LaToya Skrevet 7. mai 2003 #1 Del Skrevet 7. mai 2003 Hei ! Ser av en annen debatt her at det er mange som har hund og lurer på om deres hund er familehund eller om dere bruker de til noe. Ang. debatten om blandingshunder så kan dette avhenge en del hva hunden skal brukes til. Jeg bruker hunden til jakt og derfor går det ikke med blandingshund. Jeg betaler tusener for å få en bra renraset hund som har store muligheter for å gjøre det bra på jakt. Noen som driver med andre ting ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 7. mai 2003 #2 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg passer bare en hund av og til, en liten en - vi går turer, jeg prøver å lære ham litt når vi går - høyre/venstre, i grøfta når bilene kommer osv. Hadde en gjeterhund for mange år siden, hun drev jeg dressur med - og lærte også hundekjøring (men trakk ikke tungt). Hun kunne dekk og bli, sitt og bli, høyre, venstre, gi hals, stopp, stå, innkalling, gå i grøfta når det kom biler, osv. Men den lille er langt mer tunglært, ikke fordi han ikke skjønner, men fordi han ikke forstår vitsen..! Han ser bare dumt på meg dersom jeg vil ha han til å repitere, etter at han har vist at han kan... :oops: Forøvrig kan han ganske mye, men han er en type som er litt majestetisk - unntatt når det er morsom lek. Vil bare si at jeg ikke driver og trener ham i lang tid - fem minutter knapt, slik at han ikke skal gå lei. Men, han synes det er mer interessant å lukte, og de tørre kjeksene jeg har i lomma, er ikke all verden. Skryt og kos får han jo likevel. Men vi har trent på et sted, der det ikke er så egnet, ved et jorde der han stikker seg på gamle strå fra i fjor ... og han vil nødig dit, men helst gå i veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 7. mai 2003 #3 Del Skrevet 7. mai 2003 Hei! Jeg har også en jakthund. Jakta er jo bare en forholdsvis liten del av året, ellers bruker vi mye tid på snørekjøring, kløv/pulk, sykling, litt viltspor og litt "hobby-lydighet". Julie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 7. mai 2003 #4 Del Skrevet 7. mai 2003 Vi bruker ikke hunden vår til noe spesielt. Den er en trofast turkamerat og kosehund som er med på nesten alt vi gjør. Ser ut som hun trives med det også.. Riktignok passe vi på at hun får brukt hjernen sin litt også. Har noen sånne leker som skal stimulere hjernen. Dessuten leker vi mye, trener litt spor (legger ut godbiter og lar henne lete etter dem), men bare på hobbybasis. Vi har også gått et par kurs med henne, vurderer å gå et til. Hunden er renraset. Vi kunne sikkert ha valgt en blandinghund også, men vi har bare positive erfaringer med rasen fra før og lynnet passer oss godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 7. mai 2003 #5 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg har en sofahund. Nei, men når den tiden kommer skal jeg bruke han i agility - det er en såpass spenstig hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 7. mai 2003 #6 Del Skrevet 7. mai 2003 Hei ! hunden skal brukes til. Jeg bruker hunden til jakt og derfor går det ikke med blandingshund. Jeg betaler tusener for å få en bra renraset hund som har store muligheter for å gjøre det bra på jakt. Har du en blanding imellom to jaktraser så skal d da ikke være noe problem å bruke en gatemix til jakt. Puddel/Vorstherblandingene er glimrende til jakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 7. mai 2003 #7 Del Skrevet 7. mai 2003 Har du en blanding imellom to jaktraser så skal d da ikke være noe problem å bruke en gatemix til jakt. Puddel/Vorstherblandingene er glimrende til jakt. Enig! Finnes mange gode blandings-jakthunder! Brukte selv min (renrasede riktignok) hund til jakt. Den døde faktisk under en jakttur...trist historie, men vi hadde mange fine år sammen før den tid. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 7. mai 2003 #8 Del Skrevet 7. mai 2003 I hundesammenheng snakker man om brukshund, og da kan jeg kanskje ikke si at det er det jeg har. Men jeg bruker bikkja til mye jeg! Han er med på ski og trekker (litt trening til, så blir det bra, har hørt at å trekke med sykkel er god trening før vinteren), og har store planer om å lære ham å søke etter kantareller. Ellers pleier jeg å si at bikkja er livsforsikringen min, og det er jo litt av et bruk da! Han får meg ut 3 ganger om dagen, og er en så stor og positiv del av livet mitt at jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten ham (og hva jeg gjorde før skjønner jeg ikke). Så ja, hunden brukes til masse! Og han er med på alt. Jeg har en storpuddel, men tror vel det at renraset hund ikke er et must for å bruke hunden. Men jeg ville aldri bytte (og når man er vant til en hund som ikke røyter får man dilla av de som gjør det...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siina Skrevet 7. mai 2003 #9 Del Skrevet 7. mai 2003 Vi har to bordercollier til gjeterbruk. De er uunnværlige i arbeidet med sauene, og er samtidig herlige familiehunder. -siina- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 10. mai 2003 #10 Del Skrevet 10. mai 2003 Enn så lenge bruke mine hunder mest til kos. Utover sommeren skal vi igang med utstillinger, og hvis den ene er frisk og rask, blir det nok noen valper framover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 10. mai 2003 #11 Del Skrevet 10. mai 2003 Hunden min er en skikkelig familiehund og den er den beste turkameraten min.Det er en blandingshund men jeg elsker han over alt på denne jord. koldbruna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 11. mai 2003 #12 Del Skrevet 11. mai 2003 Vi har en jakthund, og en kosehund. Jakthunden er renraset fordi vi også stiller ut han på utstillinger og etterhvert håper vi å avle på han. Kosehunden er bare kosehund han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 11. mai 2003 #13 Del Skrevet 11. mai 2003 Min er mest kosehund, selskap i heimen og turkompis. Før trente vi lydighet flere ganger i uken - og var nokså aktive- men nå blir det mindre. Helst turer - litt lek og øvelser innimellom. Godt å ha en hund som tusler i beina på meg - eller ligger og kikker på meg ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 12. mai 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 12. mai 2003 Hei ! Dere som har jakthund hvilken rase ? Driver dere aktivt med prøver osv ? Har selv en Breton ( liten fransk fuglehund ) som snart er to år. Vi deltar på prøver, utstillinger og synes dette er kjempe morro. Gleder oss til høsten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vampie Skrevet 12. mai 2003 #15 Del Skrevet 12. mai 2003 jeg har ikke hund men et par katter. bruker dem til å ta oppvasken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 12. mai 2003 #16 Del Skrevet 12. mai 2003 Jakthunden vår er en Finsk Spets....bare 20 mnd gammel, men har alt vist seg å være en flott jakthund. Og han har bare 1. premieringer på utstilling. Sambo er den som bruker han, og han skal være med på prøver til høsten. Faktisk blir det en tur til Sverige med jaktkompiser i august også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå