Gå til innhold

Hva ser en takstmann etter?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet

Vi får en takstmann til oss i morgen og nå satt jeg her da og lurte på hva en takstmann ser etter? Er det kun tilstanden av huset eller omgivelsene rundt også? (barnevennelig, solforhold, utsikt osv)

Noen her som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg hadde takstmann på leiligheten min, så han på tilstanden til leiligheten/blokka, ikke omgivelsene.

Skrevet

En taktmann ser på den tekniske verdien av leilighet/hus og vurderer tilstanden til stedet, såvidt jeg vet.

Skrevet

H*n ser på eiendommens beskaffenhet som helhet og setter en verdi ut fra dette. Solforhold, beliggenhet o.l. kan selfølgelig være med på å påvirke tomteverdien og dermed verdien på eiendommen.

Gjest Gjest
Skrevet

Om det er barnevennlig blir ikke tatt med i beregningene (det kommer heller i den delen av prospektet som skrives av megleren). Derimot vil det være aktuelt å ta med ting som om boligen/bygget har livsløpsstandard eller universell utformin, og da er også tilgjengeligheten til bygget aktuelt.

Gjest Gjest
Skrevet

Beliggenhet har vel mye å si, om huset ligger i sentrum av ett prispresset område.

Ellers blir det vel mye som går på materialvalg og kvaliteten på arbeidet. Og selvsagt fuktskader og sånne ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...