Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Er på utkikk etter leilighet. har sett rundt om i landet for sammenligningens sin skyld. Bodde før i en eldre blokkleilighet som var oppgradert/oppusset. Den var praktisk, god rominndeling,lager/bodplass. Så har jeg sett på dagens nye bygg i lang tid. For det første, de er små og dyre. Elendige rominndelinger. Ikke vaskerom, vaskemaskin på badet. Ikke oppvarmingsmuligheter utenom elektrisk, de aller fleste har ikke pipe engang. Åpen løsning på kjøkken. Dette får stue til å virke stor,men hvem orker matosen i stuen? I disse energisparetider, så fortsetter de å bygge uten pipe. Du er nødt til å ha tørketrommel. ikke et klesstativ ute. verander er som bur til høns, gjerne med pleksilignede sak foran, så du sitter på utstilling. med utemøbler, så er det ikke plass til et tørkestativ og ikke ville det sett fint ut om alle gjør det- Og si meg, dere som bor sånn...hvor banker/rister dere tepper? er vel en grunn til at de har trøbbel med å få solgt alle disse leilighetene? ikke bare pga prisen,men de har truffet feil i markedet. Er det unge hippe menn som tegner disse leilghetene? presse flest enheter inn i et bygg og tro at det kun vil bo enslige der? de blir jo mindre og mindre disse leilighetene. Ikke er det standard vinduer heller, gjerne noen ekstravinduer. Enten helt nede i gulvet eller malplassert helt oppe og midt på en vegg, noen småvinduer. Ikke er det ferdigsydde gardiner å få kjøpt til disse vinduene heller. Det ser sikkert fint ut på prospektet,men noe annet da du skal begynne å leve der.....jeg grøsser
Gjest Elize Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Ja, det er utrolig mye av disse nye to-roms leilighetene. De er dyre og lite praktiske. Bor selv i en to-roms, men det er i et gammelt borettslag med lite fellesgjeld. Her er det praktisk å bo, men nå har jeg og samboeren ingen barn. Men når vi får barn så flytter vi til noe større. Alle hus/leiligheter som bygges har to oppvarmingsmuligheter. De fleste har strøm og sentralfyring. Vi vurderte å kjøpe en av de nye to-romsene, men ombestemte oss. Det var så mye rart med fellesgjelda og avdragsfrihet. Planløsningen var også rar på mange av disse. Og ja, må si meg enig at det må være vanskelig å finne gardiner til disse leilighetene.
murray Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Og si meg, dere som bor sånn...hvor banker/rister dere tepper? er vel en grunn til at de har trøbbel med å få solgt alle disse leilighetene? ikke bare pga prisen,men de har truffet feil i markedet. Da jeg kikket etter leilighet var ikke akkurat teppebanking noe jeg tenkte mye på. :kaffe:
Brunhilde Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Da jeg kikket etter leilighet var ikke akkurat teppebanking noe jeg tenkte mye på. :kaffe: Ikke jeg heller, men jeg endte da opp med leilighet med liten hageflekk, og det ER praktisk, jeg må si det.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Da jeg kikket etter leilighet var ikke akkurat teppebanking noe jeg tenkte mye på. :kaffe: Nei, det er ikke en vgjørende faktor,men eg ser på alt det praktiske. da kommer bla det inn siden vi har mye tepper. Veldig kjekt å få ut iblant. Når man har sett utallige upraktiske leiligheter og har hatt det praktisk før, så ser en slike ting
Leo Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Jeg har eid og bodd i en av disse nye leilighetene, så jeg føler at jeg har et godt grunnlag for å uttale meg, og er langt på vei enig med trådstarter. Min var absolutt ikke blant de minste og hadde grei størrelse på rommene, men jeg ser stadig leiligheter som blir tegnet med "soverom" som akkurat så vidt oppfyller kravene for at det skal kunne kalles soverom. Hovedsoverommet er ofte på så vidt over 10 kvm. og da er det knapt mulig å komme seg rundt sengen når man har en vanlig 180 cm. dobbeltseng og klesskap der inne! Jeg har også sett at det er gjort ufattelig mye dårlig arbeid både utvendig og innvendig i disse leilighetene og man må gjerne krangle i det uendelige for å få utbygger til å rette de feilene som kan rettes og resten må man leve med. F.eks. er lydisolasjon mellom leilighetene redusert til et minimum og å høre naboen nyse er noe man nesten må regne med i en gammel bygård, men i en ny leilighet til flere millioner, burde det være unødvendig! Trenger jeg si at min er solgt?
Cata Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Er litt enig med trådstarter jeg også. Da jeg for noen år siden skulle kjøpe leilighet så var jeg og kikket på en leilighet med totalt håpløs planløsning. Badet var totalt asymmetrisk så det var omtrent umulig å skvise inn både vaskemaskin og dusj pga. den merkelige formen. Stua var på 16 m2 og kjøkkenet minnet mest om et skap i veggen. "Innfelt" i veggen og med skyvedør foran. I tillegg kom mini-balkong og kun elektrisk oppvarming. Trenger jeg si at jeg ikke kjøpte den? I følge prospektet så var hele leiligheten 60m2 så det burde vært mulig å få til en trivelig bolig der. (Har selv bodd fint på både 50 og 60 m2 i leiligheter med god planløsning). Huset jeg bor i nå er fra samme periode og utbygger, men jeg fant da en leilighet med mye bedre planløsning. Her er også problemet med kun elektrisk oppvarming, men lydisolasjonen er god og verandaen er slett ikke verst.
murray Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 Er litt enig med trådstarter jeg også. Da jeg for noen år siden skulle kjøpe leilighet så var jeg og kikket på en leilighet med totalt håpløs planløsning. Badet var totalt asymmetrisk så det var omtrent umulig å skvise inn både vaskemaskin og dusj pga. den merkelige formen. Stua var på 16 m2 og kjøkkenet minnet mest om et skap i veggen. "Innfelt" i veggen og med skyvedør foran. I tillegg kom mini-balkong og kun elektrisk oppvarming. Trenger jeg si at jeg ikke kjøpte den? I følge prospektet så var hele leiligheten 60m2 så det burde vært mulig å få til en trivelig bolig der. (Har selv bodd fint på både 50 og 60 m2 i leiligheter med god planløsning). Huset jeg bor i nå er fra samme periode og utbygger, men jeg fant da en leilighet med mye bedre planløsning. Her er også problemet med kun elektrisk oppvarming, men lydisolasjonen er god og verandaen er slett ikke verst. Har samme erfaring som deg. Utrolig mange skeive leiligheter som selges. Jeg skygget banen på visninger med en gang jeg så at hele stua var skakk. Når det er sagt: Jeg bor i en av disse små leilighetene (40 kvm), men planløsningen er kjempefin og en av grunnene til at jeg kjøpte. Jeg har ikke plass til så mye, men så har jeg ikke behov for så mye plass heller.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Nå har ikke jeg sett på så mange slike leiligheter, men har vært på besøk i noen. For meg virker det som utbygger ønsker å presse flest mulig enheter inn på minst mulig areal. I kommunen hvor jeg bor er det bygget flere "terrassehus" (jeg ville kalt det lavblokker - terrasse og terrasse, fru Blom) hvor leilighetene består av en lang, mørk tarm av en gang med x soverom/bad/bod og et helt greit kjøkken med åpen løsning inn til en ikke spesielt god stue. Nesten ingen av rommene i tarmgangen har vinduer - soverom(mene) har vel riktignok det, det er de lovpålagt. Størrelsen på badet og plassering av innredning der er merkelig og ikke særlig hensiktsmessig. Oppvarmingen virker forresten ok, det er varmepumpe. Dessuten er det spart inn noe veldig på utearealer. Selv om det er bygd i et område med nokså store friluftsarealer i utgangspunktet er blokkene plassert tett, antall parkeringsplasser er 1 pr husstand og i praksis altfor få gjesteparkeringsplasser, garasjene er plassert så trangt at det faktisk er vanskelig å kjøre inn og ut, og de eneste uteområdene er noen små bed i en skråning. Veien som er anlagt bort til blokkene er også underdimensjonert. Nå er det selvfølgelig ikke alle leiligheter som er sånn, men jeg synes mye tyder på at utbygger prioriterer maks profitt framfor kvalitet, og at kjøper betaler (for) mye fordi det er NYTT, ikke fordi nytt er bra...
Ce'Nedra Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Jeg tror det rett og slett er for dyrt å lage leiligheter slik de var før.. Angående matosen; det kan rett og slett være at de lager åpen løsning fordi de nye viftene tar denne osen helt. Jeg synes nesten ikke det lukter mat engang om man har de nye viftene, og stekeosen slipper man helt. Vi har ikke åpen løsning i huset vårt, men har planer om å slå ut veggen slik at vi får det. Liker store, åpne rom. Men på et generelt grunnlag; jeg er helt enig med deg. Men så dyre som materialene har blitt, må man vel gjøre det på denne måten. Trist, for når man flytter inn i ny leilighet, er det ofte mye å gjøre likevel..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå