Ambriel Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Hunden er 7 mnd gammel, og det er ei venninne av meg som har han. De hadde han egentlig avgårde på for, men da hun fant ut at den ene testikkelen ikke hadde falt ned, så ville hun ikke ha han lengre. Venninna mi har allerede 2 hunder, og kan ikke tenke seg flere enda. Traff henne tilfeldigvis idag, og vi begynte å snakke om det, og jeg har jo veldig lyst på en hund til, så Tequila får en lekekamerat mens vi er på jobb. Skal ikke ha valper, så planen blir vel å kastrere han etterhvert. Men er det noen mulighet for at den andre testikkelen kan falle ned enda? Han er jo 7 mnd gammel, så ikke voksen enda. Har ikke peiling på hannhunder, så derfor må jeg forhøre meg litt Takker for svar
Ambriel Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 26. mars 2008 Det er forresten en Chihuahua det er snakk om her Glemte visst å nevne det
Ce'Nedra Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 De går vel for samme pris som blandingshunder, altså er 2500 vanlig.
Ambriel Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2008 De går vel for samme pris som blandingshunder, altså er 2500 vanlig. Det skal vel godt gjøres å få en Chihuahua til den prisen :klø:
Gjest Fisk73 Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Vi har en hannhund og akkurat de tingene står i kjøpskontrakten vår, tror det er en tredjedel av prisen vi ville fått i retur om han manglet en testikkel. Forbrukerrådet har her svart på akkurat et slikt spørsmål, og de sier 50% avslag er rimelig. Håper det var til hjelp.
Ambriel Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2008 Vi har en hannhund og akkurat de tingene står i kjøpskontrakten vår, tror det er en tredjedel av prisen vi ville fått i retur om han manglet en testikkel. Forbrukerrådet har her svart på akkurat et slikt spørsmål, og de sier 50% avslag er rimelig. Håper det var til hjelp. Takk, det var et svar som hjalp veldig mye
Ambriel Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. mars 2008 Bare hyggelig. Lykke til med hunden Takk Har ikke sett han enda. Hun kommer bort i morgen med han, så får vi se hvordan han reagerer på Chi tispa mi, og hun på han, og selvfølgelig om han liker oss Han er sort og langhåret :rødme:
Ambriel Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2008 De går vel for samme pris som blandingshunder, altså er 2500 vanlig. Har forhørt meg litt ang dette. Og hunden kan fremdeles ha en god stamtavle selv om den ene steinen ikke har fallt ned. Så blandingshund kan det ikke regnes som
la Flaca Skrevet 27. mars 2008 #10 Skrevet 27. mars 2008 Har forhørt meg litt ang dette. Og hunden kan fremdeles ha en god stamtavle selv om den ene steinen ikke har fallt ned. Så blandingshund kan det ikke regnes som Men den kan heller ikke brukes i avl eller på utstilling, så den stamtavla er i praksis null verdt. I tillegg får man økt fare for testikkelkreft og overproduksjon av testosteron, med de følgene det kan ha.
Frey Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 Såvidt meg bekjent er det normalt å få refundert 50% av kjøpesummen ved kryptorkisme, hvilket vil si at man skal betale halv pris av full pris.
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 27. mars 2008 #12 Skrevet 27. mars 2008 Jeg kan ikke noe om hunder (er kattemenneske) men på Dyrlegene slet Trude Mostue med å finne en testikkel på en hund her for ikke så lenge siden. Det som var problemet, var at hunden var helt gal og humpet på alt hele tiden. Eieren ville kastrere ham, men dette var rimelig håpløst siden testiklene ikke var falt ned. Trude fant kun en testikkel, og hunden var like "humpete" etter operasjonen som han var før siden de bare fjernet en. Nå er jeg som sagt kattemenneske, og kan vel ikke tenke meg noe mere kvalmende enn en hund som skal parre seg med alt mulig. Det er jo ikke sikkert hundemennesker bryr seg så mye om en slik problemstilling. Ville bare nevne det siden dette ville ha spilt en stor rolle for meg
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #13 Skrevet 27. mars 2008 Jeg kan ikke noe om hunder (er kattemenneske) men på Dyrlegene slet Trude Mostue med å finne en testikkel på en hund her for ikke så lenge siden. Det som var problemet, var at hunden var helt gal og humpet på alt hele tiden. Eieren ville kastrere ham, men dette var rimelig håpløst siden testiklene ikke var falt ned. Trude fant kun en testikkel, og hunden var like "humpete" etter operasjonen som han var før siden de bare fjernet en. Da burde de samtidig fjernet den testikkelen som ligger i buken. Tror det er vanlig prosedyre ved kastrering av kryptorkide hunder.
la Flaca Skrevet 27. mars 2008 #14 Skrevet 27. mars 2008 Jeg kan ikke noe om hunder (er kattemenneske) men på Dyrlegene slet Trude Mostue med å finne en testikkel på en hund her for ikke så lenge siden. Det som var problemet, var at hunden var helt gal og humpet på alt hele tiden. Eieren ville kastrere ham, men dette var rimelig håpløst siden testiklene ikke var falt ned. Trude fant kun en testikkel, og hunden var like "humpete" etter operasjonen som han var før siden de bare fjernet en. Nå er jeg som sagt kattemenneske, og kan vel ikke tenke meg noe mere kvalmende enn en hund som skal parre seg med alt mulig. Det er jo ikke sikkert hundemennesker bryr seg så mye om en slik problemstilling. Ville bare nevne det siden dette ville ha spilt en stor rolle for meg Høres helt snålt ut at de ikke gikk inn i buken og fjernet årsaken. Det var nettop den oppførselen jeg nevnte kan oppstå lenger opp her - for mye testosteron i omløp pga. testikkel om ikke er falt ned. Da får man en overhormonell hannhund, grøss. Å ta på seg en slik hund er ikke nødvendigvis helt ukomplisert mao.
Søs Skrevet 27. mars 2008 #15 Skrevet 27. mars 2008 Som de fleste sier her inne så er 50% vanlig avslag på hunder med en testikel nede.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #16 Skrevet 27. mars 2008 Høres helt snålt ut at de ikke gikk inn i buken og fjernet årsaken. Det var nettop den oppførselen jeg nevnte kan oppstå lenger opp her - for mye testosteron i omløp pga. testikkel om ikke er falt ned. Da får man en overhormonell hannhund, grøss. Å ta på seg en slik hund er ikke nødvendigvis helt ukomplisert mao. Må bare si at hunden trenger ikke å bli overhormonell og komplisert selv om den har en testikkel i buken. Jeg hadde en slik schæfer. Han hadde et fantastisk gemytt og var en fantastisk hund på alle måter. Han var favoritthunden min. Han levde slik inntil han måtte avlives på grunn av annen sykdom. Enig i at halv pris er en riktig pris.
Frey Skrevet 27. mars 2008 #17 Skrevet 27. mars 2008 Apropos den saken om hunden på Dyrlegene så var de inne i buken og lette, men fant ikke den andre testikkelen.
la Flaca Skrevet 27. mars 2008 #18 Skrevet 27. mars 2008 Må bare si at hunden trenger ikke å bli overhormonell og komplisert selv om den har en testikkel i buken. Har man en overhormonell hund som har en testikkel i buken vil jeg si det er en 100% sannsynlig sammenheng. Men ingen påstår vel at alle hunder som ikke har felt kulene blir hormonbomber av den grunn. Uansett er risikoen for at det skal gå den veien rimelig økt.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #19 Skrevet 27. mars 2008 Apropos den saken om hunden på Dyrlegene så var de inne i buken og lette, men fant ikke den andre testikkelen. ga de bare opp da? hvilken plausibel forklaring hadde de på at de ikke klarte å utføre et standard dagkirurgisk inngrep ??? herregud, var eieren fornøyd emd dette. det er lettere for hunden å utvikle kreft i en testikkel som ligger i buken, og i enkelte tilfeller kan den til og med forårsake strangulasjon av tarm og påfølgende tarmslyng. dette er jo nesten en sak for veterinærmedisinsk rettsråd jeg regner med eierne ikke betalte en krone for "inngrepet"
Frey Skrevet 27. mars 2008 #20 Skrevet 27. mars 2008 ga de bare opp da? hvilken plausibel forklaring hadde de på at de ikke klarte å utføre et standard dagkirurgisk inngrep ??? herregud, var eieren fornøyd emd dette. det er lettere for hunden å utvikle kreft i en testikkel som ligger i buken, og i enkelte tilfeller kan den til og med forårsake strangulasjon av tarm og påfølgende tarmslyng. dette er jo nesten en sak for veterinærmedisinsk rettsråd jeg regner med eierne ikke betalte en krone for "inngrepet" De var to dyrleger som brukte mye tid til å lete. Hvorfor de ikke fant den og hvorvidt inngrepet ble betalt for osv har jeg ingen anelse om faktisk. Jeg fikk bare med meg at de lette etter den uten å finne den. Ring Trude Mostue selv du så får du svar på spørsmålene dine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå