Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Synes du at selvforsvr burde være lov? Burde det være slik som i noen stater i USA, at man har lov å skyte (og kanskje drepe) i selvforsvar om noen bryter seg inn i huset eller noe? Hva synes du om å ha våpen for selvforsvar? Burde det være lov? Om en person bryter seg inn i et hus med våpen. Synes du huseieren burde få straff om han skyter og dreper innbrudtyven? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva sier egentlig norsk lov om selforsvar? Er det lov, og på hvilken måte er det lov i Norge?
Gjest StockDama Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Selvforsvar er lov...bevares, men å drepe er fortsatt fy fy. Jeg vil ikke ha slike tilstander som det er i usa her i norge...at alle har våpen gjør bare mer skade enn godt.
Gjest Talula Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Jeg er generelt veldig skeptisk til amerikanske tilstander og det man der kaller selvforsvar. Jeg tror ikke på at våpen til bruk for selvforsvar er noen god ide, det er ikke få tilfeller der dette har ført til ulykker i hjemmet. I norsk rett har man iallefall nødverge, se http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-005.html#47, § 48. Det er ganske strenge krav til at man ikke går lenger enn det som er nødvendig. Personlig synes jeg dette er riktig, man skal få lov til å forsvare seg, men innenfor rimelighetens grenser.
Gjest ll Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Mennesker vil alltid forsvar seg og sitt. Samtidig så er jeg veldig glad for at våpen ikke finnes i de fleste hjem. Ønsker ikke amerikanske tilstander.
Gjest Sorte Orm Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Klart det...Vi kan ha det som i Florida hvor man kan skyte om man synes at noen er mistenkelige så spør man etter på. jeg er for selvforsvar men ikke på måten det tolkes fra USA
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Mennesker vil alltid forsvar seg og sitt. Samtidig så er jeg veldig glad for at våpen ikke finnes i de fleste hjem. Ønsker ikke amerikanske tilstander. Norge har faktisk en meget høy våpentetthet, og den lar seg sammenligne med amerikanernes. Den store forskjellen er at nordmenn har våpen til jakt, sport og militære mobvåpen. De siste skal forøvrig oppbevares demontert, og de senere år også uten tennål og tennfjær, men det blir litt OT. Amerikanerne har langt oftere våpen for selvforsvar, og oppbevarer dem ofte ladd eller med ammo lett tilgjengelig. Den vanligste måten å dø av skuddskader i USa, er visstnok ved misforståelse eller ulykke. Ikke så rart, når de flekker frem gunnern hver gang de kjenner seg litt paranoide og syntes at de hørte en lyd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå