Gå til innhold

Hvor varmt før alkoholen forsvinner?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ei venninne av meg pleier å blande tyrkisk pepper drops med varmt vann, og tilsette hjemmebrent, riste flaska godt og drekke...

Hvor varmt må det være for at alkoholen fordufter? Har smakt blandinga hennes, og den er varm. Smaker mye tyrkisk pepper, og det smaker litt alkohol. Altså det er veldig godt, spesielt når det er litt varmt. Lunka/kaldt er kvalmt...

Nå vil jeg også blande sånn til neste fest, men kjipt å drikke placebo da. Så jeg lurer på hvor varmt vannet max kan være?

Skrevet

Ren alkohol har et kokepunkt på 78 grader, hjemmebrent vil være noen grader over det igjen...så ganske varmt kan det være :)

En helt annen ting er hele greia nok kommer til å 'fordufte' ganske kjapt uansett temperatur...;)

Skrevet

Men selv om kokepunktet er 78 grader, så vil du miste noen promille uansett ved oppvarming. Akkurat slik som vann fordamper til og med i romtemperatur selv om kokepunktet er 100.

Skrevet

Det er jo ikke snakk om å varme alkoholen før man blander den inn i "tyrkervannet", så alkoholens kokepunkt er ikke relevant.

Fordampingen tar tid uansett, så hvis du fyller opp flaska helt og plugger igjen med en gang, så forsvinner det så og si ingenting.

Fyller du flaska bare halvfull, og så plugger den igjen med en gang, vil en del av alkoholen etterhvert blande seg med "topplufta" (vær forsiktig med å ta et skikkelig magadrag på denne lufta :ler:). Dette skjer uansett hvor varm/kald blandingen er, forskjellen er bare hvor lang tid det tar. Så det "tryggeste" er å fylle opp så mye som mulig.

Skrevet

Ja, det er klart. Men det skal allikevel en del temperatur til før det blir nevneverdig svinn...særlig når hele stasen befinner seg inne i en flaske.

Skrevet
...særlig når hele stasen befinner seg inne i en flaske.

Nå fikk jeg et skikkelig artig bilde inne i hodet.. :ler:

Skrevet
Nå fikk jeg et skikkelig artig bilde inne i hodet.. :ler:

Kvinnfolk...tenker dere aldri på annet? :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...