Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Hei.

Vi skal ta opp lån på 1.890.000 kr. til en tomannsbolig som er husbankfinansiert.

Jeg har en inntekt på 230.000 + formue 750.000 kr og 10.000.000 kr. i aksjefond. Han har 370.000 i inntekt og har ingen formue. Vi har også BSU konto, men har bare 15.000 kr. innpå. Jeg skal snart starte for meg selv, og kommer til å ha ca. 320.000-340.000 kr. Dette skjer innen to måneder. Formuen min skal ikke brukes til invistering i privatbolig.

Tror dere vi klarer dette lånet? eventuelt får vi lån?

Takk for alle svar :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere vil neppe få mer enn ca halvparten av det dere trenger i lån på det inntektsgrunnlaget. Ikke skjønner jeg hvordan dere skal kunne klare å betjene et lån på bortimot to mill., heller. Og nei - banken kommer neppe til å ta hensyn til at lønna di snart øker, spesielt siden du blir selvstendig næringsdrivende.

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Det var merkelig. En vennepar av oss fikk lån på litt over to million og hadde nett samme inntekt som oss. Bare han tjente litt mindre.

Skrevet
Det var merkelig. En vennepar av oss fikk lån på litt over to million og hadde nett samme inntekt som oss. Bare han tjente litt mindre.

Regnet litt feil i sted - regnet som om dere hadde inntekt på 300.000 til sammen. Trøtt, kanskje..? :ler:

Sorry...

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Forresten.. er det pluss å ha formue? er det noe jeg burde legge frem i lånesøknaden?

Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Vi skal ta opp lån på 1.890.000 kr. til en tomannsbolig som er husbankfinansiert.

Jeg har en inntekt på 230.000 + formue 750.000 kr og 10.000.000 kr. i aksjefond.

Hvis du har 10 mill i aksjefond er det vel ikke nødvendig å ta opp lån?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er selvfølgelig en fordel å ha formue. For banken er det en stor sikkerhet at du faktisk har mer penger på bok enn størrelsen på lånet - med mindre formuen er bundet såpass opp i klausuler om at du ikke får bruke den til å betale gjeld, inkasso etc selv i verste fall.

Jeg er dog litt usikker på om man får husbankfinansiering med såpass stor formue og grei inntekt?

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Lånet er noe som hører til tomannsboligen vi kjøper. Det er slik at vi får 80% husbankfinansiert lån. Må inrømme jeg er veldig usikker på disse greiene, har aldri tatt opp et lån før. Dette blir våres første hus :)

Skrevet
Lånet er noe som hører til tomannsboligen vi kjøper. Det er slik at vi får 80% husbankfinansiert lån. Må inrømme jeg er veldig usikker på disse greiene, har aldri tatt opp et lån før. Dette blir våres første hus :)

Ring til husbanken og snakk med dem selv i morgen.

Gjest Fisk73
Skrevet
Hvis du har 10 mill i aksjefond er det vel ikke nødvendig å ta opp lån?

Må si meg enig her... Hvorfor skal du ta opp lån når du har så mye penger i aksjefond?

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Fordi jeg ikke kan ta ut disse pengene før om 2-3 år. De 750.000 kr. kan jeg bruke, men vil ikke bruke det til huset.. det skal brukes til noen andre invisteringer. Jeg kunne gjerne fortalt dere hvorfor, men vil ikke legge ut for mye informasjon her på KG. Men jeg forstår jo poenget deres.. men situasjonen er slik at jeg skal ta opp et lån.

Gjest Fisk73
Skrevet
Fordi jeg ikke kan ta ut disse pengene før om 2-3 år. De 750.000 kr. kan jeg bruke, men vil ikke bruke det til huset.. det skal brukes til noen andre invisteringer. Jeg kunne gjerne fortalt dere hvorfor, men vil ikke legge ut for mye informasjon her på KG. Men jeg forstår jo poenget deres.. men situasjonen er slik at jeg skal ta opp et lån.

Skjønner :)

Men jeg foreslår at du tar kontakt med ulike banker, de har tross alt mer erfaring og kan gi deg konkrete svar på hvor mye du/dere kan låne, og der kan du fortelle alt... Ingen av oss her kan svare deg når du ikke kan fortelle alt, og vi kjenner ikke din totale økonomiske situasjon.

Snakk med banken du :)

Lykke til!

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Tusen takk for alle svar :klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Jeg har en inntekt på 230.000 + formue 750.000 kr og 10.000.000 kr. i aksjefond. Han har 370.000 i inntekt og har ingen formue. Vi har også BSU konto, men har bare 15.000 kr. innpå. Jeg skal snart starte for meg selv, og kommer til å ha ca. 320.000-340.000 kr. Dette skjer innen to måneder. Formuen min skal ikke brukes til invistering i privatbolig.

kontakt husbanken du. Vi fikk på samme grunnlaget,men har større gjeld.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Ti mill i aksjefond?

Gjest Gjest
Skrevet
Forresten.. er det pluss å ha formue? er det noe jeg burde legge frem i lånesøknaden?

Nå er det slik at banken ikke har lov til å ta mer enn 10% av aksjefond i garanti, så dere skulle fått lån.

Du behøver ikke opplyse om formuen din, da dette er noe banken finner ut av selv.

mulig jeg har misforstått,men husbanken er beregnet med de som har problemer med å komme seg på boligmarkedet, og jeg kan ikke se dere har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...