Gå til innhold

Oi, jeg skal bli samboer...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Spirrevipp_*
Skrevet

Nå har det altså så skjedd - den useriøse, "ikke-gjøre-ting-for-alvorlig" og "muligens-kanskje-litt-redd-for-å-binde-seg" meg skal flytte sammen med kjæresten. Det har seg sånn at han bor nå i et bofelleskap med to andre gutter, og den ene av disse skal flytte sammen med damen og da er det jo en gyllen sjanse for at kanskje vi også kunne flytte sammen. Så etter en del utfriking og sjokk, ble avgjørelsen tatt: Vi flytter sammen i juli!! :love:

Men dette er noe helt nytt for meg. Vi har vært i sammen i nærmere to år nå, og er trygge på hverandre. Men hjelpes da, vi kommer til å bo under samme tak hele tiden og greier og greier. Synes det høres litt skummelt ut jeg... men jeg har sovet på det, og er nå nærmere ekstase! Jeg gleder meg kjempemasse og jeg tenker på hvordan det kommer til å bli sånn omtrent hvert andre sekund. Det kommer til å bli helt herlig, det er jeg sikker på! :hjerter: Og da vil jeg jo veldig gjerne at det skal funke bra da, og at ikke alt går helt i dunken.

Så da lurte jeg jo da på om dere erfarne samboere og livs-vise mennesker kunne komme med noen tips til hva som er viktig å tenke på og råd til hvordan man får det til å fungere mest mulig? Og også ting man må huske på når man blir samboere og sånn? Bare spre visdommen til de mindre vise, de har så godt av det atte :)

Å, jeg gleder meg sånn til å gå på IKEA-shopping, gjøre husarbeid med ham, lage handlelister, handle sammen, dele alt og bare kose meg sammen med ham i VÅRT hus!!!!! :juhu: (selv om det bare bli leiing da, men dere skjønner :))

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er to viktige ting å tenke over:

- Økonomi og

- Husarbeid.

Ellers tror jeg det meste går seg til etter hvert. :) Vurder om dere skal skrive samboerkontrakt.

Lykke til! Det blir så koselig atte.

Gjest *Ulla*
Skrevet (endret)

Gratulerer :smile: Så spennende! Husker selv hvor mye jeg gledet meg til å flytte sammen. Og det ble faktisk like fantastisk som jeg trodde!

Det eneste rådet jeg har: Overse de irriterende tingene som bare er småting.

Endret av *Ulla*
Skrevet

Ett enkelt råd;

Ikke irriter deg over småting og uvaner, og vær rund i kantene.

Skrevet

Mine "må ha med"-punkt før samboerskap er:

- samboerkontrakt: viktig dersom det oppstår et brudd. Skriv den gjerne veldig spesifik, type hvem eier hva osv. Viktig å få med hvordan økonomien fordeles.

- gjensidig testamente: man bygger seg et liv sammen, og jeg synes man bør være hverandres arvinger.

- klare avtaler: lag klare avtaler for særlig husarbeid før dere flytter sammen, ikke regn med at det "ordner seg" når du etterhvert oppdager at han ikke gidder å rydde eller har, i dine øyne, ekstreme standarder for hva som er ryddig nok. Mange jenter har brent seg på at den ryddige kjæresten tror han har fått ny mamma når han blir samboer.

Gratulerer og lykke til! :love:

Gjest Gjest_spirrevipp_*
Skrevet

Må bare takke for fine svar. Det er merkelig hvor glad man blir av å dele sånne nyheter, selv med fremmede mennesker :) Kan godt skjønne at man blir lett irritert på småting og greier når man bor oppe hverandre. Vi får vel bare prøve å la være å irritere oss over sånne ting. Det kan bli veldig interessant, for vi krangler nesten aldri. Kanskje vi får litt trening nå :) :slåss:

Forresten sånn samboerkontrakt, det er bare en uformell greie som vi lager på egenhånd ikke sant?

Skrevet

Jeg skal flytte inn til kjæresten min om noen måneder. Blir veldig spennende det ja!

Da skal vi bli enige om hvor mye jeg skal betale til han i mnd. i forhold til leie, men siden jeg går på skole, og har en inntekt på 4800 i mdn, blir det ikke så kjempemye. Men det er så. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er kun en ting å legge seg bak øret!

Alt du har forestilt deg ,og som det kommer tydelig frem her, forestiller deg om samboerskap er et luftslott ut fra dine "jeg er fortsatt ei lita jente" øyner som skuer på verden gjennom I'm a barby girl brillene dine!

Du ligger til rette for så mange brutale oppvåkninger i fremtiden at jeg synes litt synd på deg.

Men sånn er det å bli voksen!

For al del gled deg men jeg vet ikke om shopping på IKEA kvalifiserer til det!

Gjest Gjest_Spirrevipp_*
Skrevet
Jeg skal flytte inn til kjæresten min om noen måneder. Blir veldig spennende det ja!

Da skal vi bli enige om hvor mye jeg skal betale til han i mnd. i forhold til leie, men siden jeg går på skole, og har en inntekt på 4800 i mdn, blir det ikke så kjempemye. Men det er så. :)

Vi er begge studenter, så det blir veldig spennende å se hvordan vi skal ordne oss økonomisk sett. Men jeg antar at det blir sånn at vi betaler hver for oss. Han er så ansvarlig at han får være den regningene står på og så overfører jeg penger til ham. Jeg liker ikke sånt ansvar :) Tenker at det er litt tidlig, og egentlig unødvendig, å dele alle pengene med tanke på at vi begge er studenter og det egentlig er veldig lite penger det er snakk om. Vi regner med at vi må ut med litt ekstra penger i leie også, enn det vi har betalt før, om vi vil ha noe levelig å bo i og vi bare er to. Men det blir spanandes!! :)

Lykke til med innflytningen da, vi får det så bra atte :danse:

Gjest Gjest_spirrevipp_*
Skrevet

Alt du har forestilt deg ,og som det kommer tydelig frem her, forestiller deg om samboerskap er et luftslott ut fra dine "jeg er fortsatt ei lita jente" øyner som skuer på verden gjennom I'm a barby girl brillene dine!

Du ligger til rette for så mange brutale oppvåkninger i fremtiden at jeg synes litt synd på deg.

Skjønner godt at jeg kan virke litt naiv og små-teit, men det får egentlig bare være. Jeg vet at ting kommer til å bli tøffere enn jeg tror og at jeg kommer til å møte på mang en utfordring, men det er vel egentlig akkurat derfor jeg legger utpå denne tråden. Sånn at jeg får litt tips til hva jeg må tenke på og hva som bør diskuteres med kjæresten. Ja, du har vel egentlig helt rett at dette er et steg på veien mot å bli voksen. Men for å være helt ærlig, med realiteten i bakhodet, vil jeg fortsette å nyte tanken på det gode med dette her og leve i lykkerus litt til. Sorgene får komme om og når de vil, jeg vil helst ikke fokusere så veldig mye på det. Om jeg og typen klarer å snakke om ting som er vanskelig og klarer å priotere hverandre som vi bør, tror jeg nok det skal gå helt fint!! :-D Du får nå heller bare synes synd på meg og klage på mine rosa skyer, men jeg blir der litt til og kaller meg selv heller litt optimistisk!

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Når det gjelder samboerkontrakt, finnes det standardkontrakter man kan fylle ut.

Jeg ville nok heller ha satt opp en i fellesskap, og fått en venn fra hver side til å være vitner og skrive under.

Det er veldig smart å ha en kontrakt, og enda smartere å sette den opp mens alt fortsatt er rosenrødt.

Ikke moro å prøve å komme til enighet den dagen man eventuelt ikke er så gode venner lenger.....

Lykke til:))

Gjest Gjest_spirrevipp_*
Skrevet
Når det gjelder samboerkontrakt, finnes det standardkontrakter man kan fylle ut.

Jeg ville nok heller ha satt opp en i fellesskap, og fått en venn fra hver side til å være vitner og skrive under.

Det er veldig smart å ha en kontrakt, og enda smartere å sette den opp mens alt fortsatt er rosenrødt.

Ikke moro å prøve å komme til enighet den dagen man eventuelt ikke er så gode venner lenger.....

Lykke til:))

I will do, høres ut som en smart måte å unngå trøbbel om de rosa skyene skulle bli grå! Takk for hjelpen :-D

Skrevet

Hjelpes, det får nå være måte på gledesdreper! Hun må nå få lov til å glede seg over å flytte sammen med en hun er glad i! Grunnen til at hun laget denne tråden var jo nettopp for å få tips til hvordan hun kan være forberedt på eventuelle problemer de kan støte på, da går det an å komme med konstruktive og hjelpsom kommentarer i stedet for negative og sårende kommentarer til en person du ikke kjenner... :nei:

Og vær så snill, tenk over rettskriving og oppsett på teksten din... Blir så mye lettere å lese da :)

Skrevet

Masse gode tips her :)

Som sagt:

Blir enige om det økonomiske...gjerne opprette en felleskonto der penger til mat, husleie og strøm går inn.

Husarbeid...(????) :fnise: Nja...anbefaler deg å skrive en liste med punkter om hva han skal gjøre...ellers er det iallefall jeg som gjør det meste her.

Vær rund i kantene...det vil bli mye småting som er irriterende som du ikke ser som bare kjæreste...Bli vant med at han ikke tar intiativ til husarbeid, vasking av klær, skifte sengetøy etc.

Igjen; Listen er gullverdt!!!! :jepp:

Skrevet

Avklar økonomi og husarbeid, men først og fremst: Kos dere! Dere skal bygge en felles tilværelse, og det er veldig hyggelig. Du har mye fint i vente. Ikke bekymre deg så mye, jeg syntes personlig ikke det var så mye å tenke på. Tvert i mot blir mye veldig mye lettere siden dere nå vil være to som bor sammen. Tvi tvi! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Å bli kynisk er ikke det samme som å bli voksen hvis du trodde det. Måten du skriver på vitner om at du er hverken voksen eller moden.

Gjest Gjest_Spirrevipp_*
Skrevet

Jeg er så lykkeliiiig!! :juhu:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...