Gjest Rosin Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Hvis jeg og min mann skal ha en felleskonto, som begge skal kunne disponere, hva er mest praktisk da? Er det mulig å ha en konto som begge står som eiere av i de fleste banker? Er dette f.eks. mulig i Skandiabanken. Og i så fall, hvordan fungerer dette? Må den kontoen ligge på min eller min manns konto, slik at vi får tilgang til den ved å logge på med enten min eller min manns bruker? Dersom begge står som eiere, hvordan blir dette i forhold til ligningen. Blir beløpet delt på to og ført som formue på hver vår konto? Noen som vet. Hvordan gjør dere det med felles bankkonto?
Gjest snart singel igjen Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Jeg og min ex brukte Skandiabanken som felles konto. Men de aksepterer bare én kontohaver, så vi satte kontoen i hans navn - siden han ikke hadde konto der fra før av. Så fikk vi begge kort på den, det går fint når man har samme adresse. Hvis jeg skulle logge inn i nettbanken, så måtte jeg gjøre det som han. Andre banker godtar 2 "brukere" på hver konto. Men siden Skandiabanken er helt gebyrfri så valgte vi denne. Det ble jo mye kortbruk når vi begge to handlet fra denne kontoen. Vi hadde i samboerkontrakten at denne kontoen var vår felles. Skattemessig ble den stående på han, men det var aldri så mye penger der at det spilte noen rolle. Det sto max en måneds forbruk der. I forhold til en million i gjeld så hadde det ingen betydning.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Skandiabanken godtar to kort på en konto som da er på hvert sitt navn. Dette gjelder når man har samme adresse i folkeregisteret. En konto antar jeg må stå i et navn uavhengig av bank, men forholdet dere i mellom blir regulert av andre lover.
Frk Johansen Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Det er riktig at kontoen bare kan stå i ett navn men dere kan begge ha full disposisjonsrett til den eller at den ene bare har innsynsrett. Dersom dere skal ha hvert deres kort og at det også skal betales regninger fra denne ber du om at den legges opp i nettbanken til dere begge så kan begge bruke den "som sin egen".
Frk Johansen Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Det skattemessige må dere fordele dere mellom, slik er det jo også ved et felles huslån. En som står låntaker og den andre medlåner eller noe. Rentene må dere selv fordele på selvangivelsen slik dere blir enige om. Er dere gift blir dere automatisk lignet sammen.
LukaFrost Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Samboer og jeg har felles konto med hvert vårt kort. Det spare ross for potensiell krangling om økonomi. Anbefales.
RedFox81 Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Kunne dere også anbefale andre gunstige banker for felleskonto, utenom Skandiabanken?
Cienna Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 Vi bruker DNB...vi har alt felles da...både regningskonto og sparekonto...han ville beholde sin gamle brukskonto, og det ville jeg også, men vi har fullmakt over alle kontoene sammen. Jeg står som eier på alle de andre kontoene, men han er medeier og har alle rettigheter. Vi betaler bare for en konto da, siden vi eier alle sammen. Så vi får lønn på brukskontoen, og så gåjeg inn på nettbanken og plasserer pengene der de hører hjemme. Den ene sparekontoen er en langtidssparekonto som ikke skal røres. Så der har vi gjort det slik at det kun er mulig å sette inn penger, men ikke ta ut over nettbank. Skal vi ha ut penger der, så må begge personlig stille opp i banken, og banken må ha begges samtykke for at banken skal gi ut penger fra den kontoen. Genialt egentlig, da er det ikke så lett å bli fristet...
RedFox81 Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 (endret) Noen som bruker Gjensidige bank eller Norwegian for felleskonto? Eller annen gebyrfri bank? Endret 28. mars 2008 av RedFox81
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Vi bruker Sparebank1. Kontoen står på gubben, men begge har hvert sitt vanlige VISA bankkort. Jeg er stort sett den som handler, og han betaler regninger fra kontoen, og begge overfører likt beløp når det er tomt der. Fungerer helt fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå