Gjest Bolla bo Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Hei. Jeg har tilsutt innsett at jeg må begynne å trene, blir bare større og større og dette funker ikke lenger. Lider i midelrtid av sosialangst, pluss store komplekser for kroppen min, så helsestudio, svømmehall ol er ikke tingen for meg. Det jeg har tentk å begynne med er å kjøpe meg en minstepper, har dette noen effekt, og hvor mye burde jeg bruke den da? Også har jeg kjøpt dansematte og spill, men er dette egentlig trening? Mente jeg leste i avisen en gang om en som hadde gått ned masse ved å bruke en sånn... Hvor lenge brude jeg evet holde på da og hvor ofte?? Prøver å gå lange turer så ofte som mulig, men er endel dager jeg ikke kommer meg ut av døren. Men de gangene jeg greier så låner jeg med meg naboens hund også går vi langt inn i skauen (der det ikke er folk, seff) Er det andre ting jeg kan gjøre hjemme og som funker??? Jeg vet må sepå kostholdet også, men skal få en ernæringsekspert hjem til meg
Gjest lucy d-.-b Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har brukt Pilates- og Yogadvd'er. Det er ikke i utgangspunktet fettforbrennende, men spesielt pilates gir det slanke muskler, og begge former for trening er veldig avslappende og behagelig. Senker stressnivået, hvertfall hos meg. Hvis man har tid er et program på 20-30 min før man går i dusjen om morgenen ikke dumt Ellers kan du kjøpe yoga-ball som du kan bruke til generell styrketrening. Som du sikkert vet er god muskelstryke bra for forbrenningen, og stryketrening det bør være en naturlig del av et aktivt liv Husarbeid og sex er også god trening. Dansematter er heller sikkert ingen dum idé, og stepmaskin kan man jo bruke mens man ser på tv etc. Så har du jo treningsprogram på spillkonsoller som Kinetic (ps2). Har ikke prøvd det selv, men det virker hvertfall morsomt. Nintendo Wii kommer også med et program i løpet av april.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Hva med å sykle, gå på skin, løpe, gå turer? Frisk luft er heller ikke så dumt, og alle disse mosjonsformene er bra for å forbrenne fett.
Fakse Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 Tenk på det sånn, at all bevegelse er bedre enn å være i ro. Ministepper og dansematte kan være bra trening om du får opp intensiteten. Vil du vite om du har skikkelig effekt, så kjøpt deg en billig pulsklokke og sett deg litt inn i pulssoner. For å supplere det du har nevnt ville jeg ha kjøpt et treningsstrikk og noen håndvekter, også gjort styrkeøvelser i tillegg. Du finner masse gode styrkeøvelser på nett, og det følger som regle med når du kjøper strikk og vekter.
Gjest Bolledeig Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Hvis du har penger og plass til det, ville jeg investert i noe litt mer "solid" enn en ministepper, f.eks. en ellipsemaskin. Ellers kan det meste av trening gjøres hjemme, med en måte å gjøre kardio på (som f.eks en ellipsemaskin), noen manualer (kjøp gjerne en sånn der du bygger dem selv slik at du kan lage tyngre vekter når du blir sterkere. Supplert med en matte er du godt igang. På basistrening.no, coopersguns.com og iform.nu, er det et vell av øvelser med beskrivelser til Også bare litt pirk: Jeg har brukt Pilates- og Yogadvd'er. Det er ikke i utgangspunktet fettforbrennende, men spesielt pilates gir det slanke muskler, og begge former for trening er veldig avslappende og behagelig. Hvordan musklene dine ser ut har med gener å gjøre, og utelukkende det. Pilates gir ikke noe slankere muskler enn andre typer trening, det er rett og slett villedene markedsføring. Men det er ålreit trening likevel
Gjest Bolla bo Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Hei. Jeg vet at det er lut å komme seg ut i frisk luft, og at det er mye å mosjonere det. Problemet er jo at jeg lider av div psykiske plager og i perioder så kommer jeg meg ikke utenfor døren, pga dette. (Sterk sosial angst ol.) Men når jeg er fin så låner jeg jo bikka til naboen og går lange turer. Har desverre noe begenset plass, så kan ikke ha store treningsmaskiner eller annen plasskrevende aktivitete. Prøvde såvidt en sånn Pilates DVD, men følte ikke at jeg fikk noe ut av det, må svette for å føle jeg trener... Men det vil si at minstepper og dansematte kan ha noe for seg?? Skal se på trenigstrikker også, håndvekter har jeg faktisk:-) Tusen takk
Gjest *Ulla* Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 Du kan iallefall ta sit-ups og push-ups, enkelt å gjøre hjemme i sin egen stue og tar ikke plass.
