Gå til innhold

skremsel overfor store "barn" i andre påhør

Anbefalte innlegg

Gjest skrekkslagen
Skrevet

Jeg var i en sammenkomst i Påsken.

Der var kun foreldregenerasjoner til stede. Noen med høy utdannelse, noen med mindre og noen med ingenting,men har svært god lønn.

Trivelig helt til en spør hva barna til div. gjør på for tiden. da er det en eplekekk kar som forteller om sine barn og hva han pusher på.

Ca ordrett: ja, jeg sier det til de, får de ikke unna utdannelsen sin, så havner de på Rema eller må vaske på en skole. Deretter lang humring.

Disse barna som han omtaler går yrkesfag. Den ene har gått et år+resten lælingetid. Hun vil få seg en allers tide jobb med noe hun liker. Den andre går helsefag og skal satse på å jobbe i barnehage etterpå.

Faren selv er ikke høyutdannet. Iallefall er han "udannet" etter mitt syn etter dette selskapet.

Det ble ganske stille etter humringen. jeg observerte at de med høy utdanning overså hele seansen...spenset inn på et annet spor,mens noen mumlet at det var viktig med utdannelse ja.....

Så mittt spørsmål er...er det slik dere oppdrar barna? Til å ha en nedlatende holdning til enkete yrkesgrupper?

Nå vet jeg ikke om det var det året på skolen som var avgjørende for far....for lønnen i de alternative yrker er da ikke så veldig høyt i forhold til Rema eller en vaskejobb.

Jeg var bare sjokkert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det der er vel noe som har med mennesketypen og ikke at han er barnefar å gjøre??

Noen mennesker er alltid nedlatende, andre er ikke det, punktum.

Endret av absinthia
Gjest Gjest_Nasevis_*
Skrevet

Jeg vokste selv opp med slike mennesker blant mine nærmeste slektninger. Det vil alltid finnes noen som tror de er mye bedre enn resten av verden.

Gjest Gjest
Skrevet

Ser ikke ned på hverken de som jobber i butikk eller vasker på en skole. Begge deler er viktige arbeidsgrupper som vi ikke klarer oss uten, å man trenger vel snart utdannelse i de jobbene også?

Gjest Yihaa
Skrevet

Jeg tror jeg behandler vaskehjelper og advokater på samme måte, og setter pris på å ha begge deler i min omgangskrets. Med andre ord: jeg omgås med glede mine venner uten å verdsette dem ut i fra utdannelse.

Jeg vet at alle yrker - om de krever ingen, kort eller lang utdannelse - stiller krav til arbeidstaker!

Likevel vil jeg nok kunne si til mine barn at hvis de ikke anstrenger seg på skolen, vil de kanskje rydde i hyllene på Rema resten av livet. Men jeg understreker samtidig at det ikke er noe galt med den jobben i seg selv, men som mor reagerer jeg på evner som blir kastet bort pga latskap og jeg engster meg for at barna skal angre på sine valg senere i livet.

Nå setter jeg dette på spissen. Jeg skjønner selvfølgelig at mange kan være like fornøyde - som enhver annen arbeidstager i sin jobb - med å jobbe på REMA hele livet, at mange klatrer i gradene internt og får jobbe med områder inne butikkdrift de trives med osv. poenget mitt var mer at det kan jo hende denne perosnen som du var på hyttetur med tok "kortversjonen" denne gangen, men hadde snakket mer fornuftig med barna om dette ved tidligere anledninger.

Gjest Tnita
Skrevet
Nå vet jeg ikke om det var det året på skolen som var avgjørende for far....for lønnen i de alternative yrker er da ikke så veldig høyt i forhold til Rema eller en vaskejobb.

Jeg var bare sjokkert.

Selv er jeg yrkesutdannet og tjener mer penger ved å sitte i kassa på en butikk enn å jobbe med det som jeg er utdannet til. Ironisk nok. Så det kan godt stemme det.

Skrevet

Jeg har sagt til ungene mine at utdannelse er viktig eller så ender de opp som ufaglærte og en jobb i kassa på Rimi er ikke å trakte etter. Det er hardt arbeid, tidvis stress og ensformig. Jeg ser overhode ikke ned på folk som har den type arbeid. Jeg har selv jobbet som vaskehjelp i privat hjem og jeg vet at det er hardt.

