Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva kan man få kjøpt får det? Hvor mye kan man få i lån?

Kan få noe mellom 1,5 og 2 mill? 1- 1,5 mill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva kan man få kjøpt får det? Hvor mye kan man få i lån?

Kan få noe mellom 1,5 og 2 mill? 1- 1,5 mill?

Kommer helt an på inntekt. Man får ikke lån basert på størrelsen på egenkapitalen.

Gjest Gjest
Skrevet
Kommer helt an på inntekt. Man får ikke lån basert på størrelsen på egenkapitalen.

trådstarter

Det var det jeg tenkte egentlig men ville spørre.

Men vil ikke formuen hjelpe noe som helst? Hvis jobber heltid og jeg f eks tjener 250000 i året og har denne formuen. Hva får man da?

Skrevet
trådstarter

Det var det jeg tenkte egentlig men ville spørre.

Men vil ikke formuen hjelpe noe som helst? Hvis jobber heltid og jeg f eks tjener 250000 i året og har denne formuen. Hva får man da?

3 x inntekt er vel hovedregelen. Samme hvor mye EK du har, skal jo lånet betales.

Skrevet

Hvis du bruker det som egenkapital får du jo bedre rente. Bruker du de pengene som egenkapital betyr det jo at du kn få en finere/dyrere bolig enn du kunne fått i utgangspunktet også. Så selvom det ikke har noe å si for størrelsen på lånet, så har det jo mange andre positive utfall.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du bruker det som egenkapital får du jo bedre rente. Bruker du de pengene som egenkapital betyr det jo at du kn få en finere/dyrere bolig enn du kunne fått i utgangspunktet også. Så selvom det ikke har noe å si for størrelsen på lånet, så har det jo mange andre positive utfall.

he he jo. Jeg hørtes kanskje litt dum ut når jeg sa det. Det jeg lurte på var om det i det hele tatt gikk an å kjøpe noe selv om man ikke hadde inntekt men bare en grei formue. Men det gikk tydlighvis ikke.

Poenget er at jeg har en formue som jeg ønsker å bruke på noe som er viktig, jeg ønsker ikke at den gradvis minker og minker.

Gjest Gjest
Skrevet

Om du ikke har inntekt får du vel ikke noe særlig lån - lånet skal jo betales tilbake... Men formuen kan telle positivt så du får mer lån enn du i utgangspunktet ville fått med en bestemt inntekt, i hvert fall om formuen er basert på at du har gode økonomiske vaner og sparer mye. Jeg vet om de som har fått 100 000 ekstra i lån basert på 5000 på BSU, men bankene har vel strammet inn litt på hvor mye lån de gir, og man må uansett få penger inn fra et sted. For banken er det en sikkerhet at du har lagt en stor egenkapital i boligen, for da vil de antagelig få igjen pengene sine om du ikke har råd til å betale og må selge. Men for å betjene lånet trenger du enten inntekt eller cash.

Dessuten er det riktig som andre sier at du får bedre rente på lånet.

Du kan nok låne noe med sikkerhet i formuen din, men da blir det vel bare opptil ca det samme som forumen er, og du sparer ingenting på det, vil jeg tro. Rentene på lånet overskrider fort det du betaler i formueskatt ved å ha 400 000 på bok og ingen gjeld. Om du får kjøpt en leilighet med utleiemuligheter for 400 000 + et lite lån har du vel faktisk en sjanse.

Gjest Gjest
Skrevet
he he jo. Jeg hørtes kanskje litt dum ut når jeg sa det. Det jeg lurte på var om det i det hele tatt gikk an å kjøpe noe selv om man ikke hadde inntekt men bare en grei formue. Men det gikk tydlighvis ikke.

Poenget er at jeg har en formue som jeg ønsker å bruke på noe som er viktig, jeg ønsker ikke at den gradvis minker og minker.

Men hvordan har du tenkt å betale et lån uten inntekt?

Skrevet

Da er vel investeringer veien og gå. Lavrisikofond gir normalt god avkastning på sikt. Ta kontakt med en rådgiver.

Gjest Gjest
Skrevet

legg inn 2 mill i en lånekalkulator med en realistisk rente.

da finner du ut at 2 mill i lån og 250kkr i året vanskelig lar seg kombinere.

med ett annuitetslån på 2 mill over 20 år med 6% rente ender du på 14329kr i måneden, sett bort i fra termingebyr og eventuelle etablerinsgebyr.

pluss eventuell husleie,strøm og andre boutgifter, i praksis tror jeg ikke det er noe å satse på.

da blir det mange år med havregrøt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...