Stillest vann Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 Vil du vite om du har skikkelig effekt, så kjøpt deg en billig pulsklokke og sett deg litt inn i pulssoner. Trenger ikke pulsklokke, da. Man skal bli litt andpusten, men ikke mer enn at man kan snakke normalt, da har man rett intensitet. M.h.t. mengde, er det bedre med 4 halvtimesøkter i uka enn én 2-timers søndagstur (men bedre med én søndagstur enn ingen :gjeiper:). Særlig mindre enn en halvtime av gangen bør det ikke være for å få igang fettforbrenningen ordentlig. Det er viktig å være forsiktig med knærne. F.eks. fottur i skogen med skikkelige joggesko. Riktige sko er viktig også om du ikke løper - finn en sports-/skobutikk som vet hva pronasjon er. Bruk ordentlige sko til dansemaskinen også, hvis mulig. Dansemaskin høres jo mosomt ut, da -det er viktig. Men unngå hopp og sprett, prøv i hvert fall å lande på tærne heller enn hælene. Men siden du skriver at du går ofte lange turer, kommer du ikke utenom kostholdet. Sukker, pasta, poteter og lyst brød er fy, i hvert fall har det hjulpet meg å redusere på dette.
Gjest Bolledeig Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 Diverse thrust- og knebøyøvelser kan også brukes som kardiotrening. Kan også kjøres som intervaller. Pulsen kommer igang på et øyeblikk
Stillest vann Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 Hei. Jeg vet at det er lut å komme seg ut i frisk luft, og at det er mye å mosjonere det. Problemet er jo at jeg lider av div psykiske plager og i perioder så kommer jeg meg ikke utenfor døren, pga dette. (Sterk sosial angst ol.) Men når jeg er fin så låner jeg jo bikka til naboen og går lange turer. Har desverre noe begenset plass, så kan ikke ha store treningsmaskiner eller annen plasskrevende aktivitete. Prøvde såvidt en sånn Pilates DVD, men følte ikke at jeg fikk noe ut av det, må svette for å føle jeg trener... Men det vil si at minstepper og dansematte kan ha noe for seg?? Skal se på trenigstrikker også, håndvekter har jeg faktisk:-) Tusen takk Pilates (og Yoga) har ikke høy nok intensitet til å få opp fettforbrenningen, tror jeg. Men det trenger ikke nødvendigvis å være så høy intensitet at man svetter (dette er individuelt). Jeg synes det er riktigere å bruke begrepet "aktivitet" enn "trening" når man skal gå ned i vekt. Det er mye man kan gjøre for å få opp fettforbrenningen som ikke kan kalles trening. Og så kom jeg på en ting til - aktivitetene bør være rett før neste måltid, når du har brukt opp mesteparten av karbohydratene fra det du har spist tidligere på dagen. Kroppen foretrekker å forbrenne karbohydrater fremfor fett. Hvis du nettopp har spist og fylt opp "karbohydratlageret", så vil kroppen forbrenne mer karbohydrater enn fett.