Om de nå velger yrkesfaglig eller allmennfaglig er det samme for meg. Det viktigste er at de får et yrke hvor de trives og kan bruke ressursene sine. Selv har jeg høyere utdannelse, men de står selv fritt til hva de vil. Nå skal det sies at jeg pusher på at videregående iallfall bør fullføres.

Gjest Yihaa
Skrevet
Jeg har sagt til ungene mine at utdannelse er viktig eller så ender de opp som ufaglærte og en jobb i kassa på Rimi er ikke å trakte etter. Det er hardt arbeid, tidvis stress og ensformig. Jeg ser overhode ikke ned på folk som har den type arbeid. Jeg har selv jobbet som vaskehjelp i privat hjem og jeg vet at det er hardt.

Om de nå velger yrkesfaglig eller allmennfaglig er det samme for meg. Det viktigste er at de får et yrke hvor de trives og kan bruke ressursene sine. Selv har jeg høyere utdannelse, men de står selv fritt til hva de vil. Nå skal det sies at jeg pusher på at videregående iallfall bør fullføres.

Akkurat slik tenker jeg også!

Skrevet
ja, jeg sier det til de, får de ikke unna utdannelsen sin, så havner de på Rema eller må vaske på en skole. Deretter lang humring.

Han har vel bare uttalt det de aller fleste tenker.

Dette er ikke akkurat toppjobber. All respekt til de som gjør dem, men de er slitsomme, ensformige, lite respektert og dårlig lønnet. Mange har vel på ett eller annet tidspunkt vært innom disse jobbene og de færreste skulle vel ønske å bli sittende med dem resten av livet.

Det faktum at det er slik betyr ikke at man ikke har noen respekt for de menneskene som faktisk gjør selve jobben.

At du ikke tar noen utdannelse betyr ikke at du havner i kassa på Rema, men det høyner sjansene betraktelig.

Skrevet

Min mor truet i sin tid med at om vi ikke tok utdannelse, så ville vi ende opp i butikkjobb slik som henne. (Og det var noe hun angret på i ettertid. For det er en slitsom jobb, med få avansemuligheter, og lav lønn.)

Så hun "pushet oss" med et slikt argument, ja. (Uten at hun akkurat har noen nedlatende holdning til det yrket. )

Gjest Gjest
Skrevet

Alle burde prøve seg på slike yrker en periode. Men det er da mange som trives i de jobbene også. Forøvrig synes jeg det virker litt voldsomt å bli "skrekkslagen" av det Trådstarter overhørte.

Skrevet
Det der er vel noe som har med mennesketypen og ikke at han er barnefar å gjøre??

Noen mennesker er alltid nedlatende, andre er ikke det, punktum.

Det er et poeng, og man bør også lære barn at alle yrker er viktige og at man ikke skal se ned på noen på grunn av arbeidet de har.

Et annet poeng er at begge de nevnte yrkene har forholdsvis lav lønn, ubekvem arebidstid og fare for belastningsskader, det er jo noe å tenke på når man velger hvilke retning man skal ta.

Gjest Mayamor
Skrevet

Da jeg ville bli kokk sa min mor at det må du aldri bli pga lav lønn, ubekvemm arbeidstid, jobbing i helger og helligdager. Noe jeg gav fullstendig blaffen i da alt jeg ville var å bli kokk. Fikk 10 gode år som kokk, men kunne ikke tenke meg å jobbe mer som kokk.

Nå vil min sønn på 11 år også bli kokk. Jeg sier det samme til ham som min mor sa til meg. Om han lytter på meg vet jeg ikke da det tross alt er hans valg og hans liv.

Vi veileder våre barn til å ta selvstendige valg. At vi ikke er enige i alle valg de tar er nok ganske likt hva våre foreldre mener om våre valg... ;)

Vi snakker ikke nedsettende om dem i kassen på butikken, renholdere eller andre da vi alle er nødvendige for at samfunnet skal fungere. Satt ingen i kassen på butikken; hva skulle vi gjort da? Intet renhold; hadde vi blitt syke... Ingen er viktigere enn andre, men det kan være greit å informere om fordeler og ulemper barna ikke nødvendigvis tenker over uten at en er nedlatende av den grunn.

Akk ja; den som hadde vært 15 år og innehatt den kunnskapen en har som voksen dame på 35 år... :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...