Gå til innhold

Moralsk schizofreni

Fremhevede innlegg

Skrevet

Begynte å tenke på noe plutselig mens jeg satt her og leste. Er det noen flere som har opplevd moralsk schizofreni? Noen ganger er terskelen min enormt høy og jeg blir nesten ikke støtt av noe som helst. Andre dager er jeg nesten bedehus-prippen.

Sett i lys av dette forumet kan jeg noen ganger finne det meste pirrende, mens jeg andre ganger tenker at "æsj, for noe svineri" - over den samme tingen! :fnise:

Er det bare meg som tilter sånn av og til, eller er vi flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Schizofreni er ikke en tilstand hvor man har mange, ulike personligheter.

Skrevet

Vettu.. det er sikkert hormoner i kroppen som styre akkurat det der;) Enkelte ganger tar hormonene av, og alt blir fælt og omvendt ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke vet jeg, men jeg har det på akkurat samme måte. Føler meg litt hyklersk noen ganger...

Gjest Gjest_Moon_*
Skrevet

Du mener at du er litt splittet i forhold til moral?

I så fall er ordet schizofren feil å bruke!

Når man lider av schizofreni har man ikke splittet personlighet! Men man lider av forvirret virkelighetsoppfatning; hallusinasjoner, paranoia og tilbaketrukkethet.

Skrevet
Du mener at du er litt splittet i forhold til moral?

I så fall er ordet schizofren feil å bruke!

Når man lider av schizofreni har man ikke splittet personlighet! Men man lider av forvirret virkelighetsoppfatning; hallusinasjoner, paranoia og tilbaketrukkethet.

Først tenkte jeg "maken til kverulant", men så slo det meg at du faktisk har rett. Schizofreni er fælt både for de som lider av det og for de pårørende. Det er bare så lett å slenge om seg med ord og uttrykk av gammel vane. Når det er sagt, må jeg få sagt at av og til kan man kan gå litt vel langt i sin iver etter å ikke støte noen.

Men, tilbake til saken her: Beklager. :sjenert:

Skrevet

Ser ikke noe galt i å bruke analoger, kan ikke skjønne hvorfor noen skulle bli støtt av det, men som andre har påpekt; schizofreni er neppe analogen du leter etter.

Men ja, mine moralske grenser er ikke absolutte statiske og varierer nok litt i forhold til dagsform, omstendigheter og kanskje hormoner som andre nevner?

Skrevet

Ja, dessverre er enkelte kvinner slik. Jeg kunne gjerne vurdert en manns reaksjonsmønster til å være langt utenfor normalen hvis han oppførte seg lik det enkelte kvinner gjør - og fremdeles holdes innenfor normalen. Mao så hevder jeg at menn er mer stabile og forutsigbare mht moral. Videre tror jeg at forutsigbarhet har mye med trygghet å gjøre. For den som har en nær tilknytning til en person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...