Darksun Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har ingen doktor grad i noe som helst så alt nedenfor denne settningen er utelukkende personlige meninger og preferanser: Jeg tror du vil få veldig lite ut av trening i stua di. Klart noe får du til, men kroppen trenger mer motstand enn det du selv klarer å lage for å trene riktig. Derfor har helsestudioer vekter og apparater. Spesielt fettforbrenning tror jeg virkelig du er nødt til å bevege deg mye mer enn det du får til hjemme for å klare å få noen effekt. Det skal sant sies at du kan gjøre MYE bare ved å forandre kostholdet, men for å få effektiv trening tror jeg du må utendørs. Sykling, jogging o.l. er gode aktiviteter. Men om du bor i Oslo eller andre store byer er det nødt til å være et døgnåpent treningssenter der du bor? Har mange ganger dratt å trent klokken 04:00 når jeg ikke får sove og jeg kan nesten garantere deg at det er helt folketomt der.
Stillest vann Skrevet 26. mars 2008 #12 Skrevet 26. mars 2008 (endret) Jeg har ingen doktor grad i noe som helst så alt nedenfor denne settningen er utelukkende personlige meninger og preferanser: Jeg tror du vil få veldig lite ut av trening i stua di. Klart noe får du til, men kroppen trenger mer motstand enn det du selv klarer å lage for å trene riktig. Derfor har helsestudioer vekter og apparater. Spesielt fettforbrenning tror jeg virkelig du er nødt til å bevege deg mye mer enn det du får til hjemme for å klare å få noen effekt. Det skal sant sies at du kan gjøre MYE bare ved å forandre kostholdet, men for å få effektiv trening tror jeg du må utendørs. Sykling, jogging o.l. er gode aktiviteter. Men om du bor i Oslo eller andre store byer er det nødt til å være et døgnåpent treningssenter der du bor? Har mange ganger dratt å trent klokken 04:00 når jeg ikke får sove og jeg kan nesten garantere deg at det er helt folketomt der. Jeg får poengtere at jeg er uenig, da, og jeg har heller ingen doktorgrad . Men jeg har egne erfaringer med både kondisjonstrening, overvekt og vektreduksjon. Jeg mener altså at for å forbrenne fett, må du ha lavere intensitet enn om du skal trene styrke/kondisjon. Dess høyere puls, dess mer "umiddelbar" energi må kroppen ha. Og karbohydrater forbrennes (= gjøres om til energi) mye raskere enn fett. Hvis man er kraftig overvektig og begynner med kondisjonstrening, pådrar man seg veldig lett belastningsskader, noe som fører til enda mindre aktivitet enn før. I tillegg til at det ikke virker like effektivt til vektreduksjon, da. Da jeg trente aktivt, hadde jeg normalvekt. Men for det første hadde jeg aldri vært overvektig til da, og for det andre trente jeg såpass at kroppen aldri rakk å gjøre om overflødige karbohydrater til fett. Når jeg først ble overvektig, viste det seg at den "gamle" treningoppskriften ikke hjalp på langt nær så mye som lavintensitetsaktivitet (og mindre karbohydratinntak). Endret 26. mars 2008 av Stillest vann
Gjest Gjest_bilbao_* Skrevet 26. mars 2008 #13 Skrevet 26. mars 2008 Å løpe opp og ned trappene gjentatte ganger - hvis man har trapp da - og deretter fylle to bøtter med vann og løfte disse opp og ned evt holde dem mens man tar knebøy må vel være ordentlig effektiv trening uten å¨måtte forlate huset sitt etterfulgt av flere situps og armhevinger så har man jo fått trent fletta av seg!
