likt som de biologiske besteforeldrene? Altså er det naturlig at stebesteforeldre også inviteres til bursdager og feks konfirmasjon? Hos oss er faktisk bonusbesteforeldre mer engasjert enn biologiske besteforeldrene, men de behandles likt i forhold til bursdager og konfirmasjon. Bare så synd at biobesteforeldre ikke "gidder" å komme i bursdagene, men bare dukker opp på døren noen dager før for å levere fra seg gave. Og hadde de hatt god kontakt med biobesteforedre, ville de selvfølgelig bli behandlet likt. Begge sett med besteforeldre er jo en viktig del av barna liv, og heldigvis har bonusbesteforeldre forstått dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #57 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg har to stebarn, de får sammen med mine barn samme påskeegget, samme lørdagsgodtet osv. Men jeg sparer penger på konto til mine barn, skal det da forventes at jeg skal spare likedan til mine stebarn? Det synes ikke jeg, det får faren og moren til ungene ordne opp i selv synes jeg. Hvist jeg skulle spare til stebarna mine i tillegg så tror jeg nok at mine unger har synes det har blitt urettferdig at stearna fikk masse mere, da de på et vis har dobbelt sett med foreldre. Ja man skal ikke såre den andre veien heller. Å det er heller ikke forventet her i huset at mine foreldre skal spare penger til ungene gubben min hadde fra før av, da tror jeg det har blitt lite når de er trygdet å har mange barnebarn fra før av. Nei der tror jeg nok at de biologiske får ordne opp selv, det får være grenser for hva man skal ha midler til. Synes dere virkelig at det er urettferdig? det synes ikke noen her hos oss. Det er ikke slik at det er bare stebarn som kan bli såret, det kan de biologiske ungene også bli av skjevfordeling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #58 Del Skrevet 23. april 2008 Man kan vel behandle likt innenfor visse rammer, men helt likt over hele linjen kan vel være vanskelig i noen sammenhenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #59 Del Skrevet 24. april 2008 Jeg er helt enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cili81 Skrevet 2. mai 2008 #60 Del Skrevet 2. mai 2008 Min mor er heldigvis veldig oppmerksom og gir gaver både til jul og bursdag, selv om poden ikke forventer det. Han blir heller glad for en "ekstra" gave. Men jeg kommer til å ta en prat med henne at hun må passe på å følge opp likt fremover når vi en gang får felles barn, som da blir hennes biologiske barnebarn.. så hun ikke "glemmer" seg bort å blir for fokusert på den nyankommende i familien... men foreløpig fungerer det veldig bra. Hun er flink til å fordele oppmerksomheten også mellom bonusbarnebarn og min bros barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå