Gå til innhold

hvor mye bråk fra naboer bør man akseptere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet ikke helt hvor jeg skal begynne her, men vi bor i en enebolig som er delt i flere leiligheter. det er ganske lytt her også, men noen ganger høres det ut som de over oss arrangerer et fri-idrettstevne eller en hoppekonkurranse av et eller annet slag. har lurt litt på om de har et dansespill eller noe lignende. eller kanskje en treningsvideo? :hoppe: er faktisk ganske nysjerrig.

de tramper også mye rundt i leiligheten, i stedet for å gå som vanlige folk. men de bråker kun på dagtid. bråking/hopping/tramping jeg vet ikke hva de holder på med der oppe, er det noe jeg bare må akseptere? for dette er tross alt kun på dagtid. jeg tenker at det blir veldig drøyt å si at vi helst ser at de ikke kan gjøre sånn og sånn... i deres eget hjem! men samtidig blir jeg så eitrandes forbanna noen ganger :sur: lever de i sin egen lille boble?? det må da slå dem at det faktisk er andre mennesker som bor under dem. klart at de ikke skal liste seg rundt, men ærlig talt...

nå har vi ikke bodd her en mnd en gang, så vi kjenner jo ikke disse naboene. blir dumt og ikke minst unødvendig, å skape dårlig stemning. tenkte å invitere de på en kopp med bli-kjent-kaffe og evt ta det opp da, noen tips til hvordan vi evt. kan ta det opp på en grei måte? er en relativt fersk blokk-boer, så vet ikke helt hvor mye bråk man må akseptere, kan nemlig være en liten hissigpropp av og til :sjenert: kremt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet

Sånn er det å bo tettinnpå hverandre og det må du/dere bare akseptere!

Vanlige "støy" regler i blokk i hvertfall er at det ikke skal bråkes unødvendig mellom kl. 22.00 om kvelden - kl. 08.00 om morgenen! På dagtid kan du ikke si så mye dersom ikke steroanlegget til nabon står på full guffe da!

Å bo tett innpå hverandre innebærer støy og det må du nok bare godta inntil du skaffer deg en enebolig uten naboer tett innpå!

Prøv å ikke irritere deg over dette! Jeg har en nabo jeg som spiller både klarinett og piano fra morgen til kveld - men sålenge han ikke spiller etter angitt "stilletid" så må det godtas!

Be dem ned på kaffe du og nevn at du syns det er litt lytt, kanskje de tar hintet, men det er ikke sikkert og heller ikke noe dem MÅ føye seg etter!

Skrevet

Så lenge de lager lyd bare noen ganger og på vanlig dagtid, er det ikke så mye du kan gjøre. Har man naboer så tett innpå, så må man også forvente at de lager litt lyd fra tid til annen.

Skrevet (endret)

ok, må akspetere det. det var vel det jeg trodde. at jeg er en hissigpropp, altså. musikk spiller de nesten aldri, men hadde ikke hatt noe imot det. vi har ikke så ulik musikksmak

den gode nyheten er at jeg har begynt å bli ganske så stille av meg i tilfelle det skulle være like lytt ned til etasjen under oss

Endret av svirre sokk
Skrevet (endret)

He he.. jeg har en kompis som iblant spille didgeridoo på nachspiel, vær glad du ikke er nabo med ham! :ler:

Endret av absinthia
Skrevet
He he.. jeg har en kompis som iblant spille didgeridoo på nachspiel, vær glad du ikke er nabo med ham! :ler:

hehe.. nå vet ikke jeg hvordan den sangen er, men er glad for at de ikke har høylytte nach hver helg. de hadde en fest for en stund siden som antakeligvis besto av en haug med jenter med stiletthæler. men en fest en gang i blant må folk få lov til å ha.

i det forrige kollektivet jeg bodde i, var det lettvegger mellom soverommene. en helg, etter et høylytt vors som etterhvert ble til nach, våknet (hadde vel egentlig aldri sovnet, men..) jeg opp av en fremmed jente som utbrøt fra naborommet "åh, det er så trangt!" det var en gutt som bodde på det rommet. men, selv om det satte fantasien min i sving, så var det ikke det jeg trodde. Der var det LYTT! pappvegger var det det var. :ler:

Skrevet
hehe.. nå vet ikke jeg hvordan den sangen er, men er glad for at de ikke har høylytte nach hver helg. de hadde en fest for en stund siden som antakeligvis besto av en haug med jenter med stiletthæler. men en fest en gang i blant må folk få lov til å ha.

i det forrige kollektivet jeg bodde i, var det lettvegger mellom soverommene. en helg, etter et høylytt vors som etterhvert ble til nach, våknet (hadde vel egentlig aldri sovnet, men..) jeg opp av en fremmed jente som utbrøt fra naborommet "åh, det er så trangt!" det var en gutt som bodde på det rommet. men, selv om det satte fantasien min i sving, så var det ikke det jeg trodde. Der var det LYTT! pappvegger var det det var. :ler:

Didgeridoo er et instrument som urinnvånerne i Australia bruker, en lang stokk som de blåser i og som lager en gjennomtrengende mørk lyd.

Skrevet
Didgeridoo er et instrument som urinnvånerne i Australia bruker, en lang stokk som de blåser i og som lager en gjennomtrengende mørk lyd.

ok, ikke en sang, nei. :sjenert: da lærte jeg noe nytt i dag også

Gjest Tnita
Skrevet

*Abonnere* Måtte bare le da jeg leste at Didgeridoo er et sånt instrument! Ser for meg at de har en slik lang greie i stua som de spiller på! :lol: Mine naboer spiller høy musikk helst på natta de, og helst Alanis Morisette og annen dårlig musikk. (Ja, jeg syns Alanis er dårlig etter å ha hørt samme sangene om og om igjen når jeg egentlig skal sove!) De roper og hyler i gangene så det merkes når "jungeldyrene" har våknet for å si det sånn. Klager ikke til huseieren, men vurderer å flytte istedet... Til casen: Du kan jo be de ned på kaffe og bare nevne i en bisetning at det er veldig lydt i det huset og se om de tar hintet.

Gjest Gjest_tittin_*
Skrevet

Jeg synes absolutt at det er en god ide å be de ned på kaffe..:) En vri er jo å spørre om de hører noe særlig til dere, og si at dere f.eks er redd for at de hører vaskemaskin på kvelden eller stereoanlegg... Si at dere har jo skjønt at det er veldig lytt der, så dere bare lurer på om dere er til sjenanse for de. Er de oppegående mennesker, tar de hintet, og spør det samme til dere. Hvis ikke, er de nok typen man ikke kommer noen vei med uansett..:)

Har selv bodd i to "underetasjer" og en på toppen. Da jeg bodde oppe , kunne hun under meg nynne til klokkeradioen min om morgenen, men det var heldigvis ikke noe problem, siden vi stod opp like tidlig begge to..:)

Forrige underetasjen jeg bodde i, hørte jeg knapt nok et kvekk fra de oppe, men jeg hadde eksemplariske huseiere, som tok med ungene ut på dagen når de skjønte at jeg hadde jobbet nattevakt o.l..:)

Nå har vi slitt litt med han oppe, og nevnt det for han at vi ikke klarer å sove på soverommet når han holder på med skravling og pc til langt på natt.. Det har ordnet seg fint..:) Vi holder oss også til 22-08 regelen..:)

Ps: vår nabo oppe HAR faktisk sånn dansematte-spill!;) Hihi!

Skrevet

Inviter dem på kaffe og skyt inn litt forsiktig at det er litt lytt...

Hos meg kan jeg høre de i etg over bare når de spiller høy musikk. Hedigvis er det ikke mange nachspiel de har, men det havner alltid på de søndagene hvor jeg skal stå opp 06:00.... Merkelig!

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det er en enebolig som er delt inn i flere leiligheter så er det ikke uvanlig at man hører godt når de over går på gulvet. Jeg har bodd i tre slike leiligheter, og jeg vet at de over meg ikke har for vane å trampe når de går. De går helt vanlig, det er bare det at huset opprinnelig var bygget for én familie, og man når man bygget det derfor ikke så behovet for så voldsomt mye isolering for støy.

Nå bor jeg i betongblokk. Stakkars mannen under meg må holde ut med at jeg trener karate på stuegulvet et par ganger i uken. DA er det en del tramping og hopping.. Men det er før kl 8 om kvelden, og bare i max en time, et par dager i uken. Det bør man tåle.

Det kan være slitsomt å bo så tett innpå folk, men husk at naboene dine antageligvis hører like mye til deg som du hører til dem.. Det er lett å tro at det må være naboene som spiller veldig høyt/tramper veldig mye, men det kan hende det de gjør er helt normalt, og at de tenker akkurat det samme om deg..

Jeg har en eldre dame ved siden av meg, og da jeg først flyttet inn trodde jeg hun var veldig tunghørt og at det var derfor hun spilte ABBA og polkamusikk på full guffe... Men så fikk hun besøk, og da hørte jeg klart og tydelig setninger som "akkja sann du" gjennom veggen, og da skjønte jeg at det faktisk bare var veldig lydt, og at hun ikke spilte spesielt høyt.. Og at hun antageligvis gremmet seg like mye når jeg kveiket i black metal på helt normalt lydnivå... Hvis jeg hører lyder derifra nå, så setter jeg bare på litt musikk som maskerer lydene.

Skrevet

ok, innser at vi er ganske heldige da, ja. likevel synes jeg at jeg kan høre stemmen til en som jobbet på SFO da jeg var liten: "det er ikke lov til å løpe inne!" "innestemme!" "hvis dere skal herje sånn, får dere gå ut!" osv. det har visst satt sine spor :ler: blir vel litt mer enn normalt stressa av naboer som arrangerer fri-idrettsstevne i stua si, annen type støy bryr jeg meg ikke så mye om. men var lurt å spørre om vi er til sjenanse for de. en didgeridoo på nach :skratte: :skratte: :skratte: hjelpe meg, hvor har de fått den ideen fra?? suvenir fra australia?

heldigvis er det absolutt mer stille her enn det forrige stedet vi bodde, som var midt i sentrum. fotballpuben og x antall andre utesteder var et halvt steinkast unna. :lur: det var påfallende mer støy når folk fikk stipendene sine :rope: hvis jeg ikke dro ut selv, var det veldig viktig å legge seg før kl 23, hvis ikke måtte jeg ofte vente til kl 04 før det ble sånn ca rolig. mulig jeg bare er litt fed up! gleder meg til jeg får meg en enebolig.. men det er vel ti år frem i tid eller noe deromkring.

Skrevet (endret)

Nei, han lagde seg en i Norge, etter at han kom tilbake fra Australia :) Veldig kul lyd, men jeg er glad jeg ikke er naboen hans når han spiller. :ler:

Endret av absinthia
Gjest Sativa
Skrevet

Her hvor vi bor er det til tider vekdig mye støy i form av boring i vegger, hamring, hundeglam osv. Dette er ganske irriterende synes jeg, men føler ikke at jeg kan si noe så lenge det er innenfor "bråkeperioden" på døgnet. Vanlige lyder som indikerer at det bor mennesker rundt oss, har jeg ingen problemer med, samme når på døgnet det er. Barn som løper med glade skritt f. eks, gjør meg egentlig bare glad.

Vi er nok ganske bråkete selv, vi spiller ofte veldig høy musikk, og da musikk som kan oppfattes som støy av mange. Har ikke fått klager, kun onde blikk, haha.

Uansett, vi kan liksom ikke bry oss med andres bråk når vi høres godt selv.

Gjest Gjest
Skrevet
vet ikke helt hvor jeg skal begynne her, men vi bor i en enebolig som er delt i flere leiligheter. det er ganske lytt her også, men noen ganger høres det ut som de over oss arrangerer et fri-idrettstevne eller en hoppekonkurranse av et eller annet slag. har lurt litt på om de har et dansespill eller noe lignende. eller kanskje en treningsvideo? :hoppe: er faktisk ganske nysjerrig.

de tramper også mye rundt i leiligheten, i stedet for å gå som vanlige folk. men de bråker kun på dagtid. bråking/hopping/tramping jeg vet ikke hva de holder på med der oppe, er det noe jeg bare må akseptere? for dette er tross alt kun på dagtid. jeg tenker at det blir veldig drøyt å si at vi helst ser at de ikke kan gjøre sånn og sånn... i deres eget hjem! men samtidig blir jeg så eitrandes forbanna noen ganger :sur: lever de i sin egen lille boble?? det må da slå dem at det faktisk er andre mennesker som bor under dem. klart at de ikke skal liste seg rundt, men ærlig talt...

nå har vi ikke bodd her en mnd en gang, så vi kjenner jo ikke disse naboene. blir dumt og ikke minst unødvendig, å skape dårlig stemning. tenkte å invitere de på en kopp med bli-kjent-kaffe og evt ta det opp da, noen tips til hvordan vi evt. kan ta det opp på en grei måte? er en relativt fersk blokk-boer, så vet ikke helt hvor mye bråk man må akseptere, kan nemlig være en liten hissigpropp av og til :sjenert: kremt...

Kan vel gå ut i fra at det ikke er ny bolig siden det er så lytt. Når en velger å bo i slikt hus med flere fam. så må du påberegne lyder. Lyder som du ikke liker. Svært lite du kan foreta deg.

Skrevet

Jeg bor i 1.etg og jeg LOVER at de som bor over meg ommøblerer hver kveld! :forvirra:

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg har bodd i gammel leilighetkompleks fra sent 1800-tall. Der fikk jeg sex-lyder i stereo fra de over og under meg! (over: knirk! knirk! under: å ja åja åjaaaaaaaaaa!")

"kaninblokka" :ler:

• 1 år senere...
Gjest Gjest_sandra_*
Skrevet

hva slags type leiligheter er ikke lytt? i det hele tatt liksom. hva bør man se etter, osv? blir snart gal av å bo her jeg gjør.. har huseierne i tredje etasje (et ektepar) og faren til ho dama rett over meg. han hører jeg hele tida. og ofte virker det som han stopper opp og hører etter så fort jeg gjør en lyd og. lytter på meg.. er utrolig irriterende. blir bare frustrert og matt av hele greia og får ikke lyst å gjøre en dritt igjennom dagen.. for sånn her varer det fra når jeg våkner opp og utover mot kvelden til han har lagt seg sikkert. er bare rett og slett snålt mellom oss eller hva man kan kalle det tullet. :s liker ikke tanken på å bli lytta på heller.. om det er han gjør. men ofte hvis jeg plutselig gjør noe som lager lyd så blir det all of a sudden helt stillt fra han også.. moro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...