Darksun Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 Jeg får poengtere at jeg er uenig, da, og jeg har heller ingen doktorgrad . Men jeg har egne erfaringer med både kondisjonstrening, overvekt og vektreduksjon. Jeg mener altså at for å forbrenne fett, må du ha lavere intensitet enn om du skal trene styrke/kondisjon. Dess høyere puls, dess mer "umiddelbar" energi må kroppen ha. Og karbohydrater forbrennes (= gjøres om til energi) mye raskere enn fett. Hvis man er kraftig overvektig og begynner med kondisjonstrening, pådrar man seg veldig lett belastningsskader, noe som fører til enda mindre aktivitet enn før. I tillegg til at det ikke virker like effektivt til vektreduksjon, da. Da jeg trente aktivt, hadde jeg normalvekt. Men for det første hadde jeg aldri vært overvektig til da, og for det andre trente jeg såpass at kroppen aldri rakk å gjøre om overflødige karbohydrater til fett. Når jeg først ble overvektig, viste det seg at den "gamle" treningoppskriften ikke hjalp på langt nær så mye som lavintensitetsaktivitet (og mindre karbohydratinntak). Jeg har liten tro på at fet forbrennes best ved lavintensiv trening over lang tid. Jeg mener den absolutt beste måten å forbrenne fett på er intervaltrening med høy intensitet. Da dette påvirker fettforbrenningen din utover dagen i langt større grad enn interval trening, når kombinert med et skikkelig kosthold selvfølgelig. Uten et skikkelig kosthold kan du like greit se på tv isteden for å løpe rundt. (ok, det siste var litt på spissen :D) La meg få legge til at jeg synes all trening er god trening. Jeg har hatt helt motsatt ærfaring enn deg faktisk. Når jeg la om kostholdet mitt og begynte med intervaltrening to ganger i uka raste kiloene av så lett at jeg nesten ble forbauset selv. Men likevel, for å treffe den så kalte "fettforbrenningssonen" som jeg tror bare er tull, må man jo likevell opp i ca 150 i puls (avhenger av alderen) i over en god time så vidt jeg har forstått, det er vel en aldri så liten utforing å gjøre dette på en step-maskin kontra en joggetur hvor det er veldig lett.
Wildy Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 Dansematte kan få svetten til å sile, og et ekstra pluss er jo at det er knallgøy! Jeg bruker det rett som det er, ungene har flere spill og jeg har rekorden på alle! Hehe....
Gjest Wolfmoon Skrevet 26. mars 2008 #16 Skrevet 26. mars 2008 (endret) Dansematte kan få svetten til å sile, og et ekstra pluss er jo at det er knallgøy! Jeg bruker det rett som det er, ungene har flere spill og jeg har rekorden på alle! Hehe.... Jeg har faktisk testet dansematte med pulsklokke. Når jeg begynte å bli flink, og kom på et høyere nivå i spillet (raskere sanger, flere steg), begynte jeg faktisk å nærme meg makspuls! Jeg ble skikkelig overrasket, for det var jo så gøy at jeg ikke direkte merket at jeg ble sliten! Iallefall ikke før etterpå Endret 26. mars 2008 av Wolfmoon
Stillest vann Skrevet 26. mars 2008 #17 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har liten tro på at fet forbrennes best ved lavintensiv trening over lang tid. Jeg mener den absolutt beste måten å forbrenne fett på er intervaltrening med høy intensitet. Da dette påvirker fettforbrenningen din utover dagen i langt større grad enn interval trening, når kombinert med et skikkelig kosthold selvfølgelig. Uten et skikkelig kosthold kan du like greit se på tv isteden for å løpe rundt. (ok, det siste var litt på spissen :D) La meg få legge til at jeg synes all trening er god trening. Jeg har hatt helt motsatt ærfaring enn deg faktisk. Når jeg la om kostholdet mitt og begynte med intervaltrening to ganger i uka raste kiloene av så lett at jeg nesten ble forbauset selv. Men likevel, for å treffe den så kalte "fettforbrenningssonen" som jeg tror bare er tull, må man jo likevell opp i ca 150 i puls (avhenger av alderen) i over en god time så vidt jeg har forstått, det er vel en aldri så liten utforing å gjøre dette på en step-maskin kontra en joggetur hvor det er veldig lett. Jeg er overrasket, menmen... det viser vel bare at "fasiten" er forskjellig fra person til person. Ett spørsmål: Trente du stort sett før frokosten? I så fall kan jeg i hvert fall forstå at høyintensitetstrening kan være vektreduserende - da finnes det jo ikke noen karbohydrater å forbrenne. Men det med jogging er jeg veldig skeptisk til hvis man ikke har sterke knær. Jeg vet ikke hvor stor overvekt "Gjest" sliter med, men knærne mine tålte ikke jogging (ikke engang i skogen) da jeg var 30 kg for tung.
Darksun Skrevet 26. mars 2008 #18 Skrevet 26. mars 2008 Jeg er overrasket, menmen... det viser vel bare at "fasiten" er forskjellig fra person til person. Ett spørsmål: Trente du stort sett før frokosten? I så fall kan jeg i hvert fall forstå at høyintensitetstrening kan være vektreduserende - da finnes det jo ikke noen karbohydrater å forbrenne. Men det med jogging er jeg veldig skeptisk til hvis man ikke har sterke knær. Jeg vet ikke hvor stor overvekt "Gjest" sliter med, men knærne mine tålte ikke jogging (ikke engang i skogen) da jeg var 30 kg for tung. Klart alt er individuelt, var derfor jeg begynte innlegget mitt med at alt var basert på personlige ærfaringer :D Jeg trente ikke før frokost, iallefall ikke som hovedregel. Selve poenget med treningen var ikke å forbrenne karbohydrater, men å sette kroppen i et slags forbrenningsmodus, når kombinert med riktig kosthold, kan ikke stresse dette nok. Klart, noe ble sikkert forbrent under trening, men jeg kan aldri tenke meg at det var så utrolig mye, føler meg sikker på at mye mer ble forbrendt utover dagen. For å være helt ærlig bryr jeg meg egentlig ikke så mye :D Det funket mye bedre enn lavintensitet for min del iallefall, og da mener jeg mye bedre, i tillegg til at det tok halve tiden og fikk en mye bedre følelse etterpå :D Ingenting er så deilig som følelsen av at beina dine holder på å dette av :D:D Men ja, jeg er forsovet enig at det sikkert ikke er helt heldig å legge ut på noe interval-joggetrening om ikke beina tåler det. Trikset er vel kanskje å begynne veldig rolig å ta det gradevis? Men uansett, ønsker å stresse nok en gang at jeg synes kostholdet er det absolutt viktigste å rette på for å få til skikkelig fettforbrenning.
Stillest vann Skrevet 26. mars 2008 #19 Skrevet 26. mars 2008 Men uansett, ønsker å stresse nok en gang at jeg synes kostholdet er det absolutt viktigste å rette på for å få til skikkelig fettforbrenning. Tiltredes
Gjest Bond Skrevet 26. mars 2008 #20 Skrevet 26. mars 2008 (endret) Forbrenning av fett er faktisk høyere med relativt lavere intensitet, men med at du forbrenner MYE mer kcal med høy intensitet, forbrenner du også mer fett fordi den totale forbrenningen er mye høyere. Ut i fra egen erfaring kunne jeg også anbefale for ts å prøve å komme seg litt ut. Jeg har ikke selv erfaring med sosial angst, så kan helt ærlig ikke vite hvor vanskelig det kan være av og til, men jeg vet hvor enkelt det er å bli litt lat da en trener i eget stue. Det er så mye enklere å gi opp, eller gi 95% i stedet for 105. Med litt 'gruppepress' er det mye enklere for meg. Men det kan da være bare meg da Det må faktisk ikke være noen mennesker heller rundt deg, men da du allerede har reist til treningssenter, må du jo få mest mulig ut fra dette, i stuen er det SÅ enkelt å bli distrahert. Ja, jeg har klart styrketrening og spinning og pilates i stuen, hver for noen måneder, men det ble mindre og mindre etter hvert med alle. Nå har jeg vært fast på treningssenter for 1,5 år og har kommet fra å hate å gå der og føle meg dum og forferdelig og helt håpløs og i dårlig form osv, til å være selvsikker nok til å alltid stå på første råd i saltrening og spinning Jeg har laaaang erfaring med mange mislykkede treningsideer både hjemme og ute, så jeg kan bare si at for meg var det best med senter og en venn å gå med (motivasjonsfaktor å ikke være den somforeslår å ikke gå heheh). Du får mer variasjon med trening, får prøve forskjellige ting og da finne noe som er best for deg. Jeg fant at spinning var det for meg Ville bare legge til - det er viktig å finne trening du faktisk trives med, noe du synes er veldig gøy og hvor du kan også føle og se hvordan du blir bedre, den beste motivasjonen du kan få! Endret 26. mars 2008 av mrs_bond
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå